سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور و صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) برای مهارت آموزی نوجوانان همکاری می کنند
در نشست معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت با نمایندگان یونیسف در تهران ابعاد همکاری مشترک برای چگونگی آماده سازی نوجوانان برای ورود به بازار کار آینده بررسی شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت با تأکید بر اینکه، جوانان و نوجوانان، مهمترین دارایی و سرمایه اثرگذار بر شرایط فعلی و آینده نظام اقتصادی اجتماعی بوده و وجود قشر جوان توانمند، فرصتی برای توسعه و بالندگی کشور محسوب می شود گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای بعنوان متولی آموزشهای غیر رسمی بمنظور آماده سازی دانش آموزان برای آینده و ایجاد و تقویت مهارت های شغلی جوانان تلاش می کند.
«علی حسین شهریور» با اشاره به ظرفیت های موجود مهارت آموزی اعم از استاندارد آموزشی، مربی، تجهیزات، کارگاه و ... در مراکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی و آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد، افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه ای با هدف طراحی و استقرار یک نظام و فرایند کارآمد، همراه با سازوکارهای دقیق و موثر مهارت افزایی، تجربه گری، هدایت و تسهیلگری، برای جبران شکاف مهارتی نوجوانان مشغول به تحصیل طرحی را تدوین کرده که در اجرای آزمایش آن از ظرفیت صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) نیز استفاده می کند.
معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت با شاره به اینکه، تغییر ذهنیت نوجوانان نسبت به اهمیت یادگیری کسب مهارت های نرم و مهارت های فنی برای توانمندی در شناسایی و بهره گیری از فرصتهای شغلی آینده و طراحی بسته جامع آموزش مهارت های اشتغال پذیری نوجوانان در مشاغل منتخب با تأکید بر مهارت های نرم، مهارت های کسب و کار و کارآفرینی و مهارت های سواد دیجیتال بعنوان مکمل مهارت های مرتبط با رشته تحصیلی از اهداف طرح موسوم به "زنگ مهارت" است افزود: موفقیت اجرای این طرح کاهش احساس نیاز دانش آموزان برای ورود به دانشگاه و جریان گذار نوجوانان از محیط مدرسه به فضای مطلوب بازار کار آینده را تضمین می کند.
گفتنی است در این نشست سند همکاری مشترک و راهکارها و فعالیت های مربوط به آن بررسی شد و بر حمایت از بهبود کیفیت و انطباق آموزش های فنی و حرفه ای با شرایط بازارکار در راستای پیشبرد چارچوب ملی صلاحیت حرفه ای، حمایت از تبادل تجربیات جنوب – جنوب و شمال - جنوب جهت بهره گیری از تجارب کشورهای مختلف در راستای کیفیت بخشی و اثربخشی برنامه های توسعه مهارت نوجوانان و ... تاکید شد.
نظر دهید