شعار سال
چهارشنبه 10 مرداد 1403
  • 1402/01/19 - 10:47
  • - تعداد بازدید: 706
  • - تعداد بازدیدکننده: 693
  • زمان مطالعه : 21 دقیقه
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان:

تبیین فعالیت ها و عملکرد اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان در سال 1401

تبیین فعالیت ها و عملکرد اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان در سال 1401

عملکرد اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان در حوزه های مختلف - سال 1401

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان، آرش اخوان طبسی مدیر کل استان به تبیین فعالیت ها و عملکرد این اداره کل در سال 1401 به شرح زیر پرداخت:

-ششمین همایش مدیران کل ستادی و استانی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با هدف توسعه نهضت مهارت آموزی در گام دوم انقلاب به میزبانی این استان

-کسب رتبه برتر اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان در مجموع امتیاز شاخص های عمومی و اختصاصی گروه آموزشی،پژوهشی وفرهنگی

آموزش در بخش دولتی:

-در حوزه های صنعت 992/991/4 نفر ساعت، خدمات 683/744/2 نفر ساعت ، کشاورزی 703/641 نفر ساعت و فرهنگ و هنر 631/452/1 جمعا"  009/831/9 نفر ساعت معادل 243/63 نفر دوره

آموزش در بخش غیردولتی:

-در حوزه های صنعت 793/581/3 نفر ساعت، خدمات 463/797/9 نفر ساعت ، کشاورزی 848/149 نفر ساعت و فرهنگ و هنر 392/018/1 جمعا"  497/547/14 نفر ساعت معادل 998/74 نفر دوره می باشد.

تعداد آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد استان اصفهان بالغ بر 1671 آموزشگاه می باشد.

آموزش در صنایع و اصناف:

-صدور 145 مجوز مراکز جوار، افتتاح 10 مرکز جوار، بازدید از 30 شرکت صنایع و صنوف، عملکرد آموزشی 6193 نفر دوره  و 377/790  نفر ساعت، که تعداد 1 هزار و 111 نفر دوره و335/149 نفر ساعت در صنایع و  اصناف و 1 هزار و 193 و 853/163 نفرساعت مراکز جوار و 3 هزار و 889  نفر- دوره و 190/477 نفر ساعت ضمن کار می باشد.

-اجرای 009/831/9  نفرساعت معادل 243/63  نفردوره آموزش در بخشهای مختلف آموزشی در سطح استان

گروه هدف

عملکرد نفرساعت

عملکرد نفردوره

آسیب دیدگان اجتماعی( خانواده های آسیب دیده از اعتیاد)

183434

1116

افراد دارای معلولیت

82512

391

پناهندگان و اتباع خارجی

43692

157

دانش آموختگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی

410045

2543

دانش آموزان

499559

4839

دانشجویان

320665

2280

زنان خانه دار

282693

1767

زنان سرپرست خانوار و اعضای خانواده هایشان

146521

914

زندانیان

681710

4753

ساکنین سکونتگاه غیر رسمی

136067

793

ساکنین مناطق روستایی

611620

4079

سربازان وظیفه

1423626

10156

شاغلین بنگاه های اقتصادی

904271

6898

عشایر

40207

185

کودکان کار و خیابان

10379

44

متقاضیان مهارت آموزی

3650392

18835

مشمولان بیمه بیکاری

39374

258

معتادین بهبود یافته

364237

3235

جمع کل

9831009

63243

 

عملکرد حوزه آسیب های اجتماعی:

محرومیت زدایی و کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی در حوزه:

     - توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و خانواده ایشان

    - توانمندسازی و ساماندهی ساکنین سکونتگاههای غیر رسمی

     - افراد دارای معلولیت

     -کودکان کار و خیابان

توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و خانواده ایشان

   در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) در زمینه کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی و در چارچوب سیاست ها  و خط مشی های مصوب شورای اجتماعی کشور در تاریخ 30/10/98 تفاهم نامه همکاری سه جانبه فی مابین وزارت کشور،معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشوربه شماره 214960 منعقد گردیده است.

