تبیین و تشریح طرح کارآموزی در محیط واقعی کار
اولین جلسهی شورای مهارت شهرستان ماهنشان با حضور محمدرضا انصاری مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان زنجان، اعضاء شورا و به ریاست جزونقی فرماندار شهرستان ماهنشان با محوریت: تبیین و تشریح طرح کارآموزی در محیط واقعی کار، تبیین طرحهای مهارت کهاد و نخلستان، تبیین بنگاههای اقتصادی، شرکتها، کارفرمایان واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی جهت تأسیس و راهاندازی مراکز جوار و یا بین کارگاهی، در محل سالن جلسات فرمانداری شهرستان مذکور برگزار شد.
اولین جلسهی شورای مهارت شهرستان ماهنشان با حضور محمدرضا انصاری مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان زنجان، اعضاء شورا و به ریاست جزونقی فرماندار شهرستان ماهنشان با محوریت: تبیین و تشریح طرح کارآموزی در محیط واقعی کار، تبیین طرحهای مهارت کهاد و نخلستان، تبیین بنگاههای اقتصادی، شرکتها، کارفرمایان واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی جهت تأسیس و راهاندازی مراکز جوار و یا بین کارگاهی، در محل سالن جلسات فرمانداری شهرستان مذکور برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به نقل از خبرگزاری برنا از استان زنجان؛اولین جلسهی شورای مهارت شهرستان ماهنشان با حضور محمدرضا انصاری مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان زنجان، اعضاء شورا و به ریاست جزونقی فرماندار شهرستان ماهنشان با محوریت: تبیین و تشریح طرح کارآموزی در محیط واقعی کار، تبیین طرحهای مهارت کهاد و نخلستان، تبیین بنگاههای اقتصادی، شرکتها، کارفرمایان واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی جهت تأسیس و راهاندازی مراکز جوار و یا بین کارگاهی، در محل سالن جلسات فرمانداری شهرستان مذکور برگزار شد.
محمدرضا انصاری مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان زنجان در اولین جلسهی شورای مهارت شهرستان ماهنشان گفت: به منظور اجرایی نمودن بند 2 سیاستهای کلی اشتغال ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، تصویبنامه سی و ششمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به تاریخ 18/2/1396 در ارتباط با برنامه اشتغال فراگیر و مصوبه جلسه هفتاد و ششم شورایعالی اشتغال مورخ 12/12/1396، دستورالعمل اجرایی "طرح مهارتآموزی در محیط کار واقعی" با رویکرد ایجاد بسترهای لازم برای اشتغال مولد و پایدار، توسعه و تنوع بخشی به الگوهای آموزشی و همچنین استمرار و تثبیت فرصتهای اشتغال موجود و مورد نیاز جامعه بویژه در مشاغل خرد و کوچک با استفاده از ظرفیت های آموزشی موجود در محیطهای کارگاهی بخشهای تعاونی، خصوصی و عمومی غیردولتی (صرفاً کارگاه های وابسته به سازمانهای نیروهای مسلح)، میتواند از این ظرفیت در کنار سایر بخش های خصوصی اتحادیه ها و اصناف در شهرستان ماهنشان ظرفیت های زیادی در امر اشتغال و دانش فنی از طریق طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار به افراد جویای کار منتقل کند و یکی از بهترین راهها طرح مهارت آموزی استاد شاگردی قدیم میباشد.
وی در ادامه گفت: یکی از روشهای آموزش فنی و حرفهای است که طی آن مهارت و شایستگیهای مورد نیاز از استادکار به مهارتآموز همزمان با فرآیند تولید محصول و ارائه خدمات منتقل میشود.
مهارتآموز فردی که مطابق بند(الف) و بخش انتهایی تبصره (1) ذیل ماده (112) قانون کار شاغل نیست و با مغرفی مرکز و یا راساً به واحد پذیرنده مراجعه می نماید و به منظور کسب مهارت در یکی از حرفه یا رشته های آموزشی مجاز با رضایت و اختیار خود (در مورد اشخاص زیر (18) سال با اطلاع و رضایت کتبی ولی) مطابق مقررات آموزشی سازمان در واحدهای پذیرنده براساس این دستورالعمل مشغول آموزش می شود.
واحد متقاضی (بنگاه متقاضی) به بنگاه اقتصادی متعلق به یکی از بخشهای دولتی، خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی دارای مجوز فعالیت از دستگاه اجرایی ذیربط و کدکارگاهی از سازمان تامین اجتماعی و یا کارگاه متعلق به یکی از سازمان های نیروهای مسلح اطلاق می شود که متقاضی دریافت مجوز مهارتآموزی در محیط کار واقعی یا دوگانه از سازمان میباشد.
