شعار سال
یکشنبه 07 مرداد 1403
  • 1398/09/23 - 11:17
  • - تعداد بازدید: 3391
  • - تعداد بازدیدکننده: 207
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور:

پیوست مهارت در اقتصاد کشور دیده شود/ محصول سند توسعه در جامعه باید منجر به رفاه شود

علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در شورای مهارت استان کرمان گفت: از مجلس درخواست دارم که پیوست مهارت در اقتصاد کشور دیده شود تا محصول سند توسعه در جامعه منجر به رفاه شود.



علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون و  رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در شورای مهارت استان کرمان گفت: از مجلس درخواست دارم که پیوست مهارت در اقتصاد کشور دیده شود تا محصول سند توسعه در جامعه منجر به رفاه شود.


به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، شورای مهارت استان کرمان، بیستم آذرماه سال جاری با حضور علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، محمد جواد فدایی، استاندار کرمان، محمد مهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، محمد رضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور و احمد حمزه، نماینده شهرستان های جنوبی استان کرمان، در محل استانداری تشکیل شد.


بنا براین گزارش، هاشمی، در آغاز با تأکید بر تقدس کار و قابلیت‌های کثیر انسان برای خود اتکایی و ارزشمند بودن گفت: سند مهارت استان کرمان باید بر پایه توجه به استعدادهای فردی تدوین شود زیرا مهارت آموزی اشتغال زایی و امنیت را به دنبال دارد.


رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: مادامی که رفاه و رضایت در جامعه موج نزند در مسیر خدمت و فضاسازی نیستیم.


وی ادامه داد: باید به ارزش و فعال بودن انسان در جامعه با تعصب نگاه کنیم و این احساس موثر بودن باید در جوان ایرانی موج بزند زیرا زمانی که نگاه مسئولانه و احساس موثر بودن را در افراد ایجاد کنیم آنان از مدار قانون در جامعه خارج نمی‌شوند.


هاشمی بیان کرد: ایجاد اشتغال و استخدام نباید تبدیل به مطالبه انباشته از حکومت شود و نگاه توأم با لوکس بودن به کار راه به جایی نخواهد برد، تدوین سند مهارت باید به این جهت گیری معطوف باشد.


وی، با اشاره به اینکه ارزش‌ها و جهت‌گیری‌ها نباید به مدرک تحصیلی وابسته باشد، افزود: مدرک گرایی، ارزش و منزلت کار و مهارت را کاهش داده و برای جامعه حقارت به دنبال خواهد داشت.


معاون وزیر تعاون افزود: باید برای ارتقای وزن اجتماعی مهارت با یک اراده ملی بیندیشیم  و سند مهارت مبنای کار باشد.


علی اوسط هاشمی گفت: درک درست جامعه از اهمیت مهارت، پشتوانه ارزشمندی برای سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور است.


رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در ادامه استفاده از ظرفیت های شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی و شورای عالی اشتغال را برای این سازمان فرصت ساز دانست و گفت: اگر به خوبی به مصوبات این دو نهاد بالادستی عمل  کنیم بسیاری از معضلات بیکاری برطرف می‌شود.


معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اعلام اینکه 40 درصد متقاضیان آموزش های مهارتی را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند، تصریح کرد: یک هزار و ۴۰۰ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای در استان کرمان وجود دارد که می توان با برون سپاری آموزش ها به سمت آموزشگاه های آزاد و سازمان دهی مهارت با محوریت استانداردهای سازمان آموزش  فنی‌ وحرفه‌ای از این ظرفیت بهره برد.


وی گفت: تفاوت ارزشمند گواهینامه های مهارتی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در مقایسه با سایر گواهینامه های مؤسسات آموزشی، اعتبار بین المللی و قابل ترجمه بودن آن است.


هاشمی، با اشاره به تدوین آیین نامه مشترک با آموزش و پرورش افزود: از مقطع اول و دوم متوسطه الزاماً همه دانش آموزان را به سوی مهارت آموزی سوق می‌دهیم.


رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، تصریح کرد: در سند مهارت، جهت‌گیری‌ها و آینده بازار مشخص می شود و از مجلس درخواست دارم، پیوست مهارت در اقتصاد کشور دیده شود زیرا نمی توان از اشتغال پایدار بدون مهارت سخن گفت.


معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اشاره به وجود معین های اقتصادی و ظرفیت های  استان کرمان گفت: این استان اراده دارد که استانی عاری از نیروی بیکار باشد و می‌تواند میزبان المپیاد مهارت در جهان باشد. زیرا مهارت در جهان ارزشمند است  و مدیران استان برای راهیابی به این المپیاد باید یک رشته مهارتی در استان را شناسایی کنند.


هاشمی گفت: تمام شرکت‌های بزرگ برای تجهیز نیروهای خود به مهارت می توانند در تجهیز کارگاه‌های آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای مشارکت کنند.


وی گفت هدف از سفر به جنوب کرمان، بررسی زمینه های کشت و صنعت و ارتقای ظرفیت های مهارت در منطقه است.


هاشمی با تأکید بر این که باید شأن مربیان سازمان را از حیث اجتماعی و اداری به نحوی ارتقا دهیم که موجب تغییر نگاه مردم به مهارت شود، گفت: منزلت شش هزار مربی آموزش فنی و حرفه ای  را با نگرش صرف اداری نمی توان تغییر داد و نقش آموزشی و اجتماعی آنان باید تبیین شود. 


وی در ادامه افزود: انتظار داریم، نظام رتبه بندی مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در مجلس تصویب شود.


معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه از آیت الله هاشمی رفسنجانی و سردار قاسم سلیمانی؛ دو شخصیت برجسته و تأثیرگذار  استان کرمان یاد کرد و گفت: مقاومت زمانی معنا پیدا می کند که اقتصاد پایه قوی داشته باشد و اصل مقاومت در دفاع مقدس است. مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی موجی از امید را در آن روزهای سخت در جامعه ایجاد می‌کرد.


معاون وزیر تعاون در ادامه گفت: امروز نیز سردار قاسم سلیمانی ایران را به قدرت و تهدیدی برای دشمن تبدیل کرده است و کرمان از این جهت برند مقاومت ملی است.


در ادامه، محمد جواد فدایی، استاندار کرمان، با اشاره به مصوبه شورای عالی مهارت‌آموزی مبنی بر الزام داشتن گواهی مهارت برای اصناف گفت: در این خصوص با مدیریت دفتر اقتصادی استانداری کرمان باید تعامل لازم برقرار شود و شورای فنی استانداری بر صلاحیت حرفه ای شاغلین نظارت کند.


وی گفت: استان کرمان آمادگی دارد با فراهم کردن زیرساخت‌ها و تجهیزات لازم قطب رباتیک کشور معرفی شود.


فدایی افزود:  فرصت‌های شغلی استان باید شناسایی شود و متناسب با آن‌ها آموزش داده شود. وی همچنین خواستار تسریع در مهارت آموزی به سربازان  شد.


استاندار در ادامه بر انعقاد تفاهم نامه بین آموزش فنی و حرفه ای  و استانداری تأکید کرد.


بنا براین گزارش، ناهید مسلمی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور، نیز در شورای مهارت استان کرمان، با تأکید بر فاصله گرفتن از حاکمیت دولتی و هم افزایی با شرکای اجتماعی گفت: هم اکنون نظام جامع آموزش فنی‌ و حرفه‌ای تدوین شده است و می توان با جذب مشارکت و استفاده از ظرفیت‌های همه نهادهای آموزشی در زمینه مهارت آموزی گام های مؤثری برداشت.


مسلمی، افزود: بر این باورم که انتصابات باید براساس شایستگی افراد صورت گیرد و نگاه جنسیتی دراین مقوله حذف شود.

  • گروه خبری : اخبار استانها
  • کد خبر : 83018
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سایر پیوندها
تنظیمات قالب