شعار سال
یکشنبه 27 آبان 1403
  • 1401/03/16 - 16:10
  • - تعداد بازدید: 1073
  • - تعداد بازدیدکننده: 248
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

با اجرای موفق تبصره ۷۵ سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای کشور؛ درآمدزایی، اثربخشی و کارآمدی آموزش‌های مهارتی برای مربیان و کارآموزان فراهم می‌شود

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای کشور، اجرای موفق تبصره ۷۵ را گامی بزرگ برای درآمدزایی، اثربخشی و کارآمدی آموزش‌های مهارتی برای مربیان و کارآموزان اعلام کرد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای کشور، اجرای موفق تبصره ۷۵ را گامی بزرگ برای درآمدزایی، اثربخشی و کارآمدی آموزش‌های مهارتی برای مربیان و کارآموزان اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، «غلامحسین حسینی‌نیا» با بیان این که مربیان با بهره‌گیری از آئین‌نامه مذکور، بر اساس ماهیت آموزشی خود می‌توانند اقدام به امر تولید، قبول سفارش و فروش محصولات تولیدی و عرضه خدمات کنند، گفت: البته آموزش‌های ارائه شده باید منطبق با استانداردهای شایستگی سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای کشور باشد.


وی افزود: مربیان سازمان می‌توانند با اجرای این تبصره از مزایای مالی بیشتری نسبت به دستورالعمل پیشین، بهره‌مند شوند.
رئیس سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای کشور تصریح کرد: این دستورالعمل در راستای آموزش اثربخش و کارآمدتر با مشارکت مهارت‌آموز در فرآیند پروژه و محیط کار عملی و ترغیب بیشتر مهارت‌آموزان در فرآیند یادگیری به واسطه مشخص بودن هدف و نتیجه در آموزش پروژه محور و ارائه چشم‌انداز روشنی از آینده به مهارت آموز تدوین، تصویب و ابلاغ شده است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: در این دستورالعمل، درآمدهای فروش محصولات، تولیدات، ضایعات و دورریزی‌های مواد اولیه و مصرفی ناشی از آن و یا ارائه خدمات در زمینه‌های صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنر، ناشی از اجرای آموزش یا آزمون‌های پروژه‌محور و در چارچوب برنامه‌های آموزشی(عرضه‌محور و یا مبتنی بر قرارداد) با مشارکت عوامل مؤثر در آموزش(مهارت‌آموزان، مربیان و سایر پرسنل مرتبط در واحدهای آموزشی بدون محدودیت مکان و یا گروه‌های هدف) کسب می‌شود.
به گفته حسینی نیا، بر اساس این دستورالعمل مراکز آموزشی که اقدام به تولید یا قبول سفارش، فروش محصولات تولیدی و عرضه خدمات می‌کنند، مکلف هستند به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که انجام این امر با برنامه‌های آموزشی آنها منطبق و هماهنگ بوده و باعث مغفول ماندن بخش‌هایی از استاندارد آموزشی و یا افزایش مدت دوره آموزشی نشود.
حسینی نیا، با اشاره به حضور دو کارگروه هماهنگی در اداره کل و مراکز ثابت دولتی، خاطرنشان کرد: تدوین، تصویب و ابلاغ دستورالعمل اجرایی، ایجاد شرایط لازم برای اجرای بهینه دستورالعمل ابلاغی با هم‌افزایی بین اعضای کارگروه ستادی، بررسی نظرات و پیشنهادات واصله از کارگروه‌های ادارات کل و تمهید اقدامات مؤثر در بهبود اجرای دستورالعمل و رفع چالش‌ها و کاستی‌ها، انجام صحیح و دقیق مفاد دستورالعمل، برآورد قیمت تمام شده و بازه زمانی محصولات، خدمات و سایر هزینه‌های جانبی از شرح وظایف کارگروه هماهنگی است.

وی معرفی خدمات قابل ارائه توسط مرکز آموزشی، تنظیم گزارش فعالیت‌های صورت گرفته و اعلام به کارگروه استانی در بازه زمانی ۴ ماهه، به هزینه گرفتن اعتبارات برگشتی از خزانه بر اساس مفاد این دستورالعمل، برگزاری نمایشگاه از محصولات تولیدی و... را از دیگر وظایف این کارگروه عنوان کرد.

معاون وزیر کار اظهار داشت: مراکز آموزشی موظفند با رعایت اهداف مورد نظر که توجه به کیفیت آموزشی است نه صرفاً کسب درآمد، در انجام سفارش یا تولید و خدمات حداکثر مشارکت مهارت‌آموزان را مورد توجه قرار دهند و میزان مشارکت مهارت‌آموزان با توجه به نوع کار، توسط مربی مربوطه تعیین و ثبت خواهد شد.

رئیس سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای کشور، اجرای دستورالعمل اجرایی جدید «آئین‌نامه بند(ی) تبصره ۷۵» را تحول در حوزه مهارت‌آموزی با اجرای طرح‌های محوری عنوان کرد و افزود: اجرای دستورالعمل مذکور با توجه به جامعه فراصنعتی امروز، توسعه کمی همراه با کیفیت آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای و مهارتی، در راستای ایجاد و پایداری اشتغال را به دنبال دارد.


  • گروه خبری : اخبار استانها
  • کد خبر : 91384
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سایر پیوندها
تنظیمات قالب