علی اوسط هاشمی: بازآرایی نظام فنی و حرفه ای کشور یک ضرورت است / جهان به انقلاب در حوزه مهارت می اندیشد
علی اوسط هاشمی، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در نشست خبری ششم مرداد؛ روز ملی کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای، با بیان اینکه جهان در اندیشه انقلاب در حوزه مهارت است بر بازآرایی نظام آموزش فنی و حرفه ای ایران تاکید کرد.
علی اوسط هاشمی، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در نشست خبری ششم مرداد؛ روز ملی کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای، با بیان اینکه جهان در اندیشه انقلاب در حوزه مهارت است بر بازآرایی نظام آموزش فنی و حرفه ای ایران تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در نشست خبری که به صورت وبیناری و حضوری، روز چهارشنبه 6 مرداد ماه سال جاری، همزمان با روز ملی کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای در سالن مهارت سازمان برگزار شد، با بیان اینکه جهان در اندیشه انقلاب در حوزه مهارت است، بر بازآرایی نظام آموزش فنی و حرفه ای ایران تاکید کرد.
هاشمی با اشاره به نیاز کشور به بازآرایی نظام آموزش فنی و حرفه ای گفت: انقلاب در حوزه مهارت یک ضرورت جهانی است.
وی گفت: فاصله بین مدرک و مهارت در کشور زیاد است و بر این باوریم که نگاه ها را باید تغییر دهیم و به عواملی که ما را به وضعیت امروز رسانده است باید اندیشید و اگر قرار است اتفاق بزرگی را رقم بزنیم نیازمند اندیشه های بلند هستیم.
معاون وزیر تعاون گفت: مانع اصلی برای پذیرش فناوری های نو و افزایش بهره وری، فقدان مهارت است و باید توجه به «ارزش مهارت» و کارآمدی انسان در جامعه قوت یابد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: یکپارچگی در نظام آموزشی کشور بر اساس سنجش وصلاحیت حرفه ای امری ضروری است.
هاشمی همچنین گفت: اگر به «جریان سازی مهارت» می اندیشیم لازمه اش این است که نخست مهارت را در نگاه مردم جاری وساری کنیم.
وی افزود: نگرش به مهارت باید تخصصی باشد و این امر منوط به «جامعه محور کردن مهارت»، توسعه شرکا و توسعه دید مردم است.
هاشمی همچنین با تاکید بر لزوم «مطالبه گری در حوزه مهارت» گفت: هم افزایی فکری، فنی ، تجهیزاتی و مدیریتی ابزاری برای توسعه مهارت، ارتباط و گفتگو در کشور است.
هاشمی در ادامه با اشاره به تاثیر بی بدیل رسانه ها بر افکار عمومی گفت: باید «صدای مهارت» باشیم، به تریبون ها و صداهای بلند به گستره ایران نیازمندیم.
معاون وزیر تعاون گفت: سنجش مهارت از وظایف حاکمیت است، چارچوب نظام صلاحیت حرفه ای جمهوری اسلامی ایران در روزهای پایانی دولت دوازدهم تصویب و نهادینه خواهد شد و این یک اتفاق مهم در حوزه مهارت آموزی است.
علی اوسط هاشمی گفت: در سال گذشته 2 هزار استاندارد مهارتی توسط سازمان تدوین و بازنگری شد و برای سال جاری، 1500 استاندارد در دست تدوین داریم که به زودی از آن ها رونمایی خواهیم کرد.
وی در این رابطه افزود: استانداردهای جدید، شریک محور، بازار محور و صنف محور هستند و روند تدوین استانداردهای آموزشی تغییر کرده است.
علی اوسط هاشمی همچنین با اشاره به افتتاح نوزدهمین مسابقات ملی مهارت در 9 مرداد ماه سال جاری گفت: دبیرخانه مسابقات را در قامت ملی با نقش آفرینی دستگاه هایی مانند وزارت علوم، آموزش و پرورش پایه گذاری کرده ایم.
