شعار سال
جمعه 28 دی 1403
  • 1401/04/21 - 10:10
  • - تعداد بازدید: 336
  • - تعداد بازدیدکننده: 73
  • زمان مطالعه : 12 دقیقه

شورای مهارت استان با حضور معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور و به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی برگزار شد

معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور در این جلسه عنوان کرد: در دنیا یک اتفاقی که تا سال 2020 تا ۲۰۲۵ میلادی خواهد افتاد این است که ۸۵ میلیون شغل از بین خواهد رفت و۹۷ میلیون شغل جدید ایجاد خواهد شد.


معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور در این جلسه عنوان کرد: در دنیا یک اتفاقی که تا سال 2020 تا ۲۰۲۵ میلادی خواهد افتاد این است که ۸۵ میلیون شغل از بین خواهد رفت و۹۷ میلیون شغل جدید ایجاد خواهد شد.


به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان خراسان جنوبی, شهریور با بیان اینکه آینده مشاغل در دنیا دستخوش تغییراتی خواهد شد، افزود: مجمع جهانی اقتصاد می گوید ۶۵درصد بچه هایی که از سال ۲۰۱۷ وارد دبستان شده اند وارد مشاغلی خواهند شد که هنوز بوجود نیامده اند یعنی آموزش های فعلی ما عملا بدرد این افراد نخواهد خورد.
وی ادامه داد: بنابراین با این رویکرد سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور سیاست گذاری می کند.


تشکیل شورای عالی مهارت در سطح استان و شهرستان ها


وی با اشاره به کارهایی که شورای عالی مهارت باید انجام داد، افزود :شورای عالی مهارت از دو سال پیش در استان تشکیل نشده است ولی نیاز است که برگزار شود وفرمانداران را هم در سطح شهرستان ها این شورا را تشکیل دهند.


نهضت مهارت آموزی باید در کشور شکل بگیرد


وی از هم افزایی و به اشتراک گذاشتن ظرفیت هایی که درحوزه آموزش و مهارت وجود دارد به عنوان مهم ترین هدف این شورا نام برد و گفت : نهضت مهارت آموزی باید در کشور شکل بگیرد که شورای عالی مهارت می تواند دراین زمینه نقش مهمی ایفا کند.


خراسان جنوبی تشنه نیروی کار ماهر


وی از تربیت نیروی ماهر برای صنعت و صنف بعنوان مهم ترین وظیفه آموزش فنی و حرفه ای یاد کردو افزود : خراسان جنوبی تشنه نیروی کار ماهر است.
وی به ۳وظیفه سازمان فنی و حرفه ای اشاره کرد و ادامه داد: تدوین و تحول استاندارد های آموزشی یکی از این وظایف است که همه دستگاه های مهارت محور باید به این سمت و سو حرکت کنند.


تقویت آموزش های بخش خصوصی


معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور به تهیه۳۳۰۰ استاندارد آموزشی که در سایت سازمان بارگزاری شده، اشاره کرد و گفت: این اولین گام حاکمیتی سازمان فنی و حرفه ای کشور بوده است.
شهریور ازارایه آموزش دولتی و خصوصی و تقویت آموزش بخش خصوصی بعنوان دومین وظیفه سازمان یاد کردو افزود : سنجش صلاحیت حرفه ای و دادن گواهی مهارت دیگر وظیفه سازمان است که سالانه بطور متوسط یک و نیم میلیون نفر مهارتشان را سنجش می کنیم که حدود ۷۰ درصد از این فیلتر عبور می کنند.


فعالیت۲۷هزار کارگاه فنی حرفه ای در کشور


وی با بیان اینکه ما سالانه ۹۰۰ تا ۱میلیون و 100 گواهی مهارت صادر می کنیم، گفت:این آموزش ها در  ۲۷هزار کارگاه در سطح کشور ارائه می شود و ۶۴۱ مرکز دولتی داریم و ۱۲هزار آموزشگاه فعال خصوصی هم داریم.
شهریور به فعالیت ۸ هزار کارگاه در محیط واقعی کار هم اشاره کرد و افزود :۱۶گروه هدف این آموزش ها را کسب می کنند.
وی با بیان اینکه روزانه و ماهانه این گروه ها در حال افزایش است، ادامه داد: استان ما را در مهارت آموزی همراهی بیشتری داشته باشد چرا که اهمیت زیادی دارد.