هدف از انعقاد این تفاهم نامه توانمندسازی زنان در 4 گروه سرپرست خانوار(همسر فوت شده، مطلقه، هرگز ازدواج نکرده و دارای همسر"زندانی-معتاد-مفقودالاثر و ازکار افتاده" ) در سکونتگاههای غیر رسمی است.

اداره کل  استان اصفهان  با همکاری  استانداری  با تجهیزمراکز تعیین شده و با همکاری دفاتر تسهیلگری آموزش رشته های مورد نیاز زنان سرپرست خانوار را به مرحله اجرا رساند .

   اقدامات:

* تشکیل جلسات متعدد با دفاتر تسهیلگری در استانداری درخصوص تعیین محله های هدف و رشته های آموزشی مورد نیاز برای زنان سرپرست خانوار

* ایجاد جلسات در محل اداره کل  با مسئولین موسسه تسهیلگری شهید گلشیرازی  و اداره کل بهزیستی و  روسای مراکز جهت برنامه ریزی های لازم  برای آموزش زنان سرپرست خانوار در محلهای مشخص شده ( جوی آباد مرکزخواهران  خمینی شهر- ناصر خسرو در مرکز دهنو – ارزنان و حصه و جلوان در مرکز زینبیه )

*شرکت در جلسات استانداری به منظور هماهنگی با دستگاههای همکار استانی جهت اجرایی نمودن تفاهمنامه سه جانبه و تهیه بانک اطلاعاتی از گروه هدف

*نیاز سنجی آموزشی توسط مراکز تعیین شده

*برنامه ریزی و اجرای آموزش در مراکز و مناطق هدف

* ارائه آموزش مهارتی و توانمندسازی به  250  نفر از افراد معرفی شده توسط دفتر امور بانوان استانداری

در راستای اجرای برنامه های کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی، ایلاغ اعتبار به شماره 125529 مورخ 11/10/1400 از محل اعتبارات ردیف 105032 و در چارچوب سیاست ها و خط مشی های مصوب شورای اجتماعی، موافقتنامه اعتباری به منظور ارائه آموزش مهارتی زنان سرپرست خانوار مددجوی سازمان بهزیستی و اعضای خانواده  منعقد گردید.

هدف از انعقاد این تفاهم نامه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار مدد جوی سازمان بهزیستی در مناطق حاشیه نشین و سکونتگاههای غیر رسمی است.

اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان جلسات هماهنگی با اداره کل بهزیستی استان به منظور برنامه‌ریزی و تصمیم گیری جهت اجرای مطلوب فرایند آموزش و سایر تکالیف مشخص شده در موافقتنامه اعتباری را برگزار و رشته های مورد تقاضای زنان سرپرست خانوار مددجوی سازمان بهزیستی را به مرحله اجرا رساند .

اقدامات:

*برگزاری جلسات متعدد با مسئولین بهزیستی استان جهت برنامه ریزی و اجرای دوره های آموزشی ابلاغ شده از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

*مکاتبه و ابلاغ اعتبار به مراکز آموزش فنی و حرفه ای منتخب و مجری طرح جهت تجهیز کارگاههای آموزشی در حرفه های کیف دوزی ، چرم دوزی ،مانتو دوزی ،طراحی روی پارچه ،قالی بافی ،گلیم بافی و گوهر تراشی

* ارائه آموزش مهارتی و توانمندسازی به  200 نفر از افراد معرفی شده توسط اداره کل بهزیستی استان

 

حوزه سنجش و ارزشیابی مهارت استان:

-انجام آزمون 143862 نفر در گروههای مختلف

-انجام آزمون دستیاری حقوقی خدمات الکترونیکی قضایی به تعداد 328 نفر

-انجام آزمون شایستگی آزمونگری  بتعداد 888 نفر

-انجام آزمون راهداری بتعداد 3478 نفر

-راه اندازی کارگاه سنجش عملی صنایع ساختمان ، برق و مکانیک سنگین مرکز نجف آباد

-راه اندازی کارگاه سنجش الکترونیک پایگاه هوایی شهید بابایی

-جانمائی مرکز سنجش و تعیین کارگاههای حرفه های پرمخاطب جهت تجهیز

-صدور کارت شناسائی آزمونگر برای اولین بار در کشور ویژه 106 نفر از مربیان بخش دولتی و غیر دولتی

