در هشتاد و هفتمین شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی فارس مطرح شد:
سازمان آموزش فنی و حرفهای برای حرکت به سمت آینده اطمینانبخش در فضای مهارتآموزی، قائل به مشارکتجویی گسترده برای تعامل با تمامی ذینفعان میباشد/۲۶ درصد از جوانان ایرانی به دنبال شغل و مهارت نیستند
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در هشتاد و هفتمین شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس، گفت: ۲۶ درصد از جوانان ایرانی ۱۵ تا ۲۴ ساله و ۲۰ درصد از جوانان دنیا به دنبال تحصیل و مهارتآموزی یا حتی شغل نیستند.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در بین سالهای ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ بسیاری از شغلهای جدید از بین میرود، گفت: پیشبینی میشود عناوین شغلی نظیر کارشناس هوش مصنوعی، مهندس رباتیک و مهندس فناوریهای مالی بیشترین سهم در میان مشاغل آینده را به خود تخصیص دهند و همچنین عناوین شغلی نظیر طراحان گرافیک، مهندسان، کارگران،ساختمانی، آشپزها و نصابهای تجهیزات هم رشد کنند، اگرچه رشد آنها اندک است.
غلامحسین محمدی در ادامه سخنان خود با توصیف سیر تحول مهارت مدیریتی در جهان، تصریح کرد: اصلیترین چالش کسبوکارها از سال ۲۰۱۵ تاکنون، چابکی و خلاقیت در حل مسائل بوده است که منجر به لزوم تحول در مهارتهای کلیدی مورد تقاضا، برای مواجه با این چالش است.
وی با تأکید بر اینکه ۴۴ درصد از مهارتهای کلیدی نیروی کار طی ۵ سال آینده دستخوش تغییر میشوند، گفت: هماکنون ایران و جهان در عصر حل مسائل پیچیده قرار دارند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به وضعیت فعلی آموزش در جهان، افزود: بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، سرمایهگذاری در یادگیری و آموزش حینکار، یکی از رایجترین راهبردهای منافع منابع انسانی است که برای تحقق اهداف کسب و کار سازمانها اتخاذ میشود.
وی با بیان اینکه 60 درصد نیروی کار تا سال ۲۰۲۷ به آموزش نیاز خواهند داشت، خاطرنشان ساخت: در حال حاضر تنها نیمی از آنها به این فرصت دسترسی دارند و به نظر میرسد که در این بخش، کارآفرینان میتوانند ایفای نقش جدی داشتهباشند.
محمدی ادامه داد: سازمان آموزش فنیوحرفهای به آسیب دیدگان اجتماعی، خانوادههای آسیبدیده، افراد دارای معلولیت، پناهندگان و اتباع خارجی، دانشآموزان، دانشجویان، دانشآموختگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، زنان خانهدار، زنان سرپرست خانوار، زندانیان، ساکنین سکونتهای غیررسمی، ساکنین مناطق روستایی، ساکنین مناطق محروم مرزی، سربازان وظیفه شاغلین بنگاههای اقتصادی عشایر، کودکان کار و خیابان، متقاضیان مهارتآموزی، مشمولان بیمه بیکاری و معتادان بهبودیافته با روشهای غیرحضوری، تلفیقی و مجازی آموزشهایی را ارائه میدهد.
وی دلیل عدم حضور شرکتها در حوزه مهارتآموزی را فراهم نکردن مسیر آموزش فنیوحرفهای دانست و اظهار کرد: نیاز به یک پارادایم شیفت وجود دارد تا با ترویج برابری فراگیری و یادگیری بنیادی، هماهنگسازی آموزش و مهارتها با نیازهای بازار کار، حمایت از کارآفرینی و خوداشتغالی، تحولات سبز و دیجیتال و همچنین تقویت مشارکتهای عمومی و خصوصی مسیر مهارتآموزی فراهم شود.
معاون وزیر با بیان اینکه در سازمان آموزش فنی و حرفهای پارادایم شیفت شروع شده است، گفت: قرارداد یونسکو به مبلغ ۷.۵ میلیون دلار برای نوسازی مرکز تربیت مربی مطابق مهارتهای پیشرفته امضاء شدهاست، همچنین با استفاده از دیجیتال مارکتینگ در پلتفرم دیجیکالا اقدام به فروش محصولات صنایع دستی باکیفیت، ساخته دست مهارتجویان سازمان آموزش فنی و حرفهای کردهایم.
وی در توصیف وضعیت فعلی آموزش در ایران اظهار کرد: سازمان آموزش فنی و حرفهای برای حرکت به سمت آینده اطمینانبخش در فضای مهارتآموزی، قائل به مشارکتجویی گسترده برای تعامل با تمامی ذینفعان و به صورت خاص کارآفرینان است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور تصریح کرد: چرخه اشتغال، فرآیندی است که در آن کارجو با کسب شایستگیها و مهارتهای لازم در شغل مدنظر، ارزیابی شایستگی و دریافت آموزشهای متناسب به یک موقعیت شغلی دست پیدا میکند.
بر اساس تفاهمنامه دوجانبه بین سازمان آموزش فنی و حرفهای و مجتمع مس شهربابک، اولین مرکز آموزش فنی و حرفهای هیأت امنایی کشور در این شهرستان ایجاد خواهد شد.
نظر دهید