به میزبانی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور؛ نشست توسعه همکاری های بین الملل در حوزه آموزش های فنی و حرفه ای ایران و نیجر برگزار شد
در سفر هیئت وزارت آموزش فنی و حرفه ای جمهوری نیجر به ایران، محمن میکسووا موصطفی، قائم مقام وزیر آموزش فنی و حرفه ای جمهوری نیجر و هیئت همراه، با علی اوسط هاشمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، 16 تیرماه سال جاری، در محل این سازمان دیدار و گفتگو کردند.
در سفر هیئت وزارت آموزش فنی و حرفه ای جمهوری نیجر به ایران، محمن میکسووا موصطفی، قائم مقام وزیر آموزش فنی و حرفه ای جمهوری نیجر و هیئت همراه، با علی اوسط هاشمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، 16 تیرماه سال جاری، در محل این سازمان دیدار و گفتگو کردند.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، هاشمی در ابتدای این نشست ضمن تقدیر از اراده و نقش سفیران دو کشور ایران و نیجر در توسعه روابط متقابل گفت: سفیران کشورها نمایندگان عالی دولت ها و صدای ملت ها هستند و در تحقق اهداف ترسیم شده کشورها نقش مهمی را می توانند ایفا کنند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ادامه با بیان این که دو کشور ایران و نیجر، نزدیک به نیم قرن سابقه ارتباط و گفتگوی دوستانه را دارند، اظهار امیدواری کرد که فرصت پیش آمده توسعه همکاری های متقابل را محقق سازد.
وی در ادامه به تربیت انسان توانمند به عنوان محور توسعه در راستای همکاری های دو کشور تأکید کرد و گفت: این سازمان با دارا بودن مرکز تربیت مربی، بیش از 600 مرکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی با 5400 کارگاه آموزشی و 11 هزار آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای در سراسر کشور، فعالیت های آموزشی خود را بر اساس کدهای جهانی ایسکو 2008 ارائه می دهد و گواهینامه های مهارت این سازمان با قابلیت ترجمه از برد جهانی برخوردار هستند و می توانیم این سرمایه ارزشمند ملی را با کشور نیجر به اشتراک بگذاریم.
معاون وزیر تعاون با اشاره به این که 40 درصد از متقاضیان مهارت آموزی این سازمان را فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور تشکیل می دهند گفت: در راستای همکاری های مشترک آمادگی لازم برای مهارت آموزی 500 دانشجوی بورسیه کشور نیجر در ایران به نحوی که در بازگشت به کشورشان به عنوان مربی مهارتی نقش آفرینی کنند را داریم.
هاشمی با بیان این که بازدید از مرکز تربیت مربی و چند آموزشگاه آزاد و دولتی سازمان در برنامه سفر هیئت آموزش فنی و حرفه ای کشور نیجر لحاظ شده است، گفت: این بازدید فرصت خوبی برای آشنایی هیئت مذکور با ظرفیت ها و نحوه مهارت آموزی در مراکز آموزشی ما است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: برای ایجاد نمایندگی مرکز تربیت مربی در کشور نیجر آمادگی لازم را داریم.
معاون وزیر کار افزود: بر اساس اسناد توسعه کشور نیجر با محوریت مشاغل با اولویت آن کشور آمادگی داریم که فعالیت های دو کشور را در حوزه آموزش های مهارتی تعمیق بخشیم.
وی تصریح کرد: تهیه اطلس مشاغل، تدوین استانداردهای مهارتی مرتبط با مشاغل از حیث ارزیابی، شغل و حرفه و تألیف منابع مرتبط با مشاغل مورد نظر نیجر را مبنای تربیت نیروی ماهر آن ها قرار می دهیم.
وی اعطای گواهی نامه مهارتی بعد از احراز صلاحیت حرفه ای برای مهارت آموزان نیجر را بخشی از زمینه های همکاری دو کشور اعلام کرد.
هاشمی با تأکید بر رعایت عدالت آموزشی برای زنان و مردان در جامعه انسانی گفت: از حدود 11 هزار آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای سراسر کشور، مدیر و موسس حدود 7 هزار آموزشگاه را زنان تشکیل می دهند.
معاون وزیر تعاون افزود: مهارت به عنوان عنصری کلیدی نقش بازدارندگی و ممانعت از ایجاد مشاغل زیان آفرین و تهدید کننده دارد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ادامه گفت: در صیانت از مشاغل، مداومت بر مهارت آموزی یک ضرورت است.
هاشمی افزود: در هر گونه توافق بین دو کشور نیازمند رفتار نظام¬ مند و هدفمند بر پایه تشکیل کمیسیون های مشترک و منظم هستیم که همکاری های بعدی در گروی تشکیل و برگزاری جلسات کارگروه مشترک سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، وزارت آموزش فنی و حرفه ای نیجر و وزارت خارجه خواهد بود.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: رویکرد اصلی ما در مهارت آموزی، مهارت جامعه محور و تقاضا محور است و در آموزش نیروی انسانی کشور نیجر نیز با بهره گیری از ظرفیت های مشترک، مهارت آموزی براساس تقاضا محوری و بر پایه استعدادیابی را دنبال خواهیم کرد.
