شعار سال
یکشنبه 07 مرداد 1403
  • 1402/05/29 - 08:21
  • - تعداد بازدید: 678
  • - تعداد بازدیدکننده: 640
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

مدیرکل دفتر آموزشگاه های آزاد و مشارکت های مردمی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در برنامه تلویزیونی مهارتی هم نورد:

جهاد تبیین و آشنایی آحاد جامعه با نهضت مهارت آموزی و گسترش آن هدف عالی ما است

«محمدهادی حبیبی ماچیانی»، مدیرکل دفتر آموزشگاه های آزاد و مشارکت های مردمی سازمان با حضور در ویژه برنامه مهارتی هم‌نورد با موضوع مهارت افزایی اشتغال آفرین حضور یافت و به پرسش و پاسخ در خصوص نهضت مهارت افزایی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در این برنامه که با حضور «منصورزاده» مسئول اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه‌های فنی و حرفه‌‌ای کشور، «راسخ» مسئول روابط عمومی گروه جهادی محمدرسول الله (ص)، «بیات»، مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی، «عباسی» مسئول شتاب دهنده نمکدان برگزار شد، حبیبی به پاسخ پرسش های شرکت کنندگان پرداخت.

مدیرکل دفتر آموزشگاه های آزاد و مشارکت های مردمی سازمان بیان داشت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور یک سازمان توسعه ای و سازمانی است که می تواند در جهت مهارت افزایی نقش بازی کند.

این سازمان با دارا بودن 640 مرکز آموزشی، در حدود 5 هزار کارگاه آموزشی ، 5 هزار مربی دولتی و حق التدریس، بیش از 18 هزار و 500 آموزشگاه خصوصی، بیش از 32 هزار مربی بخش خصوصی، حدود 36 هزار واحد پذیرنده محیط کار واقعی بیش از 15 هزار واحد سیار و اقماری در مناطق سیار شهری ( عشایری و روستایی) ، 3 هزار و 200 مرکز آموزش جوار و بین کارگاهی در جوار صنایع بر این باور است که با امیدآفرینی برای خانواده ها و در واقع  جهاد تبیین که اگر کسی مهارت داشته باشد قطعا کسب و کار خوبی خواهد داشت.

وی افزود: در حال حاضر بر اساس رصدهای صورت گرفته علاقه اقشار جامعه از مدرک گرایی به سمت مهارت آموزی سوق یافته است. دوران علاقه به کارمندی پایان یافته است.

حبیبی ادامه داد: امروزه بچه ها به این سمت روی آورده اند که کسب و کاری مختص به خود مانند برنامه نویسی، تعمیرات خودرو و حتی داشتن یک کافه داشته باشند، بازاریابی الکترونیکی و یا تولید محتوای الکترونیکی داشته باشند.این روند بسیار خوشحال کننده است و به حتم پیشرفت خواهد داشت.

وی گفت: نگاهی که در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور حاکم است، توجه به ظرفیت های جامعه مثل واحد های صنفی، شرکای اجتماعی، محیط کار واقعی و یا کارخانجاتی که به استناد ماده 110 قانون کار که بیان می کند تمام واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی مکلفند در راستای آموزش به شاغلین (پایداری شغل) امنیت شغلی را افزایش داده و امنیت روانی کارگر را فراهم می کند.

در حالت دوم مهارت آموزی به نیروی کار مورد نیاز که در ابتدای کار (مانند روشی که در کشورهای صنعتی به کار می رود) آموزش دوگانه (تلفیقی) را به کار می برند، یعنی مرکز مهارت آموزی جوار و بین کارگاهی را با کمک سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ایجاد کرده و به دنبال آن طبق آئین نامه هیات وزیران آئین نامه ای نیز تصویب شده که ذیل آن مشاغل در ابتدا مطابق نیاز بازار کار شناسایی و پس از آن استانداردهای مورد نیاز تدوین شود.

مشکلی که در این میان وجود دارد توجه اندک به عرضه آموزش و  سفارش آموزش و مهم تر اینکه به مشتری و نیازهای آنان توجهی نشد.

مدیرکل دفتر آموزشگاه های آزاد و مشارکت های مردمی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اظهار داشت: نکته ای که در این میان قابل ذکر است در مهارت آموزی به دانش آموزان دستگاه هایی مانند آموزش و پرورش، هنرستان و یا دانشگاه فنی و حرفه ای ورود می کنند که متولی رسمی آموزش مهارت در کشور هستند اما سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به حوزه نیروی کار ماهر ورود می کند.به عنوان مثال به فارغ التحصیلان دانشگاهی بدون مهارت.

کاری که در این میان مغفول مانده است رغبت سنجی و استعداد سنجی این دانش آموز است و حتی نیاز بازارکار نیز شناسایی نشده است.

اما اکنون می خواهیم در دولت سیزدهم صحبت کنیم.سابق بر این صدور مجوز آموزشگاه آزاد دو تا هشت ماه طول می کشید، اما در حال حاضر با هدف اینکه نظارت بر آموزش پس از آغاز باشد و نه پیش از آن، مجوز به راحتی داده می شود.

با تمام این تلاش ها خانواده ها هنوز به درستی با آموزش های مهارتی آشنا نشده اند و جهاد تبیین صورت نگرفته هنوز هم تفاوت بین کارآموز و دانش آموز روشن نیست.در این خصوص اقداماتی صورت گرفت که به زودی با همکاری شرکای اجتماعی و صدا و سیما( برنامه نود قسمتی معرفی مهارت ها با همکاری شبکه آموزش) این امر صورت خواهد گرفت.

هم اکنون نیز در سایت آموزش فنی و حرفه ای کشور رغبت سنجی و علائق سنجی شروع شده و 480 مشاور در مراکز فنی و حرفه ای به ارائه مشاوره می پردازند و با همین هدف تصویب اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از سوی مجلس در دستور کار است تا سازمان در جامعه شناخته شود.

در کنار آن صنایع و بنگاه های اقتصادی را دعوت کردیم و قانون گذار نیز تأئید کرده که در کنار خط تولید نیروی ماهر تربیت و به کار مشغول شود. استارتاپ ها نیز دعوت به همکاری شده اند.

حبیبی از تصویب طرح ملی تابستانه مهارت در شورای عالی اشتغال توسط رئیس جمهور محترم و اختصاص بودجه به این طرح خبر داد و افزود: این طرح کمک قابل توجهی به مهارت آموزی خواهد کرد نیز خبر داد.

وی در ادامه از «سفارش محور» بودن آموزش ها با همکاری 7 دستگاه اجرایی سخن گفت و اعلام کرد ما آماده با یاری شرکای اجتماعی آموزش های مهارتی را با نظارت واگذار کرده و تنها کار سنجش صلاحیت را بر عهده بگیریم.

  • گروه خبری : اخبار عمومی
  • کد خبر : 104210
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سایر پیوندها
تنظیمات قالب