-استفاده از ظرفیت حداکثری بخش خصوصی ( صنایع ، صنوف و آموزشگاههای آزاد ) جهت اجرای آزمونهای عملی

خدمات الکترونیکی اداره سنجش و ارزشیابی مهارت

   1- در راستای اجرای دولت الکترونیک و تکریم ارباب رجوع و جلوگیری از تردد در سطح شهر سایت های زیر طراحی و مورد بهره برداری قرار گرفته است :

الف -  اطلاع رسانی نمرات آزمونهای کتبی و عملی از طریق سایت azmoon.portaltvto.com

ب- اطلاع رسانی برنامه آزمون عملی وسایرخدمات آزمون ازطریق سایت اداره سنجش استان به آدرس examtvto.net

ج- انجام فرآیند ثبت نام در آزمون از طریق سامانه advari.irantvto.ir

  2- اطلاع رسانی پیامکی

در موارد ضروری و جهت اطلاع رسانی سریع به مراجعین اخبار و اطلاعات بصورت پیامک به افراد ارسال می گردد.

  3- در اجرای دولت الکترونیک کاهش هزینه ها ، تسریع در امور و تکریم ارباب رجوع استعلام کاغذی حذف و این فرآیند بصورت الکترونیکی انجام می شود .

  4- اداره سنجش و ارزشیابی هم جهت با سیاست های اقتصاد مقاومتی و همچنین در راستای تحقق دولت الکترونیک، اجرایی نمودن ماده2 قانون مدیریت سبز(کاهش مصرف کاغذ و استفاده از فناوری‌های پاک و سازگار با محیط زیست و ... )، کاهش هزینه ها، ایجاد وحدت رویه در برگزاری آزمون و اجرای سیاست 14 از سند راهبردی مهارت و فناوری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اقدام به راه اندازی سالنهای سنجش الکترونیک در استان نموده است.

 - پیاده سازی آموزش دوگانه با همکاری صنایع و صنوف :

    در این طرح که از سال 1398 در اصفهان آغاز گردید آموزش به دوبخش تقسیم می گردد قسمتی درکارگاههای آموزشی (حدود 30 درصد آموزش ) و قسمتی صنایع و صنوف واجد شرایط (حدود 70 درصد) با استفاده از ظرفیت مهارت آموزی در محیط واقعی کار و در 12 ماهه سال 1401 بیش از 500.000 نفر- ساعت آموزش باهمکاری بیش از 100 واحد صنفی و صنعتی اجرا گردیده است.

- اطلاع رسانی و اجرای دستورالعمل مهارت آموزی در محیط کار واقعی:

   در این طرح که آخرین نسخه آن در سال جاری ابلاغ گردیده است و در ماه  جاری در شورای مهارت استان  مطرح گردید از ظرفیت صنایع و صنوف جهت اجرای آموزشهای مهارتی برای تامین نیروی مورد نیاز استفاده می گردد از خصوصیات بارز این طرح معافیت از شمول قانون کار در این طرح می باشد در سال 1401، 853822 نفر ساعت برای 2978 کارآموز در بیش از 1085 واحد صنفی اجرا گردیده است.

-سایر برنامه ها:

-  ایجاد کارگروه تخصصی شورای مهارت و برگزاری منظم جلسات با حضور کلیه کنشگران حوزه مهارت آموزی

- نیازسنجی آموزشی در بخش روستایی و عشایر و اجرای آموزشهای مورد نیاز

-  شناسایی مشاغل پررشد و ‌پررونق شهرستانها ، تعیین نیاز های آموزشی مربوطه و برنامه ریزی جهت پاسخگویی به نیازهای آموزشی شناسایی شده

- برگزاری دوره های آموزش فنی و حرفه ای در قالب انعقاد تفاهم نامه استانی با دستگاهها،موسسات آموزشی و صنایع و صنوف و تشکل های مردم نهاد که 48 تفاهم نامه در سال 1401 در حال اجرا بوده است.