۹درصد جمعیت فعال کشور بیکارند / طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی


وی به گوشه ای از برنامه‌های آتی سازمان اشاره کرد و گفت: مهارت دانشجویان و فارغ التحصیلان، محیط واقعی کسب و کار و مراکز جوار کارگاهی از جمله این برنامه است.
وی با اشاره به اینکه ۹درصد جمعیت فعال کشور در حال حاضر بیکار است، افزود: یکی از اهداف سازمان برنامه ریزی برای افراد بیکار فاقد مهارت و یا دارای مهارت کم است که طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار از جمله این برنامه هاست.


مهارت آموزی در محیط کار واقعی


معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور به جای خالی تشکل های خصوصی در حوزه آموزش در این جلسه اشاره و ادامه داد: مهارت آموزی در محیط کار واقعی اینگونه است که افراد متقاضی ۲۵ روز تا ۱۸ ماه در محل کار واقعی کار خانجات و کارگاه های صنفی فعال می شوند و مهارت لازم را می ببینند و این افراد تحت پوشش بیمه مدنی سازمان قرار می گیرند و دولت هزینه بیمه حوادث و مسئولیت این افراد را بر عهده می گیرد.
وی ادامه داد: مهارت آموز در این طرح مشمول قانون کار و تامین اجتماعی نیستند و دستورالعمل آن به سازمان صمت و ادارات تامین اجتماعی ابلاغ شده است.
وی با بیان اینکه در این طرح به مهارت آموز دستمزدی پرداخت نمی شود، افزود:پیشنهاد می شود که اگرمهارت آموز مهارتی را کسب کرد بخش خصوصی حداقلی را برای آنها در نظر بگیرد.
وی با اشاره به مشارکت مربیان سازمان بعنوان استاد کار یار در این طرح ادامه داد :پایان این طرح آزمون برگزار می شودو کارت مهارت صادر می شود و همه بنگاه های فعال اقتصادی می تواند بعنوان پذیرنده در این طرح مشارکت داشته باشند.


طرح مهارت آموزی محیط واقعی کار


شهریور از مشارکت بیش از ۶۱هزار نفر در این طرح در سطح کشور خبر داد و گفت :۴۳درصد این متقاضیان دارای مدرک دیپلم هستند و در خراسان جنوبی ۲۷هزار واحد صنعتی معدنی وجود دارد که ۱۹۴کارگاه در این طرح شرکت کردند.
وی میزان مشارکت استان را در این طرح پایین دانست و افزود: اولویت طرح در استان باید تشریح شود و طرح در استان عملیاتی شود.


طرح مهارت آموزی دانشجویان در قالب ۵۴۰ساعت یا ۱۸واحد درسی


وی خواستار بررسی موانع، مشکلات و کمبودهای این طرح در شورای عالی مهارت استان شد و افزود: مهارت آموزی دانشجویان از دیگر طرح های سازمان است که ما در سال ۹۴حدود ۴ونیم دانشجو داشته ایم که سال ۱۴۰۰به ۳میلیون و ۲۰۰نفر رسیده است که کاهش ۳۰درصدی را شاهد بوده ایم.
وی با اشاره به فعالیت ۲۵۰۰دانشگاه در سطح کشور گفت :قرار بود در پایان برنامه ششم توسعه ۳۰درصد آموزش ها در مراکز عالی مهارتی باشد که محقق نشد و الان ۴۵ درصد آموزش دیدگان ما در مراکز فنی حرفه ای دانشجویان هستند.
شهریور ادامه داد :طرح مهارت آموزی ترکیبی یا هیبریدی را در این زمینه طراحی کرده ایم که ۵۰۰هزار دانشجو را مورد هدف قرار داده ایم تا آموزش های لازم را در کنار تحصیل در قالب ۵۴۰ساعت معادل ۱۸ واحد درسی کسب کنند.
وی با بیان اینکه تاکید ما بر رشته های دانش بنیان و نو ظهور است، افزود: الان ۲۲مرکز آموزش عالی در خراسان جنوبی وجود دارند که نیاز است دانشگاه ها همکاری کنند تا موجی ایجاد شود.


۴۰درصد فارغ التحصیلان کشور بیکارند


وی بیان کرد: در حوزه فارغ التحصیلان با چالش ایجاد اشتغال مواجهیم و آلان از ۲میایون و ۳۰۰هزار بیکار کشور ۹۸۰ هزار نفر فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند.
وی عنوان کرد: بالای ۴۰درصد فارغ التحصیلان کشور بیکارند که ۴۶درصد دکتری دارند.


