شعار سال
یکشنبه 07 مرداد 1403
  • 1402/06/08 - 13:49
  • - تعداد بازدید: 310
  • - تعداد بازدیدکننده: 305
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
معاون پژوهش،برنامه ریزی وسنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در برنامه رادیویی روزی نو:

هفته دولت فرصت مغتنمی است که افکار عمومی به موضوع مهارت آموزی و دستاوردها و عملکرد سازمان جلب شود

هفته دولت فرصت مغتنمی است که افکار عمومی به موضوع مهارت آموزی و دستاوردها و عملکرد سازمان جلب شود

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، «علی حسین شهریور»، معاون پژوهش،برنامه ریزی وسنجش مهارت  سازمان در برنامه روزی نو/ رادیو اقتصاد گفت: موضوع مهارت آموزی یکی از موضوعات پراهمیت در کشور است و سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور با دارا بودن بیش از 13 هزار نفر نیرو در بخش های مختلف ارائه آموزش های فنی و مهارتی به متقاضیان فعالیت می کند.

وی افزود: متقاضیان این سازمان عموما افرادی هستند که در بنگاه های اقتصادی شاغل هستند و نیاز به بازآموزی و ارتقای مهارت دارند.

شهریور گروه دیگری از متقاضیان این سازمان را که از لحاظ یادگیری مهارت حائز اهمیت هستند، کارجویان نامید و ادامه داد: بخشی دیگر هم جمعیت غیرفعال کشور ما هستند مانند دانش آموزان، سربازان، دانشجویان و.... که این گروه ها نیز در واقع جامعه هدف ما هستند که در بیش از 650 مرکز آموزش های مهارتی را فرا می گیرند.

معاون پژوهش،برنامه ریزی وسنجش مهارت  سازمان  بیان داشت: مادارای 4 هزار و 800 کارگاه آموزشی در سراسر کشور هستیم که به صورت رایگان در بخش های صنعت، کشاورزی، خدمات و فرهنگ و هنر به ارائه مهارت می پردازند و همچنین در کنار بخش دولتی، سی و یک هزار آموزشگاه خصوصی دارای مجوز هستند که به مهارت آموزی می پردازند.

شهریور اظهار کرد: لازم می دانم سه حوزه اصلی فعالیت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور را شامل تدوین و بازنگری استاندارهای آموزشی، حرفه و مشاغل است، دوم آموزش مهارت که در دو بخش دولتی و خصوصی ارائه می شود.

شهریور مهم ترین و سومین بخش سنجش مهارت و تعیین صلاحیت نامید که منجر به دریافت گواهینامه مهارت آموزی می شود.

وی گفت: اکنون برای بیش از 600 شغل استاندارد شایستگی  برای مهارت آموزی تعریف شده است که شامل استانداردهای 30 تا 40 ساعته است که با اقبال خوبی روبرو بوده است.

شهریور ادامه داد علاوه براین در سال گذشته بیش از یک میلیون و 700 هزار نفر مهارت آموخته اند که نسبت به سال گذشته 26 درصد رشد داشته است و800 هزار نفر در بخش دولتی و 900 هزار در بخش خصوصی آموزش دیده اند.

معاون پژوهش،برنامه ریزی وسنجش مهارت  با تأکید بر اینکه یکی دیگر از طرح های موفق ما آموزش در «محیط کارواقعی» بوده است که در سال گذشته 36 هزار نفر در 36 هزار کارگاه آموزش دیده اند و سیاست سازمان هم استفاده از ظرفیت های بخش غیردولتی و پیوند بین بنگاه های اقتصادی که بتواند پیوندی بین مراکز آموزش فنی و حرفه ای و صنعت ایجاد کند.

شهریور حوزه بعدی کلیدی سازمان را سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای دانست که روزانه به طور متوسط 5هزار و 300 نفر در آزمون های سازمان شرکت کرده و در آزمون های الکترونیکی نیز (به صورت دانشی) افراد شرکت کرده و پس از آن در آزمون های عملی شرکت خواهند کرد.

شهریور ادامه داد: سازمان برای تسهیل ورود افراد به بازار کار در این امر 4 مرکز سنجش راه و 59 مرکز آزمون الکترونیکی راه اندازی شده  و به زودی در شهر تبریز بزرگترین مرکز سنجش کشور راه اندازی خواهدشد.

وی گفت: همچنین زمان صدور تا آزمون را از 45 روز به 7 روز کاری کاهش پیدا کرده و محدودیت در آزمون ها هم برداشته شده است یعنی هر شهروند دارای مهارت می تواند در آزمون ها شرکت کند و در صورت موفقیت مدرک مهارت دریافت کند و در سال 1401 یک میلیون و700 مدرک مهارت صادر کرده ایم که نسبت به سال قبل 35 دصد رشد داشته است.

شهریور در پایان قانون الزام به آموزش های فنی و حرفه ای را مطرح کرده و  بیان داشت: همه بنگاه های اقتصادی در بخش های محتلف و دستگاه های اجرایی دولتی برای استخدام نیرو گواهینامه مهارت را مطالبه کنند که این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

 

  • گروه خبری : اخبار عمومی
  • کد خبر : 104634
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سایر پیوندها
تنظیمات قالب