شعار سال
یکشنبه 07 مرداد 1403
  • 1402/04/27 - 08:06
  • - تعداد بازدید: 485
  • - تعداد بازدیدکننده: 470
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
با هدف ارتقاء سطح مهارت ها و بهبود عملکرد بازرسان؛ صورت پذیرفت؛

برگزاری نشست وبیناری تعاملی-توجیهی-آموزشی بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اثربخش و کارآمد سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

نشست وبیناری تعاملی-توجیهی-آموزشی بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اثربخش و کارآمد سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با هدف ارتقاء سطح مهارت ها و بهبود عملکرد بازرسان با حضور مسئولین بازرسی و بازرسان ماده 91 قانون مدیریت خدمات کشوری استان ها برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور؛ معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت، فساد را به مانند بیماری های واگیردار تشبیه و اعلام کرد: فساد همیشه وجود دارد و ما باید راه های پیشگیری و مبارزه با آن را به طور دائمی داشته باشیم.

* ضرورت وجود سیستم های مبارزه با گلوگاه های فسادخیز در سازمان ها

«علی حسین شهریور» شاخص اداراک فساد ایران در بین 178 کشور جهان ، 147 عنوان و تصریح کرد: وجود سیستم جامع مبارزه با فساد از ضروریات سازمان می باشد که بر همین اساس گلوگاه های فسادخیز شناسایی شده اند.

وی  فرآیند معرفی به آزمون، صدور و تمدید گواهینامه مهارت و ... از مهمترین گلوگاه های فسادخیز در حوزه معاونت پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت برشمرد.

 

* اثربخشی خدمات، افزایش بهره وری و رضایتمندی ارباب رجوع و مردم شعار دفتر بازرسی سازمان

سرپرست دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات در ادامه اعلام کرد: هم اندیشی، هماهنگی، تبیین موضوعات مرتبط و تبادل تجربیات بین حوزه های مختلف ستاد سازمان و ادارات کل اجرایی از محورهای برگزاری این نشست بوده است.

«نظام چوبینه»، بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اثربخش و کارآمد در سازمان را به عنوان شعار دفتر بازرسی در سطح ملی و واحدهای متناظر استانی عنوان کردند.

وی خاطرنشان ساخت: تمامی مسئولان و افرادی که تحت هر عنوان در حوزه بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات فعالیت می کنند و یا سایر مسئولین تصمیم ساز و تصمیم گیر، لازم است که از قوانین، مقررات و ضوابطی که شامل سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم ، دستورالعمل اجرایی ماده 91 و 92 قانون مدیریت خدمات کشوری، اصول 12 گانه حاکم بر نقشه ملی پیشگیری و مقابله با فساد اداری و اقتصادی، سند تحول دولت مردمی، کمیته های تخصصی مرتبط با مسائل مدیریتی و اداری، نقشه راه اصلاح نظام اداری کشور، حقوق شهروندی در نظام اداری ، نظام نامه مدیریت پاسخگویی به شکایات مردم، نظام نامه مدیریت توسعه فرهنگ سازمانی ، گلوگاه های فسادخیز سازمان، مصادیق تعارض منافع ، سامانه ها و مسیرهای پاسخگویی به شکایات و ... می باشد آگاهی کامل داشته تا با کمترین انحراف، گزارش دقیق تهیه و تصمیم سازی و تصمیم گیری های لازم را اتخاذ کنند.

سرپرست دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی بیان داشت: در صورت رعایت موارد مطروحه، اثربخشی خدمات و افزایش بهره وری، رضایتمندی ارباب رجوع و مردم که از اهداف اصلی سازمان و نظام جمهوری اسلامی است، محقق خواهد شد.

وی با تأکید بر برگزاری جلسات توجیهی و آموزشی بیشتر، از تشکیل شورای مشورتی در حوزه بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات با حضور نمایندگان ادارات کل اجرایی و حوزه های ستادی خبر داد.

 

* رهبری مؤلفه اصلی یک مدیر توانمند

مدیر کل دفتر مرکزی حراست در ادامه اظهار داشت: جرایمی مانند رشوه، اختلاس، ... جرائم جدیدی نسیتند و قدمتی به اندازه ی تشکیل دولت ها دارند، اما برای مبارزه با آن باید برنامه هدفمند و هوشمند داشت.

«محمدجواد جامه بزرگی» گفت: در تمام جهان بحث بازرسی و مبارزه با فساد، باعث دغدغه بوده، هست و خواهد بود و در دین اسلام تأکیدات بسیار زیادی به مبارزه با فساد شده است.

وی رهبری را مؤلفه اصلی یک مدیر توانمند برشمرد و تصریح کرد: رهبر مدبر است و بحث ها و مؤلفه های عقیدتی نیز در آن جای می گیرد.

مدیر کل دفتر مرکزی حراست با اشاره به توسعه و ترویج مسئولیت پذیری اجتماعی و بازدارنگی بسیار زیاد آن در جلوگیری از فساد اذعان داشت: معنویات و داشتن تقوی الهی موجب خودکنترلی و از شاخص های اساسی جهت پیشگیری و مبارزه با فساد می باشد.