- برگزاری آموزشهای کارآفرینی، بازاریابی و کسب و کاردر کنار آموزشهای تخصصی مهارتی و اجرای طرح مدرسه کسب و کار با هدف پرورش کارافرینان مولد و گسترش گروههای استارتاپی و حمایت از افراد دارای ایده خلاق و نوآور

-  ایفای  نقش مؤثر در طرح های اشتغال زای منطقه

-اجرای 12 قرارداد در قالب طرح کارآفرینی مهارت بنیان

-پیاده سازی طرح کهاد ویژه دانشجویان که در این طرح 18 تا 24 واحد درسی کهاد با 500 تا 700 ساعت آموزش مهارتهای حرفه ای در قالب یک سند حرفه معادل سازی شده و به دانشجویان در قالب مراکز TMC  ارائه می شود. در این راستا تفاهم نامه ای با دانشگاه صنعتی اصفهان منعقد گردید.

- پیاده سازی طرح نخلستان ویژه فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات  بوده که در آن به فارغ التحصیلان دوره های مهارت آموزی مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه می شود  و پس از آن یک دوره کارورزی در صنعت برای مهارت آموختگان برقرار می شود و در انتها از طریق مراکز رشد و نوآوری از صاحبان ایده حمایت می گردد تا ایده خود را تجاری سازی نمایند. این اداره کل در این راستا اجرای  تفاهم نامه منعقده موسوم به طرح مذکور با معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری را در دست اقدام دارد.

- عضویت در کمیته اهداء تسهیلات (زیر نظر استانداری) به سربازان وظیفه ترخیص شده دارای گواهینامه مهارتی

 عملکرد واحد برونسپاری

-شناسائی 78  مکان آموزشی و 8 مکان غیر آموزشی بلااستفاده  درمراکزآموزش فنی و حرفه ای  استان

-برگزاری 9 جلسه کمیته ساختار و فناوریهای مدیریتی به منظور بررسی واگذاری مکانهای بلااستفاده

-انجام 74 کارشناسی رسمی دادگستری جهت تعیین قیمت اجاره بهاء مکانهای  بلااستفاده

- برگزاری مزایده 74 مورد اجاره ازطریق سامانه تدارکات الکترونیک دولت واعلام فراخوان در روزنامه های کثیرالانتشار

- تنظیم 37 قرارداد اجاره با برندگان شرکت در مزایده.

- واگذاری بالغ بر 21 درصد کل فضاهای آموزش فنی وحرفه ای استان در 12ماهه  سال 1401 که نزدیک به 26510 مترمربع می باشد.

-برگزاری مزایده فروش مراکز مازاد و فروش مرکز آموزش فنی وحرفه ای نیسیان   

-پیگیری مصوبات کمیته های برنامه ریزی 28 شهرستان و مبادله موافقت نامه اعتبارات تملک دارائی های سرمایه ای استانی با سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان به مبلغ 000/000/401/78 ریال که نسبت به سال قبل 130درصد رشد داشته است.

-پیگیری مصوبات سفر ریاست محترم جمهور به استان و مبادله موافقت نامه توسعه مرکز آموزش فنی وحرفه ای خمینی شهر به مبلغ 000/000/000/10 ریال از محل اعتبارات سفر

-ثبت اطلاعات پروژه ها در سامانه بازار الکترونیکی سازمان برنامه و بودجه کشور

-ثبت کلیه قراردادهای اجاره در سامانه 169 امور مالیاتی

-برگزاری جلسات کارگروه واگذاری استان با حضور نمایندگان استانداری ، سازمان مدیریت وبرنامه ریزی ، دادگستری،  اموراقتصادی ودارائی و اتاق بازرگانی جهت بررسی عملکرد سرمایه گذار بنیاد نیکوکاری لبخند امید مسعود

- برگزاری جلسات کارگروه تخصصی واگذاری اداره کل به منظور اجرای تبصره 18 قانون بودجه

-پیگیری واگذاری مرکز ارتقاء مهارت مورچه خورت در راستای اجرای تبصره 18 قانون بودجه در قالب ماده 27 قانون الحاق 2

