شعار سال
پنجشنبه 15 شهریور 1403
  • 1399/03/19 - 10:12
  • - تعداد بازدید: 2713
  • - تعداد بازدیدکننده: 158
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
عبدالنبی سواعدی:

به طراحی مدل مهارت آموزی که در آن « انجام دادن» بر «آموختن چگونه انجام دادن» تقدم داشته باشد فکر می کنم

عبدالنبی سواعدی، مدیرکل آموزش فنی وحرفه ای استان خوزستان، در یادداشتی تخصصی بر طراحی مدل مهارت آموزی با تقدم « انجام دادن» بر «آموختن چگونه انجام دادن» تأکید کرد.


به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، سواعدی، مدیر کل استان خوزستان گفت: در روش های متداول آموزش و پرورش به آموختن چگونگی انجام دادن کارها توجه می شود آموزش دهندگان روش ها، تکنیک ها، علوم وفنون مختلف انجام دادن کارها و توالی و ترتیب اقدام را به فراگیران آموزش می دهند.


وی افزود: دوره های آموزشی با محتوای مختلف طراحی می شوند و زمان زیادی برای برنامه ریزی، ایجاد زیر ساخت های لازم و اجرای دوره ها صرف می شود .


مدیرکل آموزش فنی وحرفه ای استان خوزستان، بیان کرد: فراگیران مهارت ها و شایستگی های فراوانی را در این دوره ها کسب می کنند، اما در عمل و انجام دادن کارها بخش عمده ای از مهارت های کسب شده مورد استفاده قرار نمی گیرد.


سواعدی تصریح کرد: علاوه  بر آن بر اثرافزونی مطالب آموزشی بخش قابل توجهی از محتواها و مهارت ها ناقص دریافت می شوند و یا بعد از مدتی فراموش می شوند و بخشی دیگر هم به پایان تاریخ مصرف می رسند.


وی ادامه داد: در عصر حاضر وجود تکنولوژی دسترسی سریع به اطلاعات و محتوای آموزشی کوتاه و کاربردی زمینه را برای طراحی مدل آموزشی جدید فراهم نموده است،. قبل از این مدلی تحت عنوان «یادگیری و یاد دهی الکترونیکی مبتنی بر ریز محتواها» (Microcontents)  را طراحی و در حال اجرای آن هستیم.


سواعدی، مدیرکل آموزش فنی وحرفه ای خوزستان، گفت: اکنون به این فکر می کنیم که مدلی را برای یادگیری مهارت طراحی کنیم که در آن «انجام دادن کار» اولویت داده شود سپس مهارت ها و دانش و فن انجام دادن آن را بیاموزیم.


وی در خصوص تببین این مدل آموزشی بیان داشت: در این مدل مهارت آموزی یادگیری بر اساس کشف نارسائی ها صورت می گیرد، شخص یا گروهی که می خواهند کاری را انجام دهند (محصولی یا خدمتی) را تولید و ارائه نمایند الزامات و نیازمندی های انجام دادن این کار را شناسایی نموده هر آنچه را ندارند فرا می گیرند.


سواعدی گفت: در این روش دانش و مهارتی که فرا گرفته می شود کاربردی، تکمیل کننده و ماندگار خواهد بود و اثر بخشی این آموزش بسیار بالا بوده  و از هدررفت زمان، امکانات و سرمایه جلوگیری می شود.


مدیر کل خوزستان تصریح کرد: ابتدا این مدل مهارت آموزی را مهارت آموزی محصول محور نام نهادیم و هدف این است شخص یا گروهی، محصول یا خدمتی را برای انجام دادن انتخاب کنند که براساس بررسی نارسائی ها و کاستی ها برای تولید محتوای مهارت آموزی تعیین می شود، یعنی افراد چیزی را فرا می گیرند که برای انجام دادن به آن نیازمند هستند .


سواعدی در خاتمه گفت: منتظر پیشنهادات و نظر صاحبنظران برای تکمیل و طراحی این مدل آموزشی هستیم .


 


  • گروه خبری : اخبار استانها
  • کد خبر : 83732
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سایر پیوندها
تنظیمات قالب