وی افزود: در چهل و ششمین دوره از مسابقات جهانی مهارت که در کشور چین برگزار خواهد شد، با 33 شرکت کننده حضور خواهیم داشت و این در حالی است که در دور پیشین با 11 نفر در مسابقات شرکت کردیم.
علی اوسط هاشمی با اشاره به نقش آفرینی «مربیان آموزش فنی و حرفه ای» گفت: نقش مربیان مهارتی، کمتر از اساتید دانشگاه نیست و باید این موضوع در نگاه مدیران کشور اصلاح شود.
وی با بیان اینکه تا سال گذشته تنها 17 دپارتمان تخصصی در مرکز تربیت مربی این سازمان وجود داشت، گفت: در حال حاضر با حمایت استاندارها، دپارتمان ها و مراکز تخصصی مهارت آموزی را در تمام استان ها برنامه ریزی کرده ایم.
در ادامه علیرضا حاتم زاده، معاون آموزش سازمان، در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: در دو سال اخیر بیش از 70 درصد آموزش های ارائه شده به صورت مشارکتی بوده است.
حاتم زاده همجنین گفت: با الگو برداری از مدل آموزشی کشور آلمان، آموزش های دو گانه ( آموزش همزمان در محیط کار و کارگاه آموزشی) را برنامه ریزی و اجرایی کرده ایم و با پای کار آوردن بنگاه های تولیدی و اقتصادی، میزان تاثیرگذاری آموزش ها را افزایش دادیم.
وی همچنین گفت: در حوزه آموزش های مجازی والکترونیکی، سازمان آموزش فنی و حرفه ای با اندکی تامل و تفکر سامانه ای را با 3000 محتوای اکترونیکی ایجاد و در اختیار مخاطبان سازمان قرارداده است.
در ادامه ناهید مسلمی، معاون پژوهش، برنامه ریزی وسنجش مهارت، گفت: استانداردسازی و برنامه ریزی آموزشی براساس تحولات فناوری، باید پایه و اساس آموزش های مهارتی قرار گیرد.
وی گفت: تغییرات تکنولوژی و فناوری به جابجایی افقی نیروی کار می انجامد و استانداردهای جدید با مشارکت صاحبان بنگاه ها و مشاغل تدوین می شود.
در ادامه این نشست خبری، حسین فیروزی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان گفت: از سال 1394 به دلیل تبدیل وضعیت مربیان حق التدریس از محل منابع سازمان، سازمان با محدودیت منابع رو به رو بود.
وی گفت: بودجه سازمان در گذشته نا کافی اما در 2 سال اخیر ترمیم شده است و در بودجه سال 1400، با رایزنی های صورت گرفته، اعتبارات تملک دارایی تغییر قابل ملاحظه ای نسبت به گذشته دارد.
در ادامه رضا باجولوند، رئیس مرکز تربیت مربی و پژوهش های فی و حرفه ای گفت: از فروردین 1399، آموزش های مرکز به صورت مجازی بوده است و نقش آموزشی مربیان از طریق سیمای جمهوری اسلامی ایران، افزایش یافته است
وی همچنین اعلام کرد: تربیت استادکاران مهارتی را در مرکز پیگیری کردیم و در واقع استادکار یک مربی خوب است.
باجولوند همچنین گفت: بسترهای مهارت نرم مربیان و راهنمای کارآموزی آماده شده است.
در این نشست خبری که به صورت وبیناری و حضوری برگزار شد، همچنین هدایتالله جمالیپور، استاندار قزوین، ضمن تبریک فرارسیدن ششم مرداد، روز ملی کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای، به ایراد سخنرانی پرداخت.
خاطرنشان می سازد مدیران کل و مسئولین روابط عمومی استان ها از طریق وبیناری در این نشست حضور داشتند.
نظر دهید