مشاوره و هدایت آموزشی – شغلی

خدمات مشاوره و هدایت آموزشی- شغلی از شیوه های غیر مستقیم اجرای سیاست های فعال بازار کار می باشد، که می تواند به همراه کارآموزی در مراکز آموزش فنی و حرفه ای اثرات فراوانی برای توفیق کارجویان در اشتغال و ارتقاء بهره وری شاغلین داشته باشد. در حال حاضر، مشاوره و هدایت آموزشی- شغلی به دو گونه حضوری و الکترونیک در مراکز آموزش فنی و حرفه ای سطح استان در حال اجرا می باشد. با استفاده از خدمات راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه ای، افراد به سوی یادگیری مهارت هایی ترغیب و تشویق می گردند که نیاز بازار کار و جامعه را تامین کرده و از طرفی با خصوصیات آنها نیز سازگاری داشته باشد.

از ابتدای سال جاری تا کنون،  بالغ بر 68000 نفر از خدمات مشاوره در مراکز آموزش فنی و حرفه ای استفاده کرده اند. در ضمن بالغ بر 6000 دانش آموز مقاطع متوسطه اول و دوم از مراکز و کارگاههای آموزشی مراکز آموزش فنی و حرفه ای سطح استان بازدید کرده اند.

  مشاورین و مربیان مراکز آموزشی نیز با حضور در مدارس متوسطه سطح استان به تعداد 6327 دانش آموز خدمات مشاوره ارائه نمودند و آنها را با آموزش های مهارتی و مراکز آموزش فنی و حرفه ای آشنا کرده اند.

     بستر ارائه خدمات مشاوره الکترونیک امکاناتی از قبیل  درخواست مذاکره حضوری با مشاور - مذاکره آفلاین با مشاور - آزمونهای روانشناختی و رغبت شغلی-درخواست حضور در کارگاه جهت آشنایی با حرفه ها -دریافت بسته اطلاعات دوره های آموزشی جهت آشنایی با مراکز آموزش فنی و حرفه ای را در اختیار مراجعین قرار می دهد. متقاضیان ضمن بهره برداری ازخدمات آنلاین مشاوره ای، امکان ثبت نام در دوره های آموزشی مراکز آموزش فنی و حرفه ای را نیز دارا می باشند. تاکنون بالغ بر 4000 نفر از امکانات آنلاین مشاوره مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان استفاده کرده اند. 

مسابقات ملی مهارت:

عملکرد اداره کل استان اصفهان در نوزدهمین مسابقات ملی مهارت

   در ۶ رشته کابینت سازی، سازه های چوبی، اتصالات چوبی، طراحی فضای سبز، گل آرایی و تاسیسات الکتریکی میزبان بودیم و 30 نفر رقابت کننده در 22 رشته در این دوره از مسابقات به رقابت پرداختند.

نتایج نوزدهمین مسابقات ملی مهارت

   12 مدال طلا، 1 مدال نقره، 1مدال برنز، 6 مدالیون افتخار(بالاترین بازدهی در طول تاریخ مسابقات)

نفرات اعزامی در چهل و ششمین مسابقات جهانی مهارت از اصفهان:

   الکترونیک، امنیت سایبری و کسب مدال برنز رشته امنیت سایبری توسط امیر فرزام حسینی از اصفهان

اصفهان در بیستمین مسابقات ملی مهارت سال 1401 میزبان 9 رشته شرح ذیل می باشد:

   کابینت سازی، سازه های چوبی، اتصالات چوبی، طراحی فضای سبز و گل آرایی

نتایج بیستمین مسابقات ملی مهارت، 3 مدال طلا در رشته های فناوری مد، تبرید و تهویه و آرایشگری مردانه است که ادامه روند مسابقات در سال جاری می باشد.

