نقطه عطف آموزش های مهارتی و زمانی به یاد ماندنی در کشور
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای در همایش «تبیین سیاست های دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه مهارت آموزی» بیان داشت: آموزش های مهارتی در کشور عزیزمان در نقطه عطف و زمان به یاد ماندنی در کشور قرار دارد و نیازمند تغییر جهت به سمت رشد نمایی می باشد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، «غلامحسین حسینی نیا»، با اشاره به سرعت پیشرفت تکنولوژی در دنیا، بیان داشت: شبیه سازی، بیگ دیتا، واقعیت افزوده، روبات های خودکار، یکپارچه سازی سیستم ها، رایانش ابری، تولید افزایشی، امنیت سایبری و اینترنت اشیاء از تکنولوژی های کلیدی پایه های انقلاب صنعتی چهارم می باشد و با وجود اینترنت اشیاء، تحولی بزرگ در زندگی افراد ایجاد شده است و در آینده ما با بیکارانی روبرو می شویم که در حال حاضر اشتغال به کار دارند.
وی با بیان اینکه تقریبا دو سوم دانش آموزانی که در سال 2016 مدرسه را شروع کرده اند، در مشاغلی که هنوز وجود ندارند، کار خواهند کرد، افزود: با توجه به پیچیدگی های عصر حاضر و مقوله آینده مشاغل و مشاغل آینده که متأثر از تکنولوژی های روز و روند پر شتاب آن است، عمر سودمند مهارت ها بسیار کوتاه است و از این رو نیازمند کسب آموزش های مهارتی ضمن کار در صنایع و ارتقاء مهارت و فعالیت حرفه ای کارکنان و افزایش کیفیت تولیدات می باشیم.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه در دانشگاه ها، برای تعریف دانش بنیان ها سه مفهوم، start up آپ ها، skill up و scale up را بنا کرده اند، تصریح کرد: اساس استارت آپ ها برخاسته از دانش و تولید فناوری است؛ اما مفهوم اسکیل آپ، به معنای ارتقاء مهارت مطابقت محصولات و خدمات استارت آپ ها بر اساس نیازهای بازار می باشد.
وی گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به عنوان متولی اصلی مهارت آموزی در کشور، نقش حلقه بین start upها و scale up ها را با ارائه آموزش های مهارتی بر اساس نیاز استارت آپ ها در جهت تولید محصولات و خدمات در مقیاس بالا ایفا می کند.
حسینی نیا، مهارت آموزی را هنر ایجاد و پایداری اشتغال برای جوانان و همچنین، هنر تبدیل علم نافع به عمل صالح برشمرد و اظهار داشت: اولیا و انبیای خداوند نیز به یک هنر و مهارتی آراسته و حرفه ای را پیشه کرده بودند.
وی طرح های کهاد، نخلستان و محیط کار واقعی را از برنامه های جدید سازمان عنوان کرد و افزود: درطرح کهاد، دوره های آموزشی تلفیقی یا هیبریدی مهارتی همزمان با آموزش های کلاسیک، برای دانشجویان در نظر گرفته می شود که شامل ۵۴۰ ساعت آموزش معادل ۱۸ واحد درسی می باشد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای اظهار داشت: در طرح نخلستان نیز برای فارغ التحصیلان دانشگاهی که رشته های تحصیلی آنها در بازار کار، مشتری ندارد نیز، طرح آموزش مهارتی در حوزه های فناوری اطلاعات و ارتباطات در قالب دوره های ۶ ماهه و یک دوره سه ماهه کارورزی در مراکز پارک علم و فناوری و توسعه مهارت پیش بینی شده است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهترین نوع آموزش را آموزش در محیط کار واقعی خواند و اظهار داشت: تجربه و مطالعات نشان میدهد که بهترین شیوه آموزش، آموزش در محیط واقعی کار است و 30 درصد از آموزش های مهارتی ارائه شده از طریق این سازمان به صورت تئوری و ۷۰ درصد آموزش ها به صورت عملی است و افراد در آموزش محیط واقعی کار به واحدهای کارگاهی معرفی شده و تحت پوشش بیمه حوادث قرار میگیرد. طبق آمار بیش از ۸۰ درصد این افراد جذب بازار کار میشوند و این طرح باعث افزایش بهرهبری ملی میشود.
حسینی نیا در پایان سخنان خود، مهارت آموزی را سرحلقه زنجیره سعادت و خوشبختی جوانان دانست و گفت: مهارت، کلید اشتغال پایدار است و هر جوان باید یک مهارت یاد بگیرد؛ زیرا مسیر خوشبختی جوانان از مهارت آموزی شروع می شود.
نظر دهید