تحقق شعار «هر دانشجو یک مهارت» با توانمندسازی مهارتی دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی
آئین انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با هدف ارتقاء سطح مهارت های حرفه ای دانشجویان، توسعه فرهنگ مهارت آموزی در بین دانشجویان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی با شعار «هر دانشجو یک مهارت»، توانمند سازی دانشجویان جهت ورود به بازار کار و ...
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، از تحقق شعار «هر دانشجو یک مهارت» با انعقاد تفاهم نامه همکاری با معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و اجرای طرح «توانمندسازی مهارتی دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی با رویکرد اشتغال»، خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، «غلامحسین حسینی نیا»، نقش آموزش های مهارتی در اشتغال پذیری دانشجویان را کلیدی برشمرد و گفت: تحقق شعار «هر دانشجو یک مهارت» با ارتقاء سطح مهارت های حرفه ای دانشجویان و با بهره گیری از ظرفیت های سرای مهارت آموزی و مجتمع های مسکونی دانشجویی، توسعه فرهنگ مهارت آموزی در بین دانشجویان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، توانمندسازی دانشجویان دانشگاه ها جهت ورود به بازارکار، بعد از دوران تحصیل و ... از اهداف انعقاد این تفاهم نامه می باشد.
وی اظهار داشت: دانشگاه مدرن از بدو پیدایش، سه نسل مختلف آموزشی و مبتنی بر فعالیت های تعلیمی (نسل اول)، پژوهشی و مبتنی بر فعالیت های تحقیقاتی (نسل دوم) و دانشگاه های نسل کارآفرین و مبتنی بر کارآفرینی و توسعه مهارت بر مبنای نیازهای هر گروه و رشته علمی (نسل سوم) را تجربه کرده است.
معاون وزیرکار، بیان داشت: ورود مهارت آموزی به دانشگاه ها با توجه به شــرایط موجـود، نقـش مهمـی در توســعه اقتصــادی کشــور، افزایـش بهـره وری واحدهـای صنعتـی و تجـاری، ایجـاد و توسـعه فناوری هـای مـورد نیـاز، ارتقـاء مهارت هـا و آمادگـی افـراد جامعـه ایفـا می کنـد و بـر همیـن اسـاس کمـک بـه افزایش و بهبود مهارت هـای متناسـب بــا نیــاز بــازار و جامعــه یکــی از مهم تریــن ارکان مهارت محور کردن دانشگاه ها می باشد.
وی با اشاره به ابتکار عمل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اجرایی کردن «هر دانشجو یک مهارت»، افزود: با توجه به گستردگی ظرفیت های کشوری دو طرف قرارداد، گام بلندی در توانمندسازی این گروه هدف ارزشمند برداشته می شود.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای، همکاری با دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی در استقرار مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی (TMC)، صدور مجوز تأسیس مرکز (TMC)، پشتیبانی فنی و تخصصی از مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی با عنوان «سرای مهارت آموزی»، همکاری با دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی در بهره برداری دانشجویان از «طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی»، صدور گواهینامه مهارت برای دانشجویان پذیرفته شده در آزمون های پایان دوره و آزمون های ادواری، طبق ضوابط و مقررات مربوطه و ... از تعهدات سازمان عنوان کرد.
ورود آموزش های مهارتی به دانشگاه ها، آغاز دوره جدید سند تحول آموزشی
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در این آیین انعقاد تفاهم نامه، ورود آموزش های مهارتی به دانشگاه ها را آغاز دوره جدید سند تحول آموزشی با توجه به تأکیدات رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران، خواند و تصریح کرد: ارتقاء سطح مهارتی دانشجویان در بخشی از سرفصل های آموزشی دروس دانشگاهی در حال اجراست و با مدیریت فراغت دانشجویان، سطح دیگری از ارتقاء مهارت افزایی برای دانشجویان در نظر گرفته شده است.
عبدالحسین کلانتری با بیان اینکه افزایش توان مهارتی با نگاه کشوری دنبال می شود، گفت: انجام تمهیدات لازم برای استقرار کارگاه های مهارت آموزی در سرای مهارت آموزی با بهره گیری از ظرفیت مراکز آموزش دولتی و آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد سازمان و بهره برداری دانشجویان از «طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی»، تسهیل و ترغیب توسعه تعاملات بین مراکز آموزشی طرفین در راستای توانمندسازی دانشجویان، هدایت پایان نامه ها و رساله دانشجویی در راستای موضوعات مرتبط با مهارت آموزی، تأسیس و فعال کردن کانون دانشجویی مرتبط با موضوع مهارت آموزی و ... از تعهدات این معاونت می باشد.
بر اساس این گزارش، تفاهم نامه یاد شده که به مدت 5 سال شمسی و در 8 ماده می باشد؛ به امضای «غلامحسین حسینی نیا» معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای و «عبدالحسین کلانتری» معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسید.
نظر دهید