مسابقات آزاد برنامه ریزی شده به شرح ذیل می باشد:

   چهارمین مسابقات آزاد مهارت نماچینی آجر، سومین مسابقات آزاد مهارت گل آرایی، دومین مسابقات آزاد مهارت پیرایش مردانه، دومین مسابقات آزاد مهارت فناوری آب، دومین مسابقات آزاد مهارت گویندگی، مسابقات آزاد مهارت تولید کننده موزیک الکترونیک، مسابقات آزاد مهارت ترکیب کننده و نهایی ساز صدا

مسابقات آزاد برگزار شده به شرح ذیل می باشد:

   دومین مسابقات آزاد مهارت پیرایش مردانه  و اولین دوره مسابقات آزاد مهارت زندانیان در 10 رشته

 

فعالیت های آموزشی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان

 

  - مدل پیاده سازی آموزش دوگانه در استان اصفهان

مقدمه :

در حال حاضر، قرار گرفتن در مسیر توسعه و دستیابی به توسعه پایدار یکی از آرمانهای جوامع بشری است.
 سازمان های جهانی مانند یونسکو راه های دستیابی به این توسعه را بدون در نظر گرفتن شرایط اختصاصی و اقلیمی کشورها، توجه به آموزش های فنی و حرفه ای معرفی نموده اند. از طرف دیگر ، معضل بیکاری به عنوان یک ابر چالش بزرگ در شرایط کنونی کشور شناسایی شده و این چالش بدون اصلاح طرف عرضه نیروی انسانی به عنوان اصلی ترین ضلع مثلت اشتغال امکانپذیر نمی باشد . مطالعات نشان می دهد اقتصاد مبتنی بر دانش و مهارت  دلیل موفقیت کشورهای توسعه یافته در ایجاد توسعه پایدار بوده و این موضوع مستلرم طراحی و اجرای مدل های توسعه یافته در نظام آموزش کشورها می باشد. کشور آلمان بزرگترین اقتصاد اروپا و از بزرگترین کشورهای صنعتی و صادرکننده جهان به شمار می رود که برای کسب این جایگاه و پایداری در آن،  سیاست‌های حمایتی و برنامه های بسیاری را در بخش های مختلف صنفی و صنعتی از سال های دور به اجرا گذاشته است. یکی از مهمترین اقدامات این کشور نظام دوگانه آموزش های حرفه ای می باشد  نظام دوگانه گزینه ای است استثنایی برای کشورهایی که درصدد انطباق نظام آموزشهای حرفه ای خود با نظام آموزش و تحصیلات حرفه ای پیشرفته می باشند. در نظام دوگانه آموزش ها  به طور همزمان در مراکز آموزش حرفه ای و در محیط کار واقعی اجرا می شود. کلید واژه آموزش دوگانه و وجه تمایز آن  با سایر مدل های آموزشی تضمین اشتغال و حذف آموزش عرضه محور به نفع آموزش تقاضا محور می باشد . در این سیستم تعاملات بنگاه های آموزشی و بنگاه های اقتصادی بصورت دوسویه تعریف می گردد.

ماده 1 : اهداف

  • نقش آفرینی موثر متخصصین و استادکاران در آموزشهای مهارتی و تضمین کیفیت آن
  • حرکت در مسیر ارتقاء هماهنگی و هم افزایی ظرفیت های آموزشی و محیط کار
  • افزایش اثربخشی آموزش های فنی و حرفه ای هدفمند و ارائه شده مبتنی بر فرصت های شغلی و درآمدی بازار کار و ایجاد خودباوری و اعتماد به نفس در مهارت آموختگان برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی
  • تبادل دانش و تجربیات عملی و فنی بین مربیان ( مدرسان محیط آموزش) و استاد کاران ( مربیان تجربی محیط کار)
  • آشنایی با محیط کسب وکار، کسب تجربه و ایجاد آمادگی شغلی در مهارت آموختگان
  • ارتقاء اخلاق و صلاحیت حرفه ای نیروی کار و جویای کار
  • کاهش هزینه های عمومی و مشارکت جامعه، دولت و کارفرمایان در اجرا و تامین بودجه آموزش ها
  • ایجاد امکان فراگیری مهارت هایی با دامنه بکارگیری وسیع و گسترده

 

ماده 2 : ظرفیت های قانونی

  • مصوبه جلسه 76 شورای عالی اشتغال مورخ 12/12/1396 و دستورالعمل مهارت آموزی در محیط کار واقعی و کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی
  • ماده 107 تا 118 قانون کار

ماده 3 : شیوه اجرای طرح مهارت آموزی دوگانه:

نظر به اهمیت جایگاه فرهنگ سازی در ایجاد طرح های جدید و همچنین عمومی سازی و جلب اعتماد جامعه ، بنگاه های اقتصادی و مسئولین محلی و ... لذا اولین فاز فرهنگ سازی تعیین و سایر مراحل به شرح زیر اعلام می گردد .

