در برنامه زنده «پرسشگر» مطرح شد:
نهادینه سازی زیرنظامهای بازار کار و اطلاعات آن، آموزش فنی و حرفه ای، نظام شایستگی های کلیدی برای کسب شغل و نظام صلاحیت حرفه ای و پاسخگویی به نیاز صنعت، خدمات و بازار کار
معاون وزیر و سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با حضور در برنامه پرسشگر شبکه آموزش، نهادینه سازی زیرنظامهای بازار کار و اطلاعات آن، آموزش فنی و حرفه ای، نظام شایستگی های را کلیدی برای کسب شغل و نظام صلاحیت حرفه ای و پاسخگویی به نیاز صنعت، خدمات و بازار کار عنوان کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، غلامحسین محمدی مهارت آموزی را مهمترین موضوع اشتغال در کشور عنوان کرد و گفت: استانداردهای شغلی از نظام صلاحیت حرفه ای که آخرین آن ایسکو 2008 و مورد تأیید سازمان جهانی کار است، تدوین می شود که در ایران نیز طبق این استاندارد، به ارائه آموزش های مهارتی پرداخته می شود.
وی با بیان این پرسش که آیا کارشناسانی که در سکوها مشغول به کار می باشند دارای صلاحیت حرفه ای برای انجام آن شغل می باشند؟، تصریح کرد: این نظام مشخص می کند که افراد دارای حرفه و شغل، نیازمند به کسب چه شایستگی هستند و چگونه می شود در این حرفه به آنان کار ارجاع شود و نظام های بیمه و مسئولیت مدنی در دنیا طوری رفتار کردند که صلاحیت شغلی حرفه ای را مورد سنجش قرار می دهند و پس از آن حمایت می کنند.
سرپرست این سازمان با بیان اینکه 8 درجه در این نظام از نظر صلاحیت شغلی و حرفه ای قرار دارد، خاطرنشان ساخت: درجات صلاحیت حرفه ای از کارگر ساده، تکنسین، تکنسین ارشد تا دکترای حرفه ای پیش می رود و اینکه اشخاص از چه فرآیندی و مسیری موفق به کسب مهارت می شوند از دبیرستان، هنرستان، دوره های غیررسمی، دانشگاه ها و ... دارای اهمیت نمی باشد بلکه این مسأله حائز اهمیت است در چه زمان و مکانی مورد سنجش مهارت قرار گرفته و در کدام رتبه از این 8 محور مهارتی قرار می گیرید؟
وی با اشاره به اینکه کل نظام های فنی و حرفه ای برای رسیدن به این چارچوب شکل گرفتهاند، بیان داشت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای، حوزه های مختلف وزارتی و مجموعه هایی در شورای عالی فنی و حرفه ای، یکی از وظایفشان رفتن به این سمت است ولیکن تا کنون اتفاق ملموسی در پیاده سازی این نظام صلاحیت حرفه ای نیفتاده است.
پر کردن خلاء نظام صلاحیت حرفه ای توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای
محمدی با تأکید بر پر کردن خلاء نظام صلاحیت حرفه ای توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای، افزود: برخی مشاغل به تعداد کم و حساس مورد نیاز صنایع و مشاغل به صورت گسترده در جامعه وجود دارد که بایستی تقاضای صنایع و بازار کسب و کار احصاء و در دوره های فنی و حرفه ای آموزش آن تعریف و این دو بازار به هم وصل شود.
عدم وجود زنجیره ارزش از نهادهای تولید ابزار و فرآیندهای تولید و بازار
وی در تشریح وضعیت کنونی وضع آموزش های فنی و حرفه ای، اذعان داشت: آموزش های فنی و حرفه ای در ایران به شدت عرضه محور است و اینکه ما صنعت نداریم، کارخانه داریم و زنجیره ارزش از نهادهای تولید ابزار و فرآیندهای تولید و بازار وجود ندارد، حرف درستی است.
معاون وزیر با اشاره به سرعت رشد فناوری و تغییرات علم و صنعت در دنیا، افزود: تنها چیز ثابت در این جهان تغییر است، در شرایط فعلی این سرعت فناوری است که باعث می شوند پویایی گسترده ای در مشاغل داشته باشیم و با فناوریهای برافکنی روبرو هستیم که اساساً خیلی از مشاغل را تغییر می دهد، مخصوصا هوش مصنوعی که منجر به ایجاد مشاغلی می شود که حتی در مخیله ما نمی گنجد.
وی با مقایسه هوش مصنوعی و فناوری هایی مانند برق و اینترنت، گفت: هوش مصنوعی با ایجاد تفاوت های برافکن مشاغل جدید ایجاد می کند و در این برهه ما با از دست دادن مزیت های نسبی در مشاغل روبرو خواهیم شد به طور مثال فناوری های دانش بنیان مانند کدنویسی که در چند سال آینده این شغل از بین می رود و هوش مصنوعی این کار را انجام می دهد.
سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفه ای بر تغییر نظام آموزش فنی و حرفه ای با توجه به سرعت تحولات به یک نظام تقاضامحور، بسیار پویا، به شدت مشارکت جو با صنعت و خدمات، به شدت بین المللی و به روز، مبتنی بر داده و اطلاعات تأکید کرد و افزود: این سازمان باید بتواند خودش را دائما تغییر دهد و در محیط های مختلف، واکنش داشته باشد و اگر چنین حرفه آموزی را نداشته باشیم، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کارا نخواهد بود.
وی با ابزار نگرانی از آینده مشاغل به دلیل عدم وجود برخی زیر ساختهای نهادی و فیزیکی برای این تغییرات، گفت: بهترین سنجه برای اینکه ما در دنیای آینده، روی چه مهارت هایی کار کنیم، بررسی نرخ رشد اقتصادی و تولید ناخالص ملی کشورها و دولت ها در گذر زمان است که چه اتفاقاتی در فناوری و صنعت برای آنها افتاده است.
محمدی با ببان اینکه مهارت های کلیدی که می تواند مزیت نسبی ایجاد کند در حوزه های نرم است، عنوان کرد: برای حوزه های نرم باید مهارت های متنوعی را تولید کنیم، ذهن نیازمند مهارت های چند بعدی و چند رشته ای است تا بتواند فناوری را توسعه دهد و برای مسائل پیچیده راه حل پیدا کند و امروز به فردی نیازمندیم که توانایی تحلیل، قضاوت تصمیم گیری در کنار دانش تخصصی و مهارت های مبتنی بر داده های موجود را داشته باشند.
سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفه ای با اشاره به برنامه پیشرفت هفتم، خاطرنشان ساخت: 500 هزار نفر نیروی کار متخصص و ماهر در اقتصاد دیجیتال در 15 حوزه فناوری داده مانند مثل هوش مصنوعی، داده محوری، اینترنت اشیاء، واقعیت مجازی، بلاک چین و امنیت سایبری و ... نیازمندیم که بایستی افرادی در این حوزه ها تربیت شوند.
شایان ذکر است برنامه پرسشگر با محوریت برنامه ریزی آموزشی مهارت های مورد نیاز دهه آتی با نگاه آینده نگر (به دلیل سرعت بالای تحولات فناورانه و ورود روزانه خدمات و محصولات جدید به بازار) برگزار شد.
نظر دهید