شعار سال
دوشنبه 08 مرداد 1403
  • 1401/11/19 - 11:58
  • - تعداد بازدید: 1457
  • - تعداد بازدیدکننده: 1408
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی به‌روز رسانی شده است

طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در دیدار با «حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی»، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، گفت: یکی از رویکردهای مهم دولت، توسعه آموزش‌های مهارتی در کشور است بر همین اساس طرح «آموزش در محیط کار واقعی» را با استفاده از تجربه خودمان و دیگر کشورها به‌روز رسانی کردیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، «غلامحسین حسینی نیا»، با بیان اینکه «طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی» همان «استاد و شاگردی قدیم» در سطح کشور در دست اجراست، بیان داشت: تلاش کردیم مسائل و مشکلات قبلی از جمله مسائل کارفرمایی، بیمه و مسائل تأمین اجتماعی رفع شود.

وی اظهار داشت: افراد در این طرح با دریافت آموزش‌ در محیط کار، مجموعه‌ای از مهارت‌ها را یاد می‌گیرند و در پایان گواهینامه آموزش فنی و حرفه‌ای دریافت می‌کنند، همچنین وقتی جوان ما فعالیت‌های کارفرما را مشاهد می‌کند که چگونه درآمدزایی دارد، انگیزه می‌گیرد تا زودتر کار را یاد بگیرد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: مهارت‌آموز از کارفرما مهارت‌های نرم از جمله بنگاه‌داری، دخل و خرج و برخورد با مشتری و حتی نحوه تهیه مواد اولیه را در قالب یک بسته آموزشی فرا می‌گیرد.

وی با اشاره به وجود چهار میلیون واحد صنفی در سطح کشور افزود: از این تعداد حداقل یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد صنفی توانایی ورود به این طرح را دارند که اگر هر واحد یک نفر را را جذب کند به طور متوسط یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر می‌شود که از کل ظرفیت آموزش دولتی و آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای بیشتر است.

حسینی‌نیا تصریح کرد: اجرای موفق طرح استاد و شاگردی نیازمند فرهنگ‌سازی است از طرفی باید اصناف را به عنوان یک وظیفه ملی در این طرح فرا بخوانیم و از اصناف خواسته‌ایم ابتدا ارائه آموزش را از دوستان و آشنایان و بعد دیگران شروع کنند.

وی با اشاره به نگاه مثبت مجموعه نظام به موضوع مهارت‌آموزی گفت: مقام معظم رهبری در این خصوص با تأکید بر توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می‌فرمایند که در کنار علم نیاز به پنجه‌های کارآمد هم داریم که وظیفه اصلی آن برعهده ما است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای افزود: ما در این زمینه پای کار آمده‌ایم و امیدواریم با کمک مردم، بخش خصوصی، دولت و افراد صاحب نفس از جمله حضرتعالی با تشویق جوانان به مهارت‌آموزی، پای کار آمدن خیرین و بخش خصوصی مجموعه ما بیش از پیش همراهی شود.

وی مهارت‌آموزی را سرحلقه زنجیره سعادتمندی جوانان دانست و گفت: وقتی جوان مهارت دارد در زمینه شغلی، تشکیل خانواده و درآمدزایی نیز موفق خواهد شد.

حسینی‌نیا با بیان اینکه خیلی از انحرافات در جامعه بر می‌گردد به اینکه برخی افراد در مسیر درستی نیامده‌اند و فاقد مهارت هستند، اظهار داشت: افرادی که در زندان‌ها آموزش فنی و حرفه‌ای می‌بینند، درصد بازگشت آنان به زندان یک سوم افرادی است که مهارت ندیده‌اند.

مهارت آموزی راهی برای خودکفایی و بی نیازی از بیگانگان

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه آنچه که می‌تواند دست بیگانه را قطع کند مسئله حرفه و فن و علم و عمل است، گفت: مهارت آموزی و کسب روزی حلال در حد برآوردن حوائج زندگی از واجبات دینی و تکلیف شرعی همه ماست و آنچه که می‌تواند دست بیگانه را قطع کند مسئله حرفه و فن و علم و عمل است. 

حجت الاسلام و المسلمین عبادیدر این دیدار ضمن گرامیداشت ایام الله دهه مبارک فجر، اظهار داشت: در کنار علم نیاز به پنجه‌های کارآمد هم داریم.
وی   
با اشاره به اینکه رسالت تمام انبیای ما در طول تاریخ برای رشد و تکامل انسان بوده است، اذعان داشت: مهارت آموزی و اشتغال دو مقوله ارزشمندی است که با ادبیات غنی دینی ما  پیوند خورده است. 

آیت الله عبادی افزود : آرمان‌های انقلاب ما در  دو بعد مادی و معنوی مشخص است و فاصله ما با این آرمان‌ها هم زیاد نیست که تحقق این آرمان‌ها به وجود متقاضی و نبودن مانع بستگی دارد.  

نماینده ولی فقیه بیان کرد: هر چند در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که دشمن تمام تلاش خود را برای مانع ایجاد کردن در مسیر شکوفایی به کار می‌گیرد، اما با پای کار بودن مردم و جوانان ما و همت دولتمردان ما این موانع یک به یک از سر راه برداشته می‌شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سفر به خراسان جنوبی علاوه بر این دیدار، بازدید از رویداد آموزشی و نمایشگاه مرکز خواهران بیرجند، حضور در نشست شورای مهارت استان و اعطای مجوز مرکز جوار کارگاهی به یک واحد تولیدی در شهرک صنعتی بیرجند را در برنامه دارد.

  • گروه خبری : اخبار تصویری(اسلایدر)
  • کد خبر : 96005
کلمات کلیدی
زهرا   پاک
خبرنگار

زهرا پاک

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سایر پیوندها
تنظیمات قالب