نشست تبیین و بررسی دستورالعمل تأسیس و اداره مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی به صورت ویدئو کنفرانس
نشست تبیین و بررسی دستورالعمل تأسیس و اداره مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی به صورت ویدئو کنفرانس توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برگزار شد.
نشست تبیین و بررسی دستورالعمل تأسیس و اداره مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی به صورت ویدئو کنفرانس توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، نشست مذکور با حضور علیرضا حاتم زاده، معاون آموزش، حبیب عرفان منش، مدیر کل دفتر راهبری اجرای آموزش، پناهی، نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، لیراوی و سید اشرفی، رئیس و نائب رئیس کانون انجمن های صنفی کارفرمایی آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد کشور و هاشمی پور، رئیس هیئت مدیره کانون انجمن های صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی های غیر دولتی کشور سه شنبه؛ چهاردهم اسفندماه برگزار شد.
بنا بر این گزارش، مدیران کل آموزش فنی و حرفه ای استان ها به همراه نمایندگان مسئولان استانی متشکل از دانشگاه های استان، رؤسای انجمن صنفی کارفرمایی آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد استان و انجمن صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی های دولتی استان از طریق ویدئو کنفرانس در نشست مذکور حضور داشتند.
حاتم زاده در نشست مذکور با اشاره به اهمیت اجرای طرح تأسیس و اداره مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی برای گروه های هدف دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی گفت: در اسناد بالادستی و قوانین و مقررات مربوط از جمله سیاست های کلی اشتغال ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش، مصوبات اقتصاد مقاومتی، مصوبات شورای عالی اشتغال و قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفه ای و مهارتی کشور ( که آئین نامه آن در دو هفته اخیر تصویب شد)، اهمیت موضوع مهارت آموزی کاملا تبیین شده است.
معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: قانون نظام جامع و روح حاکم بر این قانون بحث هماهنگی و ایجاد تعامل بین مجریان، متولیان و ذینفعان آموزشی است و اعضاء حاضر در این نشست الگوی کوچکی از همان شورای عالی هستند که تأکید بر هماهنگی و همکاری دارند.
حاتم زاده با بیان اینکه در ابتدا تصویب شد که مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی را در دانشگاه ها راه اندازی کنیم، افزود: این طرح در نهادهای دولتی و غیر دولتی دیگری نیز در سال 1398 را ه اندازی خواهد شد.
معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ادامه با اشاره به آسیب شناسی مهارت آموزی در حوزه آموزش های غیر رسمی افزود: کارشناسان اجرای این طرح با هدف توسعه آموزش های مهارتی مطلوب به دانشجویان و رفع خلاء های آموزشی که در آموزش های قبلی وجود داشت، به نکات برجسته ای از جمله؛ نیازسنجی آموزشی، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در ارائه آموزش ها و ارائه مشاوره شغلی و آموزشی مناسب به دانشجویان توجه ویژه ای کرده اند.
وی ادامه داد: در این خصوص دستورالعملی توسط کارشناسان تهیه شد و برای بازبینی و اظهار نظر در اختیار استان ها قرار داده شد که نهایتا ابلاغ و مقرر شد که تا پایان سال 1397 به صورت آزمایشی اجرا شود.
حاتم زاده با اشاره به ابلاغ دستوالعمل مذکور گفت: موارد مورد نظر کارشناسان و مدیران استان ها و شرکاء سازمان را در راستای اصلاح، ترمیم و بهبود کارایی دستوالعمل تأسیس و اداره مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی مد نظر خواهیم داد.
در ادامه این نشست، عرفان منش، مدیر کل دفتر راهبری اجرای آموزش سازمان گفت: وجه تمایز و نقطه قوت در دستورالعمل جدید « تأسیس مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی در دانشگاه ها » این است که در حوزه اجرا زمینه مداخله شرکاء افزایش پیدا کرده است و در حوزه راهبری و برنامه ریزی و نظارت، یک شورای راهبری در دانشگاه ها با حضور نمایندگان همه شرکاء شکل می گیرد.
وی در ادامه افزود: مهم ترین ضلعی که به نسخه دستوالعمل قبلی اضافه شده است، ایفای نقش کانون کاریابی ها و مشاوره های شغلی هر شهرستان و قرار دادن اطلاعات محیطی و شغلی منطقه در اختیار شورای راهبری مرکز است.
عرفان منش هدف از نیاز سنجی در سطح دانشگاه ها مبتنی بر رشته های تحصیلی دانشجویان را تکمیل مهارت های دانشجویان و فارغ التحصیلان و ایجاد فرصت های شغلی وکارآفرینی برای آنان در استان ها دانست.
نظر دهید