شعار سال
یکشنبه 27 آبان 1403
  • 1401/05/15 - 10:35
  • - تعداد بازدید: 272
  • - تعداد بازدیدکننده: 270
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

مدرک‌گرایی دانش‌آموزان را از رشته‌های فنی و حرفه‌ای غافل کرده است

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه فضای مدرک‌گرایی در جامعه دانش آ‌موزان را از رشته‌های فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها غافل کرده است عنوان کرد که خوشبختانه 53درصد از کسانیکه برای انتخاب رشته در کنکور مجاز شده‌اند انتخاب رشته نمی‌کنند و این یعنی جوانان به سمتی می‌روند که آگاهانه مسیر زندگی‌شان را انتخاب می‌کنند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه فضای مدرک‌گرایی در جامعه دانش آ‌موزان را از رشته‌های فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها غافل کرده است عنوان کرد که خوشبختانه 53درصد از کسانیکه برای انتخاب رشته در کنکور مجاز شده‌اند انتخاب رشته نمی‌کنند و این یعنی جوانان به سمتی می‌روند که آگاهانه مسیر زندگی‌شان را انتخاب می‌کنند.


به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، «غلامحسین حسینی نیا»  در گفت‌وگو با پانا، یکی از فرآیندهایی که نقش مهم و حیاتی در تداوم رشد اقتصادی جوامع دارد را توجه به خلاقیت و نوآوری جوانان برشمرد و بیان داشت: این روزها با نام کارآفرینی درباره آن می‌شنویم یا می‌خوانیم. بسیاری از کارشناسان معتقدند توسعه کارآفرینی باید در نظام آموزشی کشور و از همان بدو حضور کودک در مدرسه نهادینه شود.




کارآفرینی قابل آموزش است


غلامحسین حسینی‌نیا، دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت آموزش کارآفرینی در آموزش و پرورش گفت: «آموزش و پرورش رکن رکین کارآفرینی در کشور است، یعنی بخش مهمی از صاحب‌نظران معتقد هستند کارآفرینی قابل آموزش است و می‌توان انسان‌ها را کارآفرین کرد و زیربنای این مهم در آموزش و پرورش گذاشته می‌شود.»


وی افزود: «نوع نگاهی که به این‌ها داده می‌شود یعنی دانش، بینش و مهارتی که دانش‌آموزان از همان بدو حضور در مدرسه تحت آموزش قرار می‌گیرند باید بر مبنای کار آرینی باشد. ما نباید بگذاریم فرد به سن 25 سالگی فرد برسد و بعد برای کارآفرین شدن وی تلاش کنیم.»




کارآفرینی در آموزش و پرورش باید به نوعی رهیافت تبدیل شود


رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اظهار کرد: «تمام درس‌هایی که از همان ابتدا داده می‌شود و نوع نگاهی که تمامی معلم‌ها دارند باید در مسیر کارآفرینی باشد و کارآفرینی باید به‌عنوان یک رهیافت در نظر گرفته شود. درواقع ضرب‌آهنگی باشد که همه برنامه‌ریزی‌ها بر اساس آن انجام می‌شود و بچه‌ها با جهان‌بینی کارآفرینانه پرورش پیدا کنند تا برای ساختن کشور مؤثر واقع شوند.»


مدرک‌گرایی دانش‌آموزان را از رشته‌های فنی و حرفه‌ای غافل کرده است


معاون وزارت کار درباره عدم استقبال دانش‌آموزان از هنرستان‌ها عنوان کرد: «متأسفانه یک جو کاذب مدرک‌گرایی در دو دهه اخیر در بین خانواده‌ها ایجاد شده که مسیر را به انحراف برده است و ما برای پاسخگویی به این نیاز کاذب دانشگاه‌ها را گسترش دادیم. در شرایط کنونی خوشبختانه این آگاهی در خانواده‌ها و در بین جوان‌ها در حال ایجاد شدن است که لزوماً دانشگاه نباید بروند.»


رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه این روزها جوانان به سمت انتخاب آگاهانه مسیر زندگی‌شان می‌روند، اظهار کرد: «53 درصد از فارغ‌التحصیلان مدارس که در کنکور مجاز به انتخاب رشته هستند، انتخاب رشته نمی‌کنند و این خودش پیام خوبی دارد. این موضوع نشان می‌دهد جوانان دارند آگاهانه مسیر زندگی‌شان را انتخاب می‌کنند.»


وی افزود:‌«ما در اینجا باید مهارت‌های کارآفرینی و مهارت‌های نرم و سختی که در این حوزه برای جامعه و اقتصاد کشور لازم است را با رویکرد دانش‌بنیان جایگزین رفتن به دانشگاه در آن مسیر سنتی‌اش کنیم.»

  • گروه خبری :
  • کد خبر : 92842
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سایر پیوندها
تنظیمات قالب