توضیح : در دستورالعمل منظور از اتاق ها ، اتاق بازرگانی، صنایع ، معاون و کشاورزی ، اتاق اصناف و اتاق تعاون و منظور از خانه ، خانه صنعت ، معدن و تجارت و منظور از شرکت ، شرکت شهرکهای صنعتی می باشد

فازاول : فرهنگ سازی و جلب مشارکت عمومی

گام اول – تشکیل جلسات شورای مهارت استان با حضور مقامات استان ،دستگاه های اجرایی مرتبط ، اتاق های بازرگانی ، اصناف ، تعاون ، خانه صنعت و معدن ، صنایع بزرگ و ثمن های صاحب نفوذ در جامعه ، تشریح طرح ، جلب حمایت کلیه شرکای مهارتی و مسئولین و تشکیل کمیته  اجرایی

گام دوم – تشکیل جلسات کمیته مهارت شهرستان با حضور مسئولین محلی ، اصناف و بنگاه های اقتصادی، تشریح طرح و تشکیل کمیته اجرایی در شهرستان

کمیته اجرایی بر اساس شرایط هر استان و شهرستان با حضور موثر ادارات کل و مراکز آموزش فنی و حرفه ای ، نمایندگان اتاق ها ، خانه صنعت، معدن و تجارت جهت راهبری طرح تشکیل می گردد. 

در راستای فرهنگ سازی و جلب مشارکت در صورت نیاز ،‌جلسات بصورت با اصناف مختلف و صنایع بزرگ برگزار گردد

فاز دوم : شناسایی ظرفیت های اجرای طرح

گام اول : بررسی وضعیت اشتغال و شناسایی فرصت های شغلی

شناسایی فرصتهای شغلی نیاز به تعامل با کلیه بنگاه های اقتصادی ، دستگاه ها ، بررسی طرح های در حال توسعه ،‌ همکاری با کاریابی ها و ... بوده و فرآیند بصورت یک فرایند دوره ای و متناوب می باشد (با استفاده از ظرفیت شورای مهارت استان و شهرستان)

گام دوم : شناسایی اصناف و بنگاه های اقتصادی دارای ظرفیت اشتغال مناسب جهت اجرای طرح آموزش دوگانه

در فاز دوم نقش اتاق ها و خانه بسیار مهم می باشد

 

فاز سوم : تدوین مدل اجرایی اختصاصی و انعقاد تفاهم نامه 

گام اول : تدوین مدل اجرایی اختصاصی

اجرای این طرح با استفاده از ترکیب دوره های عادی مراکز آموزش فنی و حرفه ای و دوره مهارت آموزی در محبط کار واقعی می باشد . این طرح بر اساس شرایط بنگاههای اقتصادی و مراکز و آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای ، استاندارد های آموزشی قابل اختصاصی نمودن می باشد . در مدل اجرایی کلیه مراحل شامل پذیرش ، اجرای طرح ، ارزشیابی مهارت ، اشتغال پیش بینی می گردد.

حالت های زیر جهت تعیین برنامه آموزشی  مطابق با استانداردهای آموزشی و نیاز واحدهای صنفی/ صنعتی وجود دارد. 

حالت اول 1: اجرای یک استاندارد آموزشی بصورت کامل در کارگاههای آموزش فنی و حرفه ای(دولتی، آموزشگاه آزاد) ترجیحا استاندارد درجه 2 و اجرای آموزش مکمل ترجیحا درجه 1 در محیط واقعی کار

حالت دوم 2 : اجرای بخشی از استانداردهای آموزشی در کارگاههای آموزش فنی و حرفه ای در قالب مهارت آموزی ویژه و اجرای کامل استاندارد در محیط واقعی کار

حالت سوم 3 : اجرای چندین استاندارد کوتاه مدت در قالب یک پکیج آموزشی در کارگاههای آموزش فنی و حرفه ای و اجرای یک استاندارد تکمیلی در قالب مهارت آموزی در محیط واقعی کار

حالت چهارم 4 : دارا بودن گواهینامه مهارت یا دیپلم فنی و یا دانشگاهی مرتبط در این موارد کارآموزان بدون گذراندن دوره آموزش کارگاهی در آموزش فنی و حرفه ای به محیط واقعی کار معرفی می گردند.