هاشمی با اشاره به تعطیلی مدارس آموزش فنی و حرفه ای نیجر گفت: آمادگی تبدیل چند مدرسه در کشور نیجر را به مراکز آموزش فنی و حرفه ای داریم.
معاون وزیر کار افزود: آمادگی داریم تا طی سفری به کشور نیجر و تشکیل کارگروهی با مشارکت سفرای دو کشور، قابلیت ها و وضعیت کشور نیجر را برای همکاری دو جانبه در حوزه آموزش فنی و حرفه ای بررسی کنیم.
وی در خاتمه بیان کرد: در صورت نیاز کشور نیجر به اعزام مربیان مهارتی از سوی ایران مساعدت لازم را خواهیم داشت و همچنین با همکاری وزارت امور خارجه در خصوص نحوه تجهیز مراکز و سرمایه گذاری لازم برای همکاری های آتی، نشست هایی برگزار خواهیم کرد.
در این دیدار، محمن میکسووا موصطفی، قائم مقام وزیر آموزش فنی و حرفه ای جمهوری نیجر، با تشکر از حسن روابط بین دو کشور گفت: هیچ مانعی برای همکاری بین دو کشور وجود ندارد و قبلا هم ارتباطات خوبی داشته ایم و بعدا نیز این روابط ادامه خواهد داشت.
قائم مقام وزیر آموزش فنی و حرفه ای جمهوری نیجر افزود: آموزش های فنی و حرفه ای برای ما مساله ای جزیی نیست و یک مساله اصلی است چون از نزدیک با سرمایه های انسانی مرتبط است.
وی همچنین گفت: کشور نیجر دارای 20 میلیون جمعیت است و 50 درصد از این جمعیت را جوانان تشکیل می دهند که نیازمند آموزش های فنی و حرفه ای و آموزش های عمومی هستند و از این نظر آموزش برای ما جایگاه مهمی برای رسیدن به توسعه اقتصادی و اجتماعی دارد و ایران در این زمینه تجربیات زیادی داشته است و این می تواند پایه و اساسی برای بهره برداری دو کشور باشد.
قائم مقام وزیر آموزش فنی و حرفه ای جمهوری نیجر گفت: در گفتمان رئیس جمهور کشور ما به ارزش آموزش تاکید شده است و آموزش همیشه در سیاست های بخشی و برنامه ها نقش مهمی دارد و بین ایران و نیجر به عنوان دو کشور برادر باید تبادل تجارب اتفاق بیفتد تا نگاه ها را به تجربیات عملی و عینی تبدیل کنیم.
وی تصریح کرد: کشاورزی، دامداری و بهداشت برای کشور نیجر اهمیت زیادی دارد و مهارت آموزی و اشتغال در این بخش ها برای ما مهم است و خواستار همکاری متقابل در این حوزه ها هستیم.
در ادامه مهدی کاردوست، کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در نیجر، ضمن تشکر از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور که زمینه نشست مشترک را فراهم آورده است گفت: این جلسه می تواند مبنای همکاری های بیشتر دو کشور به ویژه در حوزه آموزش های فنی و حرفه ای باشد.
کاردوست ادامه داد: با توجه به اینکه کشور نیجر در بحث زیرساخت تازه شروع به کار کرده است، ما می توانیم حضور شرکت های ایرانی در بازار آموزش فنی و حرفه ای نیجر به ویژه در حوزه آموزش های کشاورزی را برنامه ریزی کنیم.
وی افزود: امروز موضوع آموزش می تواند مشکل فقر و بیکاری را در کشور نیجر مهار کند و در چارچوب همکاری در حوزه آموزش های فنی و حرفه ای ظرفیت های خوبی وجود دارد که می توانیم با کشور نیجر همکاری های خوبی داشته باشیم.
وی ادامه داد: مدارس فنی و حرفه ای نیجر امروز تعطیل هستند ما می توانیم این ظرفیت ها را در اختیار بگیریم تا بتوانیم به کشور نیجر کمک کنیم و این بهترین فرصت است که کشور نیجر تصمیم بگیرد به شرکت های ایرانی توجه کند تا آموزش های فنی و حرفه ای در این کشور تسهیل شود.
برنامه های سفر هیئت وزارت آموزش فنی و حرفه ای جمهوری نیجر به ایران از 15 تا 20 تیر ماه سال1400 به میزبانی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور شامل نشست با علی اوسط هاشمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، ملاقات با حجت الله میرزایی، معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بازدید از چند آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد در استان های تهران و البرز، بازدید از مرکز تربیت مربی این سازمان، بازدید از مرکز تخصصی فناوری خودرو 9 دی و نشست با بخش خصوصی و مدیران آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای می باشد.
بنا بر این گزارش هیئت نیجری مذکور شامل محمن میکسووا موصطفی، قائم مقام و دبیرکل وزارت، ابراهیم ناحانچی، مدیرکل آژانس ملی ارتقای کار، وزارت اشتغال کار و حفاظت اجتماعی و زورکلینی ثانی، مدیر همکاری، وزارت آموزش فنی و حرفه ای نیجر هستند.
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
نظر دهید