ترویج فرهنگ کارآفرینی در مدارس منطبق با سیاستهای دولت سیزدهم برای کاهش بیکاری
مصطفی آذرکیش روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره موضوع مهارتآموزی دانشآموزان در سند تحول بنیادین افزود: مهارت آموزی و کارآفرینی برای دانش آموزان در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و همچنین در اسناد بالادستی یک تکلیف است که همواره به آن تاکید می شود.
مصطفی آذرکیش روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره موضوع مهارتآموزی دانشآموزان در سند تحول بنیادین افزود: مهارت آموزی و کارآفرینی برای دانش آموزان در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و همچنین در اسناد بالادستی یک تکلیف است که همواره به آن تاکید می شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، مصطفی آذرکیش روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره موضوع مهارتآموزی دانشآموزان در سند تحول بنیادین افزود: مهارت آموزی و کارآفرینی برای دانش آموزان در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و همچنین در اسناد بالادستی یک تکلیف است که همواره به آن تاکید می شود.
وی ادامه داد: براساس راهکار ۱-۶ سند تحول بنیادین گسترش و تنوع دادن به هرم و مهارتهای مورد نیاز جامعه و تعلیم متناسب و برنامهریزی شده در همه دورههای تحصیلی و برای همه دانشآموزان اهمیت بسیاری دارد.
مدیرکل فنی و حرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: سند تحول بنیادین در هدفهای عملیاتی فصل هفتم قید میکند که دانشآموز باید دارای حداقل یک مهارت مفید برای تامین معاش حلال برای پس از فارغ التحصیلی باشد.
آذرکیش یادآورشد: همچنین راهکار ۶-۵ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تنظیم و اجرای برنامه جامع کارآفرینی و مهارتآموزی برای تمام دورههای تحصیلی به ویژه دانشآموزان دوره متوسطه را مورد توجه قرار می دهد.
وی افزود: سیاستهای کلی تحول براساس ابلاغ مقام معظم رهبری هم برای آموزش و پرورش به تقویت بنیادهای آموزش و پروررش به عنوان یکی از تکالیف اصلی اشاره کرده است.
مدیرکل فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: در بند ۲ سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش تاکید میشود که ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش به مثابه مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی ، مولد سرمایه اجتماعی و عهدهدار اجرای سیاست های مصوب و هدایت و نظارت برآن به عنوان امرحاکمیتی با توسعه همکاری دستگاه ها است.
نیازمند همکاری سایر دستگاه های اجرایی هستیم
آذرکیش با بیان اینکه در اسناد بالادستی مشارکت و همکاری دستگاه های اجرایی به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر تاکید شده است، گفت: بنابراین در آموزشهای مهارتی با توجه به ماهیت این آموزشها نیازمند مشارکت حداکثری متقاضیان هستیم.
به اعتقاد وی، متقاضیان این آموزشها دستگاههای اجرایی، بنگاههای اقتصادی و بخش خصوصی و موسسات تولیدی و خدماتی هستند که باید مشارکت در فرآیند آموزش را داشته باشند.
افزودن درس کار و فناوری به دروس ابتدایی
مدیرکل فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: این وزارتخانه برای افزایش میزان مشارکت سایر دستگاهها و متقاضیان در نظام جدید آموزش خود در دوره ابتدایی درس کار و فناوری به آموزش دانشآموزان را اضافه کرد.
آذرکیش افزود: همچنین در پایه هفتم، هشتم و نهم علاوه بر درس کار و فناوری، درس فرهنگ و هنر هم وجود دارد که این دروس به منظور آشنایی با هرم و مشاغل مختلف در قالب۳۰ پودمان آموزشی طراحی شده است.
وی یادآورشد: دوره متوسطه سه شاخه دارد که شامل شاخه نظری با سه رشته تحصیلی علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی، شاخه فنی و حرفه ای با ۴۱ رشته و کاردانش با ۱۶۰ رشته تحصیلی است.
مدیرکل فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: درس کارآفرینی و هنر به منظور افزایش مهارت های دانش آموزان غیرهنرستانی، در اختیار همه دانش آموزان قرار گرفته است.
