شعار سال
یکشنبه 07 مرداد 1403
  • 1401/11/26 - 16:25
  • - تعداد بازدید: 884
  • - تعداد بازدیدکننده: 832
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

ضرورت ارائه آموزش های مهارتی فارغ از محدودیت های زمانی و مکانی

نشست هم اندیشی با مدیرعامل شرکت خودروسازی بهمن خودرو

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در نشست هم اندیشی با مدیرعامل شرکت خودروسازی بهمن خودرو با اشاره به رویکرد تقاضامحوری نمودن آموزش های مهارتی، بیان داشت: آموزش های مهارتی باید فارغ از محدودیت های زمانی و مکانی ارائه شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، «غلامحسین حسینی نیا»، توسعه تولیدات با کیفیت و  ارتقاء بهره وری را با تربیت نیروی انسانی ماهر میسر شمرد و گفت: در رویکرد جدید این سازمان، تقاضامحوری آموزش های مهارتی جایگزین عرضه محوری شده است و آموزش ها متناسب با نیاز بازار کار به خصوص بر اساس نیازسنجی صنایع ارائه می شود.

وی با بیان اینکه نیروی آراسته به مهارت روز به هیچ عنوان بیکار نمی ماند، اظهار داشت: باید گلوگاه های اشتغال را شناسایی کنیم تا بتوانیم متناسبت با آن نیروی ماهر تربیت کنیم.  

معاون وزیر کار با بیان اینکه تقریبا دو سوم دانش آموزانی که در سال 2016 مدرسه را شروع کرده اند، در مشاغلی که هنوز وجود ندارند، کار خواهند کرد، افزود: با توجه به پیچیدگی های عصر حاضر و مقوله آینده مشاغل و مشاغل آینده که متأثر از تکنولوژی های روز و روند پر شتاب آن است، عمر سودمند مهارت ها بسیار کوتاه است و از این رو نیازمند کسب آموزش های مهارتی ضمن کار در صنایع و ارتقاء مهارت و فعالیت حرفه ای کارکنان و افزایش کیفیت تولیدات ملی می باشیم.

وی از راه اندازی طرح جدید مهارتی ویژه صنایع واقع در جاده مخصوص تهران - کرج خبر داد و گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای عزم خود را برای ارائه آموزش های مورد نیاز اشتغال جوانان جزم کرده است و با دارا بودن 646 مرکز دولتی (2 میلیون متر مربع فضای کارگاهی و 12 میلیون مترمربع فضای باز آموزشی) در کشور نیازمند هم افزایی و حمایت بنگاه های اقتصادی و شرکای اجتماعی در ارائه آموزش های مهارتی به‌روز و همگام با تکنولوژی های نوین است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای با اشاره به 17 هزار استاندار آموزشی در دنیا، اذعان داشت:  6500 استاندارد آموزشی در سازمان تدوین شده است و با در نظر گرفتن مشاغل آینده تعداد استانداردها به 9500 استاندار خواهد رسید ولیکن این سازمان به تنهایی آمادگی ارائه آموزش های مهارتی متناسب با نیاز مشاغل آینده را ندارد و خیرین مهارتی می توانند نقش مؤثری در همگامی ارائه آموزش های مهارتی متناسب با نیاز بازار کار ایفا کنند.

وی تصریح کرد: مربیان بازیگران اصلی عرصه مهارت آموزی و زمینه ساز دستیابی به سطح دانش و مهارت نیروی کار کشور می باشند و ارائه آموزش های مهارتی در این سازمان توسط بیش از 15 هزار مربی ماهر انجام می شود ولیکن این تعداد پاسخگوی نیاز مهارتی در کشور نیست.

حسینی نیا با اشاره به فعالیت آموزشگاه های نوع «الف» در این استان، خاطرنشان ساخت: در کشور تعداد اندکی مجوز آموزشگاه نوع الف برای بنگاه های اقتصادی صادر کرده‌ایم که این نوع آموزشگاه به تنهایی یک سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مینیاتوری است؛ یعنی باتوجه به دانش بنیان بودن، اجازه تدوین استاندارد و تولید محتوای آموزشی را دارد و سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای با کمک آموزشگاه انجام می شود. 

معاون وزیر کار با اشاره به تصویب «چارچوب صلاحیت حرفه ای ملی»، در جلسه هیئت دولت به ریاست رئیس جمهور، تصریح کرد: تصویب «چارچوب صلاحیت حرفه ای ملی» در هیأت وزیران اعتلای منزلت نیروهای مهارتی و شایسته کشور می باشد و طبق این طرح شاغلین فعال در هشت سطح مورد سنجش صلاحیت حرفه ای قرار می گیرند.

* سازمان آموزش فنی و حرفه ای سنگ بنای اشتغال جوانان است

مدیرعامل شرکت خودروسازی بهمن خودرو با ارائه توضیحاتی در خصوص عملکرد این شرکت در حوزه های مختلف خودروسازی در سراسر کشور، اظهار داشت: ثروت ما منابع انسانی فعال در این شرکت می باشند که نیازمند کسب آموزش های مهارتی به روز در این صنعت هستند.

بیوک علیمرادلو، سازمان آموزش فنی و حرفه ای را سنگ بنای اشتغال جوانان خواند و افزود: ما از توسعه همکاری و مشارکت با سازمان آموزش فنی و حرفه ای استقبال می کنیم ولیکن در این بین دولت باید نقش حاکمیتی و شرکت نقش مجری را ایفا نماید.

در ادامه علی حسین شهریور، معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان، پیشنهاداتی در خصوص حمایت شرکت خودروسازی بهمن خودرو از ارائه آموزش های مهارتی سیار در مناطق محروم، تجهیز و راه اندازی سنجش صلاحیت حرفه ای در حوزه خودرو، برگزاری مسابقات آزاد و ... ارائه نمود.

شایان ذکر است، بازدید «غلامحسین حسینی نیا»، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از خط تولید صنایع خودروسازی بهمن خودرو در راستای اجرایی شدن مگاپروژه «نهضت مهارت آموزی در گام دوم انقلاب» و توسعه آموزش های مهارتی در محیط کار واقعی با همراهی معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت، مدیرکل دفتر آموزشگاه های آزاد و مشارکت های مردمی، مشاور و دستیار ویژه سازمان آموزش فنی و حرفه ای و  مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان تهران انجام شد.  

  • گروه خبری : اخبار تصویری(اسلایدر)
  • کد خبر : 96311
زهرا   پاک
خبرنگار

زهرا پاک

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سایر پیوندها
تنظیمات قالب