وی با تأکید بر آموزش بازرسان و اصلاح فرآیندهای کاری جهت خدمت رسانی در حوزه های مختلف، افزود: بحث دولت الکترونیک، موضوع بازدارنده ای برای ارتکاب جرم و ایجاد فساد ، می باشد و برخی از مدیران کل و همکاران ادارات کل استان ها مشکلات و نقطه نظرات پیشنهادی خود را در حوزه پاسخگویی، ارزیابی عملکرد و نظارت های کنونی مطرح کرده اند.

* آثار مخرب فساد در سازمان ها مانند بمب اتمی است

معاون آموزش ، فساد را به بمب اتمی تشبیه کرد و بیان داشت: بمب اتمی علی رغم کوچکی، خرابی زیادی را به بار می آورد و در نهایت باعث بدبینی، ناامیدی و ناکارآمدی می شود و فسادهای کوچک می توانند مشکلات بزرگ بوجود آورند. «مجتبی نوروزی»، احیاء بعد نظارت در حوزه معاونت آموزش در بخش دولتی و آموزشگاه های آزاد را از برنامه های مهم آن معاونت عنوان کرد و افزود: آموزش های سازمان از لحاظ کمی و کیفی نیاز به نظارت دارد.

وی انعقاد تعداد زیادی تفاهمنامه با مراجع مختلف را فرصتی مهم برشمرد و بر اجرای صحیح  همراه با نظارت تأکید کرد.

معاون آموزش با بیان اینکه سازمان برای ارتقاء فعالیت های خود نیاز به داشبورد اطلاعاتی دارد، تصریح کرد: در حال حاضر، تدوین استاندارهای آموزشی درکمیته ای ویژه، اجرای طرح مدرسه تابستانه مهارت، نظارت بر آموزشگاه های آزاد در دستور کار این معاونت قرار دارد که نظارت بر اجرای این طرح ها، لازم الاجراست.

 

* ضرورت وجود تخصص و عدالت در بازرسی ها

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان در این وبینار اعلام کرد: با توجه به اهمیت مبحث بازرسی داخلی و نظارت های قبل از اجرا و در حین اقدام، در سازمان می بایست مدیران کل به آن اهتمام و بعنوان یک امر ضروری روی آن تأکید کنند.

«امیر میمنت آبادی» با اشاره به روش های مختلف بازرسی به لحاظ اقتضای هر موضوع بر استفاده از روش های نوین، سیستمی و هوشمند تأکید کردند.

وی وظایف بازرسان را به لحاظ انتظارات مردم از دولت و پاسخگویی به دستگاه های نظارتی از جمله نمایندگان مجلس بسیار مهم دانست و گفت: می بایست بازرسان در طول دوره بازرسی از شاخص ها و استاندارد های پذیرفته استفاده کنند و گزارشات آنها دارای اعتبار باشد.

معاون توسعه مدیریت و منابع اذعان داشت: هر چند پیشگیری مهمتر از درمان است اما اگر انحرافی ایجاد شد باید به به خوبی و فوری اقدام شود.

 وی وجود تخصص و عدالت در بازرسی ها را ضروری خواند و اظهار داشت: گزارشی دارای اعتبار و قابل استفاده است که قابلیت سنجش و اندازه گیری و بهره برداری داشته باشد.

میمنت آبادی با اشاره به مبحث چگونگی انجام بازرسی در مراکز و واحد ها افزود: بعضی از نکات استخراج شده از اقدامات بازرسی قابلیت اصلاح دارند و در حین رسیدگی باید واخواهی و اصلاح و بعضی موارد هم غیر قابل واخواهی است و باید از مجرای قانونی اصلاح شوند.

وی در پایان این وبینار اعلام کرد: گزارشات بازرسی می بایست قابلیت تحلیل و بهره برداریداشته باشند  و موارد برجسته یک گزارش اعم از موضوع ، مدت، مبلغ، مکان و مستندات کافی باید در پیوست یک گزارش باشد.

بر اساس این گزارش، وبیناری تعاملی-توجیهی-آموزشی بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اثربخش و کارآمد سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با حضور «امیرمیمنت آبادی»، معاون توسعه مدیریت ومنابع، «علی حسین شهریور، معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت»، «مجتبی نوروزی» معاون آموزش، «محمدجواد جامه بزرگی»، مدیر کل دفتر مرکزی حراست، «نظام چوبینه» سرپرست دفتر بازسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات، «داود ناصری امید»، مدیر کل منابع انسانی و پشتیبانی، «محمد هادی حبیبی ماچیانی»، مدیر کل دفتر آموزشگاه های آزاد و مشارکت های مردمی، «رضا احمدی زلتی»، مدیر کل دفتر فن آوری های نوین آموزشی و امنیت فضای مجازی و بازرسان ماده 91 ستاد و نیز مدیران کل، مسئولین بازرسی و بازرسان ماده 91 قانون مدیریت خدمات کشوری استان ها برگزار شد .

  • گروه خبری : اخبار عمومی
  • کد خبر : 102413
کلمات کلیدی
زهرا   پاک
خبرنگار

زهرا پاک

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سایر پیوندها
تنظیمات قالب