۱۱ هزار فارغ التحصیل خراسان جنوبی بیکارند


وی با بیان اینکه آمار نشان می دهد کشور به تکنسین بیشتر نیاز دارد، گفت: در خراسان جنوبی ۱۱هزارفارغ التحصیل بیکار داریم که در این طرح پیش بینی شده برای فارغ التحصیلان که بعنوان طرح نخلستان مشهور است، ظرفیت اشتغال پذیری ۵۰۰هزار نفر در کشور فراهم شود.
وی با اشاره به اینکه با وزارت علوم تفاهم نامه منعقد شده، گفت :ایجاد شرکت های فناور و نوآور هم از دیگر اولویت های ماست.
وی افزود :سازمان فنی حرفه ای کشور به ۱۰۰هزار مربی نیاز داردکه الان ۴۵۰۰مربی داریم و تا دو سال آینده حدود ۲هزار نفر هم قرار است بازنشسته شوند.
وی بیان کرد :مجوز استخدام داده نمی شود بنابراین طرح ساماندهی مربیان را فراخوان داده ایم و انتظار داریم ادارات در این حوزه با ما همکاری کنند.
وی افزود :ما به ۳۰هزار آزمون گر نیاز داریم که این آمار الان ۷هزار آزمون گر است که یک فراخوان داده ایم که افراد می توانند درخواست بدهند تا در این حوزه به ما کمک کنند.
وی خواستار ایجاد یک موج در استان در این دو حوزه شد و ادامه داد :آزمون عملی افراد کم سواد فقط بصورت عملی گرفته می شود و مشکلی نخواهد بود.
وی افزود: دپارتمان های مصوب استان پیگیری می شود که سریع تر راه آندازی شود.


مراکز سنجش خراسان جنوبی تجهیز می شوند


وی با بیان اینکه مهارت نرم از اولویت های ماست،ازتهیه استاندارد ۴۵ مهارت نرم خبر داد و افزود :مراکز سنجش خراسان جنوبی را تجهیز می کنیم.
شهریور بیان کرد :برای ایجاد کار باید افراد تربیت شوند و مهارت لازم را کسب کنند.


مهارت آموزی بعد از نیازسنجی بازار کار در استان ریل گذاری شود


معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی در این جلسه با بیان اینکه باید نیازهای آموزشی استان متناسب با نیاز بازار کار ریل گذاری شود، گفت : ابتدا باید نیاز سنجی لازم صورت گیرد و سپس برای کسب مهارت و آموزش های لازم بدنبال تامین تجهیزات بود.
اشرفی هم چنین در مورد آموزش سربازان وظیفه در خارج ساعت اداری و استفاده از ظرفیت پایوران خواستار چاره اندیشی شد و افزود: ما بر آموزش سربازان بومی تاکید داریم تا بتوانیم آنها را در ردیف دریافت کنندگان تسهیلات در سرفصل های قانونی قرار دهیم.
وی ادامه داد: ظرفیت های استانی باید معرفی شود.
وی خواستار معرفی افراد توانمند در ادارات و مجموعه های مختلف با توجه به کمبود مربی شد تا بتوانند در امر مهارت آموزی کمک کار سازمان فنی و حرفه ای باشند.


بروز رسانی تجهیزات فنیو حرفه ای استان نیازمند تزریق اعتبار


مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی در این جلسه با بیان اینکه حدود ۱۰ سال است تجهیزات آموزش فنی و حرفه ای ما بطور جدی بروز رسانی نشده، گفت: با اعتبار ۹میلیاردی که تزریق شد ما توانستیم امسال تا حدودی این تجهیزات را بروز رسانی کنیم.
کامرانی فرد با بیان اینکه انتظار داریم هزینه آموزش زنان سرپرست خانوار و روستایی و عشایر را از محل اعتبارات استانداری تامین کنیم، افزود: پروژه مرکز فنی و حرفه ای خواهران که سابقه ۱۰ساله دارد و پروژه زیرکوه که ساختمان اداری آن افتتاح شده به کارگاه های آموزشی نیاز دارند که امید می رود ۳کارگاه در این شهرستان تا پایان سال آماده بهره برداری شود.


تهیه پیوست مهارتی واحدهای صنعتی و تولیدی استان


وی خواستار تهیه پیوست مهارتی در کنار احداث واحدهای صنعتی و تولیدی در استان شد و گفت : با این پیوست نیروهای مهارتی مورد نیاز این واحدها هم به موازات راه اندازی آن واحد صنعتی درداخل استان آماده سازی می شوند.
وی با اشاره به اینکه تجهیزات و فضای آموزشی ما را برخی از دستگاه های اجرایی هم دارند، افزود :ما خواستار اشتراک گذاری درداخل استان هستیم تا جزیره ای عمل نشود.


