علی اوسط هاشمی: از یکپارچگی در حوزه آموزش فنی و حرفهای برخوردار نیستیم
علی اوسط هاشمی، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، 5 مردادماه در هفته ملی کارآفرینی و آموزش مهارتهای فنی و حرفهای در برنامه «به وقت ایران» با موضوع مهارت و آموزشهای فنی و حرفه ای گفت: از یکپارچگی در حوزه آموزش فنی و حرفهای برخوردار نیستیم و غرابت بین آموزش رسمی و غیررسمی به خوبی برقرار نشده است.
علی اوسط هاشمی، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، 5 مردادماه در هفته ملی کارآفرینی و آموزش مهارتهای فنی و حرفهای در برنامه «به وقت ایران» با موضوع مهارت و آموزشهای فنی و حرفه ای گفت: از یکپارچگی در حوزه آموزش فنی و حرفهای برخوردار نیستیم و غرابت بین آموزش رسمی و غیررسمی به خوبی برقرار نشده است.
به گزار ش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما، برنامه زنده و تلویزیونی «به وقت ایران» 5 مردادماه در هفته ملی کارآفرینی و آموزش مهارتهای فنی و حرفهای با موضوع مهارت و آموزشهای فنی و حرفه ای با حضور محمدمهدی زاهدی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، علی اوسط هاشمی، معاون وزیر رفاه و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای و ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفهای روی آنتن شبکه آموزش رفت.
باید به ظرفیت ملی رجوع کنیم
در ابتدا رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، بیان کرد: بهترین نگاه باید این باشد که به ظرفیت ملی رجوع کنیم و آنچه را که در توان داریم، بگذاریم.
وی ادامه داد: ما از یکپارچگی در حوزه آموزش فنی و حرفهای برخوردار نیستیم و غرابت بین آموزش رسمی و غیررسمی به خوبی برقرار نشده است البته از سال 96، 8 صلاحیت حرفهای در قانون آموزش فنی و حرفهای و نظام مدیریت آن پیشبینی شده است که برای اولینبار چارچوب صلاحیت مشخص شده و در دولت مراحل قانونی خود را طی کرده است و احتمالا هفته آینده ابلاغ میشود.
لزوم حرکت به سمت تربیت انسان بامهارت
معاون وزیر رفاه تاکید کرد: ما بیش از 5 هزار کارگاه آموزشی در سطح کشور داریم و باید این زمینهها را با تاکید مقام معظم رهبری مورد تقویت و عنایت قرار بدهیم چراکه این کارگاهها 10 سال با وضعیت جهانی فاصله دارند همچنین باید به سمت تربیت انسان بامهارت برویم.
اوسط هاشمی با اشاره به اینکه اثر انسان بامهارت در کنار تکنولوژی نوین دیده میشود، تصریح کرد: اگر ما به ارزش مهارت بندیشیم و نگذاریم شکاف بین انسان بامهارت و تکنولوژی بیشتر شود، سهم بیشتری در توسعه خواهیم داشت.
گفتمان ملی مهارت در کشور وجود ندارد
وی افزود: وزن اجتماعی مهارت در جامعه بسیار ضعیف است و باید به این مساله توجه داشته باشیم که خلق مزیت و افزایش وزن اجتماعی یک کار حکومتی است که باید بسترهای آن به خوبی فراهم شود.
به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای، گفتمان ملی مهارت در کشور وجود ندارد.
در بحث آموزش مهارتی در کشور جزیرهای عمل میشد
در ادامه، زاهدی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، در سخنانی عنوان کرد: نباید خیلی به دنبال آمار باشیم چراکه اگر سیاستها درست تبیین نشوند و سلیقهای عمل شود، آمارها واقعیت را نشان نمیدهند.
وی ادامه داد: من از دوره نهم مجلس به عنوان نماینده حضور دارم و با مطالعاتی انجام دادم، متوجه شدم که هرکس کار خودش را انجام میدهد و متاسفانه در بحث آموزش مهارتی در کشور جزیرهای عمل میشد و آمایش سرزمینی در این بخش وجود ندارد.
دولت سیزدهم باید شایستهسالاری را مدنظر قرار بدهد
وی تاکید کرد: نظام استخدام و ارتقا مطلقا بر اساس مدرک نیست اما در اینجا مدیر ما با لیسانس به کار گرفته شده است و تلاش میکند با هزار روش مدرک دکتری بگیرد تا به جایی که در آن کار میکند، ارایه بدهد در صورتی که در هیچ کجای دنیا این چنین نیست.
زاهدی ادامه داد: دولت سیزدهم باید شایستهسالاری را مدنظر قرار بدهد و به دنبال صلاحیت حرفهای باشد نه مدرک افراد.
زاهدی درباره اقدامات دولت سیزدهم در حوزه آموزش خاطرنشان کرد: آمایش سرزمین در حوزه مهارتی، تغییر نظام استخدام و توجه به رویکرد مهارتی در صلاحیت حرفهای، تدوین سند ملی برای برنامههای درسی و... باید در دستور کار دولت آینده باشد.
سیاستگذاریهای کلان بر پایه مهارت نیست
ابراهیم صالحی، عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفهای، نیز در این برنامه مطرح کرد: اگر به توسعه فکر میکنیم باید ببینیم توجه ما به سرمایه و منابع انسانی تا چه اندازه بوده است چراکه در دنیا یک شاخص مهم توسعه آموزش فنی و حرفهای و توسعه منابع انسانی است.
وی ادامه داد: سیاستگذاریهای کلان در نظام آموزش عمومی و هم در نظام آموزشی که تربیتکننده سرمایه انسانی هستند، خیلی بر پایه مهارت نیست و باید تحولات اساسی در این زمینه صورت بگیرد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا به دنبال آموزشهای عالی نیستند و به دنبال مهارت میروند اما در کشور ما دانشآموزان را یا به سمت رشتههای پزشکی سوق میدهند و یا به سمت مدارس تیزهوشان. ما گاهی مواقع در پذیرش دانشجو در دانشگاه فنی و حرفهای مشکل داریم و حتی در برخی از استانها تعداد دانشجویان از حد استاندارد پایینتر است. باید یک بازنگری کیفی و کمی روی این مساله داشته باشیم.
برنامه «به وقت ایران» در فصل دوم با رویکرد مهارتی و با ساختار گفتگومحور به تهیهکنندگی علیرضا عاصم یوسفی با اجرای ناصر خیرخواه روزهای یکشنبه و سهشنبه ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۳ به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش میرود.
نظر دهید