شعار سال
چهارشنبه 05 دی 1403
  • 1402/02/10 - 10:11
  • - تعداد بازدید: 1561
  • - تعداد بازدیدکننده: 1538
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

نداشتن مهارت عامل اصلی بیکاری فارغ التحصیلان است/ ضرورت نگاه تحولی به مهارت آموزی برای تحقق شعار سال

به اعتقاد وزیرکارعمده ترین نرخ بیکاری در تحصیلات دانشگاهی است چون مهارت ندارند, اگر دانش و آموزش باشد در اشتغال موفق می‌شویم.

به گزارش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مطابق آخرین آمار ارائه شده از مرکز آمار ایران, نرخ بیکاری جوانان 15تا 24ساله حاکی از آن است که 24.2 درصد از فعالان این گروه سنی در زمستان 1401 بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان 1400) 1.1 درصد افزایش یافته است.

در زمستان 1401سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران37.2درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل0.9 درصد کاهش داشته است.

 در زمستان 1401 سهم جمعیت شاغل فارغ التحصیل آموزش عالی از کل شاغلان 27.4 درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل 0.8درصد افزایش داشته است.

فقدان مهارت این روزها با افزایش تعداد فارغ التحصیلان بیشتر از گذشته مورد توجه است. شاید در گذشته کمتر فارغ التحصیلی دچاربیکاری می شد اما در حال حاضر با توجه به افزایش تعداد فارغ التصیلان شرط یافتن شغل، «مهارت» است.

بیکاری یکی از بزرگترین چالش‌های اقتصاد کشورهای مختلف است. شاخص بیکاری از یک‌سو عمق مشکلات یک اقتصاد را مشخص می‌کند و از سوی دیگر آثار روانی بر جمعیت هر کشور، خصوصاً افراد متخصص و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دارد؛ از همین‌رو کاهش یا افزایش عده افراد بیکار، از جمله عوامل مهم و اثرگذار در بررسی کارنامه عملکرد اقتصادی دولت‌هاست.

*وزیر علوم: فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ‌مهارت ندارند

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آخرین اظهارات خود درباره بیکاری فارغ التحصیلان گفت:باید نسبت به توسعه آموزش‌های مهارتی در دانشگاه‌ها توجه ویژه شود چراکه این آموزش‌ها به‌عنوان مکمل آموزش‌های نظری است. براساس برنامه ششم توسعه باید تاکنون 30درصد از آموزش‌ها در دانشگاه‌ها به‌صورت مهارتی می‌بود در حالی که هم‌اکنون حدود 16درصد تحقق یافته است و از این نظر دارای مشکل هستیم.متأسفانه امروز فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دچار مشکل از نظر مهارت هستند که برای پر کردن خلأ این آموزش‌ها برنامه‌ریزی ویژه و جدی نیاز است تا در محیط دانشگاه‌ها این خلأ پر و مشکل حل شود.

*وزیرکار:مسیر ایجاد اشتغال از مهارت آموزی می‌گذرد

صولت مرتضوی, وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دبیر شورای اشتغال با اشاره به هدف‌گذاری وزارت کار برای ایجاد بیش از 1میلیون شغل در سال 1402، گفت: مسیر ایجاد اشتغال از مهارت آموزی می‌گذرد و شناسایی استعدادهای مهارتی در کشور ضروری است. 

*عمده ترین نرخ بیکاری در تحصیلات دانشگاهی است چون مهارت ندارند

وزیرکار با اشاره به اهمیت اشتغال پایدار افزود: اگر دانش و آموزش باشد در اشتغال موفق می‌شویم ، عمده‌ترین نرخ بیکاری در تحصیلات دانشگاهی است چون مهارت لازم را برای اشتغال ندارند.