تامین اعتبار برای تجهیز کارگاه های تخصصی


وی خواستار تأمین اعتبار لازم برای تجهیز کارگاه های تخصصی شد و بیان کرد: درحوزه فناوری اطلاعات و شرکت های دانش بنیان یک تیم در استان این موضوع را به ریاست استاندار دنبال می کنند و ما هم فضای لازم را در اختیار داریم و با تزریق اعتبارت تجهیزاتی می توانیم همکاری لازم را داشته باشیم.
وی افزود :ما مجری آموزش هستیم و می توانیم پشتیبان شرکت های دانش بنیان باشیم و با استقرار این تجهیزات به دانشجویان و فارغ التحصیلان خدمات لازم را ارائه دهیم.


خراسان جنوبی در تخصیص اعتبارات هزینه ای ویژه دیده شود


مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان هم چنین خواستار تخصیص اعتبارات هزینه ای به استان محروم و مرزی خراسان جنوبی شد و گفت :ما استان پراکنده ای هستیم که در سرفصل اعتبارات هزینه ای واقعا دچار مشکلیم که انتظار می رود با نگاه ویژه تری در این حوزه به استان نگاه شود.
وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه های مهارتی با دستگاه های اجرایی مختلف در استان اذعان داشت: عملکرد هر دستگاه در حوزه کسب مهارت آموزی ارزیابی و در جلسات مختلف شورا ارائه می شود.


وی هم چنین در مورد مشکل آموزش در تایم بعدازظهر ها از جمله برای سربازان وظیفه هم عنوان کرد: پتانسیل مربیان ما در بخش دولتی ۹۴نفر است که در شیفت عصر بصورت حق التدریس حضور پیدا می کنند و ظرفیت ما در این حوزه کامل شده ولی باز هم این مربیان همکاری لازم را با ما دارند.
وی به ظرفیت پایوران در امر آموزش اشاره کردو گفت : بیش از ۴۰ نفر از پایوران اطلاعاتشان در پرتال سازمان ثبت شده است
وی با اشاره به تامین بخشی از هزینه مربیان در شیفت عصر عنوان کرد :با این وجود نیاز است که پایوران هم در کنار کادر آموزشی ما فعال باشند و همکاری لازم را داشته باشند.
کامرانی فرد افزود : پایوران آموزش های لازم را دیده اند و مدارک مهارتی را کسب کرده اند که نیاز است در این حوزه با ما همکاری لازم را داشته باشند.


طرح درخواست ها، دغدغه ها و مشکلات


چاره اندیشی برای آموزش سربازان وظیفه در ساعات بعدازظهر و ملاک قرار دادن امتحان عملی بجای امتحان تئوری برای کسب مدرک مهارت سربازانی که سطح تحصیلات پایین تری دارند ،شرکت ۳۱۱۸نفر در آزمون فنی حرفه ای ۱۴۰۰ و قبولی ۲۵۵۵نفر در حوزه زندان های استان، حمایت از زندانیان آزاد شده در چرخه اصلاح و تربیت، رفع چارت مرکز ثابت فنی و حرفه ای در زندان مرکزی بیرجند،بروز رسانی کارگاه ها و سوله های آموزشی زندان مرکزی استان،تأمین مربیان ثابت آموزشی در زندان مرکزی استان، توسعه مهارت در آموزش و پرورش بر اساس آمایش هر منطقه، تقویت نیروی انسانی متخصص در حوزه آموزش فنی و حرفه ای، تقویت تولید محتوا و سوق دادن آن بسمت منازل، شناسایی فاقدین مهارت در استان و معرفی آنها به مراکز فنی و حرفه ای استان، عدم پیشرفت ۳ دپارتمان معدن در نهبندان، دپارتمان صنایع لاستیک کشور در شرکت کویر تایر و دپارتمان سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در فردوس که سال ۹۹ مصوب شده، عدم آشنایی با فضای کسب و کار و کارآفرینی،
کمبود نیروی انسانی متخصص درحوزه آموزش فنی و حرفه ای در استان، توجه و توسعه مهارت های نرم از جمله درخواست ها، موضوعات و دغدغه هایی بود که در این جلسه توسط اعضای شورای راهبردی مهارت استان مطرح شد.


  • گروه خبری :
  • کد خبر : 91648
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سایر پیوندها
تنظیمات قالب