تبیین برنامه های محوری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در حوزه آموزش
علیرضا حاتم زاده، معاون آموزش سازمان، در نخستین گردهمایی مجازی مدیران ستادی و استانی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به تبیین رویکردهای جدید و برنامه های محوری حوزه آموزش سازمان در سال 1399 پرداخت.
علیرضا حاتم زاده، معاون آموزش سازمان، در نخستین گردهمایی مجازی مدیران ستادی و استانی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به تبیین رویکردهای جدید و برنامه های محوری حوزه آموزش سازمان در سال 1399 پرداخت.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، علیرضا حاتم زاده در گردهمایی مذکور بیان کرد: در عملکرد سال 1398، تفاوتی جدی را با محوریت «کیفیت بخشی» به آموزش ها شاهد بودیم و این آموزش ها در دو بخش دولتی و مشارکتی ارائه شد.
وی از تحقق 55 درصدی آموزش های مشارکتی از کل آموزش های سازمان با همکاری نهادهای دولتی و خصوصی در سال 1398 خبر داد و افزود: در آموزش های مشارکتی چالش جدی فقط در بخش آموزش در صنایع و بنگاه های اقتصادی بود.
حاتم زاده در ادامه گفت: یکی از برنامه های اولویت دار معاونت آموزش سازمان در 1۳۹۹ ، توسعه «آموزش های مشارکتی» است که ابزار آن طراحی شده است.
وی با اشاره به تلاش زیادی که برای راه اندازی شورای مهارت استان ها، در سال ۹۸ صورت گرفته است، گفت: نمایندگان شورای ملی و استانی مهارت در برنامه ریزی و سیاستگذاری، یک مرکز آموزش مشارکتی را به صورت پایلوت در نظر داشته باشند. به طوری که در سال ۹۹، در ۲۰ درصد مراکز، مدیریت آموزش مشارکتی راه اندازی شود.
حاتم زاده در ادامه تأکید کرد برای هر برنامه ملی و استانی «پیوست مهارتی» تدوین و به ستاد سازمان ارائه شود.
معاون آموزش سازمان گفت: در بخش «واگذاری آموزش ها به بخش خصوصی»، هدفگذاری جدی صورت گرفته است و با بهره گیری از ظرفیت قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی، دستورالعمل اولیه آن تهیه و در شورای سیاستگذاری سازمان مطرح شده است و در اسرع وقت آن را نهایی می کنیم.
وی در ادامه افزود: مبحث دیگری که در حوزه آموزش مطرح است، «آموزش های نیمه دولتی» است که در این راستا کلیه امکانات و ظرفیتها را در اختیار آموزشگاه های آزاد قرار خواهیم داد که نتایجی برای سازمان در آزاد سازی منابع، کاهش هزینه های انسانی و ارتقای کیفیت آموزش ها به دنبال خواهد داشت.
معاون آموزش سازمان گفت: رویکرد دیگر، «آموزش در محیط کار واقعی» است. ظرفیت زیادی در خصوص اساتید مهارتی و کارگاه های محیط واقعی کار وجود دارد که با پیگیری و هماهنگی لازم با سازمان برنامه و بودجه کشور اعتبارات لازم را خواهیم داشت.
حاتم زاده افزود: همچنین زیرساختهای الکترونیکی پرتال سازمان برای ثبت کارآموزان محیط کار واقعی و آموزش دوگانه فراهم شده است.
وی در ادامه سخنان خود گفت: در قرارداد با ستاد کل نیروهای مسلح، بخش عمده همکاری در سال جاری استفاده از ظرفیت آموزشی در محیط واقعی کار خواهد بود.
حاتم زاده از تهیه دستورالعمل شهریه آموزشگاه های آزاد با همکاری بخش دولتی و خصوصی خبر داد و گفت: تا چند روز آینده دستورالعمل مذکور نهایی و ابلاغ می شود.
معاون آموزش گفت: اولین جلسه هیات نظارت مرکزی بر آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای با اصل حاکم استفاده از ظرفیت کانون ها و انجمن های استانی و شهرستانی به زودی برگزار می شود.
حاتم زاده در ادامه اظهار داشت: پیگیری دیگر، تامین خسارات آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای ناشی از شیوع کرونا است که هماهنگی اولیه با معاونت اقتصادی وزارت تعاون صورت گرفته است تا عنوان آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای به عنوان بنگاه اقتصادی در سیستم مکانیزه تامین خسارات کرونای دولت ثبت شود.
وی ادامه داد: در طراحی شاخص های کیفی در برنامه ریزی آموزشی رویکردمان تنوع حرفه ها، تطبیق آموزش ها با طرح تکاپو و .... است به طوری که شاخص های کیفی به سیستم آموزشی افزوده شود.
معاون آموزش سازمان گفت: چند پروژه ملی در دست طراحی است که میتوان به پروژه های مشترک با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و سازمان کشتیرانی کشور اشاره کرد.
در بخش توسعه آموزش های مجازی ۲۵ استان پیوسته اند که برای طراحی الگوی آن پیش نویس اولیه آماده شده و با نظر خواهی از استان ها نهایی می شود.
حاتم زاده در خاتمه گفت: توسعه «آموزشهای ویژه مراکز جوار کارخانه» را در توسعه آموزش های بخش خصوصی در برنامه سال جاری دنبال خواهیم کرد.
نظر دهید