*ضرورت نگاه ویژه و تحولی به مهارت آموزی برای تحقق شعار سال

غلامحسین حسینی نیا,  معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پایه و اساس تحقق شعار سال را مهارت آموزی، افزایش بهره وری و ایجاد ظرفیت اشتغال برشمرد و تحقق این مهم را از رسالت های کلیدی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور عنوان کرد.

وی نقش آموزش های مهارتی در اشتغال پذیری دانشجویان را کلیدی برشمرد و گفت: تحقق شعار «هر دانشجو یک مهارت» با ارتقاء سطح مهارت های حرفه ای دانشجویان و با بهره گیری از ظرفیت های سرای مهارت آموزی و مجتمع های مسکونی دانشجویی، توسعه فرهنگ مهارت آموزی در بین دانشجویان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، توانمندسازی دانشجویان دانشگاه ها جهت ورود به بازارکار، بعد از دوران تحصیل و ... از اهداف انعقاد این تفاهم نامه است.

معاون وزیرکار، بیان داشت: ورود مهارت آموزی به دانشگاه ها با توجه به شــرایط موجـود، نقـش مهمـی در توســعه اقتصــادی کشــور، افزایـش بهـره وری واحدهـای صنعتـی و تجـاری، ایجـاد و توسـعه فناوری هـای مـورد نیـاز، ارتقـاء مهارت هـا و آمادگـی افـراد جامعـه ایفـا می کنـد و بـر همیـن اسـاس کمـک بـه افزایش و بهبود مهارت هـای متناسـب بــا نیــاز بــازار و جامعــه یکــی از مهم تریــن ارکان مهارت محور کردن دانشگاه ها می باشد.

وی با اشاره به ابتکار عمل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اجرایی کردن «هر دانشجو یک مهارت»، افزود: با توجه به گستردگی ظرفیت های کشوری دو طرف قرارداد، گام بلندی در توانمندسازی این گروه هدف ارزشمند برداشته می شود.

به گزارش تسنیم،فقدان مهارت این روزها با افزایش تعداد فارغ التحصیلان بیشتر از گذشته مورد توجه است. شاید در گذشته کمتر فارغ التحصیلی دچاربیکاری می شداما در حال حاضر بیکاری فارغ التحصیلان تبدیل به یک ابر مشکل برای اقتصاد شده است. این روزها با افزایش رشد جمعیت به ویژه تعداد فارغ التحصیلان توجه به مهارت آموزی قبل از ورود به بازار کار امری مهم و حیاتی به شمار می رود.

در سالهای اخیر عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار کار و نامتناسب بودن رشته‌های شغلی با نیازهای بازار کار موجب شده تا دستگاههای متولی آموزش از جمله وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت کار و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، آموزش دانشجویان، ‌ ساماندهی کارجویان و تسهیل ورود به بازار کار را در اولویت برنامه‌ریزی‌های خود قرار دهند.اما وجه مشترک صحبت  تمام مسئولان امر بر عدم مهارت فارغ التحصیلان است. به گزارش تسنیم، «بی مهارتی»بارها از سوی مسئولان به عنوان یکی از عوامل  و علل بیکاری در بین جوانان و فارغ التحصیلان بیان شده است، به نظر می رسد  ضرورت دارد تا یک طرح مجزا برای مهارت آموزی فارغ التحصیلان طراحی شود تا یک بار برای همیشه مشکل  عدم مهارت فارغ التحصیلان بی هنر حل شود.

 نداشتن مهارت کافی برخی از جمعیت بیکار، در کنار سیاست‌های ناکارآمد اشتغالزایی دولتمردان به بیکاری به خصوص فارغ التحصیلان دامن زده است؛ در عین حال بنابر اظهار نظر مسئولان، فقدان مهارت کافی برای اشتغال یکی از دلایل بیکاری جوانان به خصوص فارغ التحصیلان عنوان می‌شود.

  • گروه خبری : اخبار تصویری(اسلایدر)
  • کد خبر : 99217
زهرا   پاک
خبرنگار

زهرا پاک

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سایر پیوندها
تنظیمات قالب