در برنامه زنده فرامتن شبکه افق مطرح شد:
در برنامه زنده فرامتن شبکه افق مطرح شد: طرح اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در مجلس شورای اسلامی، تغییر ساختار برای چابک سازی مهارت آموزی در کشور
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در برنامه زنده «فرامتن» شبکه افق، با محوریت اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای، مدرک و مهارت، استقبال کارجویان از دوره های فنی و حرفه ای و میزان تناسب آموزش ها با نیاز بازار و ... حضور یافت.
در برنامه زنده فرامتن شبکه افق مطرح شد:
طرح اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در مجلس شورای اسلامی، تغییر ساختار برای چابک سازی مهارت آموزی در کشور
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در برنامه زنده «فرامتن» شبکه افق، با محوریت اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای، مدرک و مهارت، استقبال کارجویان از دوره های فنی و حرفه ای و میزان تناسب آموزش ها با نیاز بازار و ... حضور یافت.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، «امیر میمنت آبادی»، با اشاره به نشست های مستمر یک سال اخیر با نمایندگان مردم شریف در مجلس شورای اسلامی و اعضای ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی آموزش، تربیت فنی و حرفهای و مهارتی و مطرح کردن مشکلات معیشتی و رفاهی کارکنان ساعی و خدوم این سازمان، چالش های قانونی و مشکلات منابع درآمدی و مالی، ساختاری و … این سازمان، بیان داشت: به دنبال این نشست ها و تشکیل کارگروه های تخصصی، طرح «اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور» توسط جمعی از نمایندگان مجلس و با محوریت اعضاء و هیأت رئیسه محترم کمیسیون آموزش، تحقیقات مجلس شورای اسلامی تدوین و طراحی و در 26 آذر ماه سال جاری توسط هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، اعلام وصول و به کمیسیون تخصصی مربوطه ارجاع شد.
وی ضرورت تدوین این اساسنامه و در نظر گرفتن طرح رتبه بندی مربیان، اهتمام کمیسیون آموزش بر مبنای مهارت آموزی، قانون گذاری جدید و تغییر ساختار برای چابک سازی مهارت آموزی در کشور، برگزاری جلسات شورای عالی مهارت آموزی به صورت منظم، عدم موازی کاری و هماهنگی ۱۳ نهاد فعال در زمینه آموزش های مهارتی، به روزرسانی قوانین و مقررات در زمینه مهارت آموزی برای افزایش آمار اشتغال در کشور، جبران کمبود اعتبارات سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به ویژه در قوانین بودجه و برنامه های توسعه پنج ساله کشور و … را از موارد مطروحه در بازدید اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از مراکز آموزش فنی و حرفه ای کشور برشمرد.
معاون توسعه مدیریت و منابع مهارت آموزی و حل مسائل جامعه را دو نقطه کلیدی در وظایف نظام آموزشی عنوان کرد و افزود: دانشگاه ها به دلیل گرایش به آموزش محوری، تا به حال نتوانستند موفق شوند و بایستی مانند بیشتر کشورهای صنعتی به سوی مهارت آموزی، گام بردارند.
وی با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، عهده دار ارائه آموزش های غیررسمی مهارتی به همه متقاضیان ورورد به بازار کار است، تصریح کرد: جدول های بودجه ای نشان می دهد، سهم اعتبارات سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از 5/9 درصد به 5/8 درصد رسیده و سهم آن از بودجه عمومی به کمتر از 1 درصد کاهش یافته است. وضعیت کارجویان آموزش فنی و حرفه ای کشور در بخش دولتی و غیردولتی در رشته های مختلف و با توجه به نیاز بازارکار، نیازمند بازآموزی جدید دارند.
میمنت آبادی با تأکید بر اینکه سعی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، ارائه آموزش های تقاضامحور در کشور می باشد، اذعان داشت: البته مشکلاتی از جمله: تجهیزات کارگاهی و دستگاه ها و همچنین مواد مصرفی در اختیار، دارای کیفیت عالی نیست، ولی در حد نیاز بازار کار، ظرفیت، قابلیت و همچنین رصد شغل داریم؛ حتی در برخی آموزش های مهارتی حدود 80% منجر به اشتغال شده است.
وی در پایان افزود: در حال حاضر ما بیش از 600 مرکز دولتی فعال در سطح کشور داریم و چون سازمان آموزش فنی و حرفه ای، یک نهاد دولتی است و می خواهد آموزش های مهارتی را در تمامی نقاط کشور ارائه دهد، به این ترتیب است که در بعضی از شهرستان ها ما موظف به مراکز جداگانه می باشیم، به همین دلیل بیش از شهرستان های دارای فرمانداری در کشور، مرکز آموزش فنی و حرفه ای ایجاد کردیم و لازم بود براساس درخواست مجلس و چارت سازمانی و نیروی انسانی بازدهی آنها رصد شود و برهمین اساس ضرورت داشت، تعدادی از مراکزی که فاقد چارت سازمانی هستند و براساس نیاز و ضرورت و همچنین به دلیل تقاضای زیاد در آن رشته ها، دچار کمبود نیروی انسانی بوده ایم، پس براساس ماده 27 قانون الحاق به بخش غیر دولتی واگذار گردیده است.
نظر دهید