در تمام نمونه های ذکر شده دوره مهارت آموزی در محیط واقعی کار بر اساس دستورالعمل حد اقل 6 ماه تعیین می گردد.

 گام دوم : انعقاد تفاهم نامه همکاری :

این تفاهم نامه عموما بین  اتحادیه ، صنف و صنایع بزرگ از یک طرف و ‌اداره کل آموزش فنی و حرفه ای از طرف دیگر منعقد می گردد . ضمنا استفاده از ظرفیت اتاق ها ،‌ خانه در تفاهم نامه ها مورد تاکید می باشد.

فاز چهارم  : اجرای فرآیندهای آموزش

گام اول : پذیرش و انتخاب کارآموزان در قالب تیم  مرکب  از نماینده بنگاه اقتصادی و مربی آموزش فنی و حرفه ای

گام دوم : تعریف بخش اول دوره آموزشی (آموزش کارگاهی ) در قالب دوره آموزشی عادی یا دوره  مهارت آموزی ویژه

گام سوم :  تعریف بخش دوم دوره آموزشی ( آموزش در بنگاه ) در قالب مهارت آموزی در محیط کارواقعی در بنگاه اقتصادی

گام چهارم: اجرای آموزش

گام پنجم: نظارت بر اجرای آموزش : در بخش کارگاهی و محیط کارواقعی بصورت میدانی و مستقیم  توسط کمیته ترکیبی صورت می پذیرد

*تبصره : مربی آموزش فنی و حرفه  ای در مرحله اجرای آموزش در بنگاه های اقتصادی بر فرآیند آموزش نظارت مستقیم دارد

فاز پنجم : ارزشیابی مهارت

گام اول : بخشی از ارزشیابی مهارت در قالب ارزشیابی تکوینی در طول دوره صورت می پذیرد

گام دوم : ارزشیابی پایان دوره توسط تیم مرکب از مربی آموزش فنی و حرفه ای و استاد کار بنگاه اقتصادی با نظارت اداره کل آموزش فنی و حرفه ای بصورت پروژه محور صورت می پذیرد .

فاز ششم : پیگیری امور مربوط به اشتغال

گام اول : با توجه به اینکه آموزش دوگانه آموزش مبتنی بر فرصتهای شغلی است ، لذا کمیته اجرایی هر شهرستان موظف به پیگیری وضعیت اشتغال مهارت آموختگان می باشد.

 

تفاهم نامه های منعقده:

-  پیاده سازی نظام آموزش دوگانه با :

- گروه صنعتی انتخاب

- اتحادیه کافی شاپ داران و بستنی فروشان و آموزشگاه آزاد آروین

- صنف برقکاران اتومبیل سبک شهرستان اصفهان

- انجمن گیاهان دارویی

- صنف خودرو سبک کاشان

- اتحادیه صنف تعمیرکنندگان موبایل و تلفن اصفهان

- گروه صنعتی نماچین، دانشگاه هنر در زمینه مرمت آثار تاریخی

- اتحادیه هتلداران ، سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری

- شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان

-اتحادیه صنف نانهای حجیم و نیمه حجیم اصفهان

-اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان گز وشیرینی اصفهان

-اتحادیه صنف خودرو های سنگین و تولید قطعات صنعتی اصفهان و ..

-انعقاد تفاهم نامه سه جانبه همکاری آموزشی با فولاد مبارکه اصفهان

-انعقاد تفاهم نامه همکاری آموزشی، مهارتی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و گروه صنعتی انتخاب الکتریک (اسنوا) و ...

 

  • گروه خبری : اخبار استانها
  • کد خبر : 97607
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سایر پیوندها
تنظیمات قالب