شعار سال
یکشنبه 07 مرداد 1403
  • 1402/04/05 - 15:05
  • - تعداد بازدید: 675
  • - تعداد بازدیدکننده: 657
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

ضروری است پیوست مهارت آموزی ضرب آهنگ اصلی رشته های دانشگاهی باشد

کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور بر لزوم تعریف پیوست مهارت آموزی در رشته های دانشگاه به عنوان ضرب آهنگ اصلی تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، «غلامحسین حسینی نیا»، با اعلام اینکه تقریبا دو سوم دانش آموزانی که در سال 2016 مدرسه را شروع کرده اند، در مشاغلی که هنوز وجود ندارند، کار خواهند کرد، افزود: با توجه به پیچیدگی های عصر حاضر و تغییر مشاغل توسط فناوری های انقلاب صنعتی چهارم که متأثر از تکنولوژی های روز و روند پر شتاب آن است، باید بیش از یک میلیارد نفر در سال ۲۰۳۰ مورد مهارت‌آموزی مجدد قرار گیرند.

وی با بیان اینکه جهان نیازمند انقلاب در حوزه مهارت آموزی است، گفت: در سال 2022 با رشد اقتصادی آهسته تر در هر دو بخش دولتی و خصوصی اقدامات لازم برای ارتقای مهارت را تدوین می‌کند، در سال 2024 ابتکارات ارتقاء مهارت شتاب گرفته و باعث بهبود بهره‌وری نیروی کار بر رشد اقتصادی می شود، در سال 2028 شکاف مهارت بسته شده و افزایش شیش و نیم میلیون دلاری تولید ناخالص داخلی در جهان را شاهد خواهیم بود.

وی از  افزایش 3 درصدی بهره وری جهانی، کاهش نابرابری و افزایش کیفیت اشتغال، افزایش نیاز به همدلی نوآوری و دیجیتال در مشاغل در سال 2030 خبر داد و تأکید کرد: در حال حاضر آموزش های مهارتی در کشور عزیزمان در نقطه عطف و زمان به یاد ماندنی در کشور قرار دارد و نیازمند تغییر جهت به سمت رشد نمایی می باشد.

معاون وزیر کار، متناسب سازی کیفی و کمی که خروجی آن آموزش و تربیت حرفه ای متناسب با نیاز بازار کار باشد را از طرح های جدید مهارت آموزی برشمرد و اظهار داشت: طرح های کهاد (آموزش های هیبریدی) ویژه دانشجویان، نخلستان ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی، محیط کار واقعی، سام،  فرهنگ مهارت آموزی و ... در حال اجرا می باشد.

وی تصریح کرد: در دولت تحولگرای سیزدهم، تحول بنیادی در توسعه منابع انسانی کشور و تحقق مهارت آموزی در گام دوم انقلاب با مهارت آموزی، اشتغال پذیری جوانان و اشتغال پایدار به جدیت دنبال می شود.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای اذعان داشت: 650 مرکز، 4838 کارگاه، 302 مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی دانشجویان، 5 مرکز سنجش و صلاحیت حرفه ای، مرکز ملی تربیت مربی از ظرفیت های بخش دولتی و 16 هزار و 500 آموزشگاه فعال، 2500 استاندارد اجرا شده، 3181 مرکز جوار و بین کارگاهی و ... از ظرفیت های بخش غیردولتی این سازمان می باشد.

وی با اشاره به 302 مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی در دانشگاه ها (TMC)، اظهار داشت: طرح کهاد و مهارت افزایی هیبریدی (ترکیبی) در 1400 استاندارد شایستگی (400 شغل) و 540 ساعت آموزش با هدف ارتقاء ظرفیت اشتغال پذیری دانشجویان اجرا می شود.

حسینی نیا با اشاره به افتتاح نخستین اردوگاه مهارت آموزی دانشجویی کشور در اشتهارد استان البرز، خاطرنشان ساخت: این سازمان در نظر دارد اردوگاه های مهارتی در 31 استان و با همکاری دانشگاه های مادر با هدف گسترش مشاغل نوین راه اندازی کند.

وی بیان داشت: مهارت های نرم، سخت و فرا مهارت، برای مشاغل آینده در سازمان آموزش فنی و حرفه ای تدوین شده است که  تعمیم آن به رشته های دانشگاهی ضروری می باشد.

  • گروه خبری : اخبار تصویری(اسلایدر)
  • کد خبر : 101609
زهرا   پاک
خبرنگار

زهرا پاک

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سایر پیوندها
تنظیمات قالب