ایجاد رشته های جدید در هنرستان ها
آذرکیش خاطرنشان کرد: همچنین رشته های جدید و به روز به منظور آموزش متناسب با نیاز بازار کار برای دانش آموزان در شاخه های کاردانش و فنی و حرفه ای ایجاد شد که در اجرای مرحله اول از سال ۹۷ پنج درس در دوره متوسطه دوم اضافه شد و مرحله بعدی هم اخیرا با کمک راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، وزات جهاد کشاورزی، وزارت صنعت معدن، تجارت و سازمان فنی و حرفه ای جمهوری اسلامی در حال اجرا هستند.
وی با بیان اینکه اجرای بخشی از برنامههای هنرستانها به بسترسازی فرهنگی نیاز دارد، گفت: نیاز بیشتری برای آگاهی خانوادهها از ظرفیت رشتههای هنرستان ها وجود دارد.
مدیرکل فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: همراهی و هماهنگی دستگاههای متولی مهارت و دستگاه های متولی فرهنگ در کشور مورد نیاز است تا اهمیت کار، تولید و کارآفرینی را بیشتر مطرح کنند.
اعتبار ۶۰۰ میلیارد تومانی برای تجهیز هنرستانها
آذرکیش با تاکید بر اهمیت فراهم شدن زیرساختهای تجهیزاتی و تامین نیروی انسانی، اظهار کرد: در ۲ سال اخیر بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیزات هنرستان ها از محل ۲ درصد گاز و نوسازی مدارس و همچنین از محل تجهیز هنرستانها در اعتبارات وزارت آموزش و پرورش لحاظ شد که این اعتبارات برای هنرستانهای سراسر کشور به ادارات کل نوسازی و آموزش و پرورش ابلاغ و بخشی از اینها هم انجام شد؛ برخی هم درحال نهایی شدن است که به زودی در هنرستانها اجرا میشود.
وی عنوان کرد: در حوزه نیروی انسانی امسال بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ نفر از هنرآموزان و استادکاران وارد هنرستان های سراسر کشور شدند. همچنین ۳۲ منطقه در ۳۱ استان کشور به همراه شهر تهران برای مهارتآموزی دانشآموزان متوسطه اول در نظر گرفته شده است تا به دانش آموزان کمک کنند.
برگزاری کلاسهای مشاوره کارآفرینی و مهارت آموزی
مدیرکل فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: برگزاری برنامههای مشترک با مشاوره برای هدایت تحصیلی دانش آموزان انجام می شود که در خصوص موضوع کارآفرینی و مهارت آموزی به مدیران متوسطه اول و مشاوران خانواده ها بیشتر اطلاعرسانی میکنند.
آذرکیش ادامه داد: آموزش و پرورش به دنبال آموزش و تربیت نیروی انسانی کارآمد و متناسب با نیازهای بازارکار فعلی و آتی و ارتقای توان کارآفرینی دانش آموزان است.
تحصیل یک میلیون و ۳۳ هزار دانش آموز در هنرستان ها
وی تاکید کرد: امسال نسبت به سال گذشته بیش از ۶۵ هزار نفر افزایش ثبت نام در هنرستان ها که معادل یک و شش دهم درصد دانش آموزان است را شاهد بودیم و براین اساس جمعیت بالغ بر یک میلیون و ۳۳هزار نفر در سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم در هنرستانها تحصیل می کنند.
مدیرکل فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: همچنین از یک میلیون و ۳۳ هزار دانش آموز هنرستانی، تعداد ۳۸ درصد دانش آموزان دختر و ۶۲ درصد پسر در چهار زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر درحال آموزش هستند.
تطابق آموزش ها با نیازهای بازار کار
آذرکیش افزود: توجه به افزایش سهم نیروی انسانی از طریق آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفررینی و تجربه در سهم عادلانه از توزیع تا مصرف اهمیت بسیاری دارد و به این منظور باید به تقسیم بودجه ها و همکاری های بین بخشی توجه ویژه داشت.
وی خاطرنشان کرد: همچنین اینکه امسال شعار جامعه خیرین مدرسه ساز تجهیز هنرستان ها است که این موضوع هم جزو برنامه های اصلی برای توسعه هنرستان ها محسوب می شود تا ساخت و تجهیز هنرستان ها جزو برنامه های اصلی قرار گیرد.
آدرکیش افزود: بی شک یکی از سیاست های اصلی ما تطابق آموزش ها با نیازهای بازار کار است که در قالب به روزرسانی رشته ها و هم در ایجاد رشته های جدید و توسعه تجهیزات و نیروی انسانی انجام می شود.
نظر دهید