واحد پذیرنده : بنگاه اقتصادی متعلق به یکی از بخشهای دولتی، خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی است که براساس ماده 108 قانون کار و یا کارگاههای زیرمجموعه نیروهای مسلح یا سازمان زندانها و اقدامات تامینی تربیتی براساس ضوابط این دستورالعمل که در راستای ایجاد و توسعه مراکز مهارت آموزی موفق به دریافت کد QR و پذیرش مهارت آموز می شود.
مربی فردی است که از سوی مرکز آموزشی بعنوان مربی به واحد پذیرنده معرفی می شود تا ضمن نظارت بر فرآیند آموزش نسبت به انتقال دانش مرتبط به مهارت آموز اقدام می نماید.
وی اهداف اجرای این طرح را افزایش اشتغالپذیری نیروی کار از طریق آشنایی با محیط کسب وکار، کسب تجربه و آمادهسازی و ایجاد خودباوری در مهارتآموز برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی، توسعه رشته های آموزشی مورد نیاز بدون سرمایه گذاری جدید در مراکز دولتی و با استفاده از ظرفیت بنگاه های اقتصادی و حفظ و پایداری مشاغل سنتی و بومی، کمک به بنگاههای اقتصادی فعال به منظور شناسایی و جذب نیروی کار ماهر مستعد و توانمند، کاهش هزینههای تولید و خدمات از طریق جذب و بکارگیری نیروهای مهارتآموخته و استفاده از ظرفیت و توان آموزشی عملی در محیط کار واقعی بنگاههای اقتصادی، جزئیات اجرای دوره مهارت آموزی در چارچوب قرارداد فی مابین واحد پذیرنده و مهارت آموز انجام میپذیرد و طرفین قرارداد آموزشی حق مطالبه هیچگونه وجهی بابت اجرای دوره آموزشی را ندارندو ارائه آموزش عملی از سوی واحد پذیرنده به مهارتآموز در قالب قرارداد آموزشی پیوست این دستورالعمل اجرایی میشود و تعداد مهارت آموز (ظرفیت آموزشی) در واحدهای پذیرنده دایر و دارای لیست بیمه و بازرسی سازمان تامین اجتماعی، بر اساس بیشترین تعداد بیمه شدگان در 12 ماه گذشته طبق صورت دستمزد و حقوق ارسالی توسط کارفرما به سازمان تامین اجتماعی، توسط رئیس مرکز تعیین می شود.
تعداد مهارت آموز مجاز برای هر واحد مشمول جهت کارگاههای فاقد کارگر و جدیدالتاسیس به شرط وجود امکانات، تجهیزات، فضا و ایمنی کافی حداکثر 5 نفر بنا به تشخیص مراکز آموزشی می باشد.
در صورت کاهش نیروی کار بیمه شده واحد پذیرنده در طول مدت مشارکت در اجرای طرح مهارت آموزی مجوز پذیرش و آموزش مهارت آموز واحد مذکور توسط اداره کل استان ابطال می شود و واحد یاد شده برای مدت دو سال حق ارائه مهارت آموزی و مشارکت در این طرح را نخواهد داشت؛
در صورت عدم بازدهی قابل قبول واحد پذیرنده در ارائه خدمات آموزشی در هر فرصت آموزشی و یا عدم رعایت شرایط قرارداد آموزشی از سوی واحد پذیرنده، اداره کل و یا اداره کار بنا به تشخیص خود می توانند نسبت به لغو مجوز مهارت آموزی واحد پذیرنده بطورکل و یا در یک فرصت آموزشی خاص، اقدام نمایند. در این حالت، مهارت آموز به دیگر واحدهای پذیرنده مشابه معرفی خواهد شد؛
مهارت آموزان در طی دوره مهارت آموزی توسط سازمان، تحت پوشش بیمه مسئولیت مدنی قرار خواهند گرفت؛
اداره کل موظف است برای کلیه مهارت آموزان در پایان دوره مهارت آموزی تاییدیه حضور در دوره صادر نماید. همچنین در صورت درخواست مهارت آموز، می بایست مطابق با ضوابط مربوطه نسبت به برگزاری آزمون(پایان دوره یا ادواری) با بهره گیری از همکاری های تخصصی واحدهای پذیرنده (در صورت لزوم) و صدور گواهینامه مهارت برای قبول شدگان اقدام نماید.
بنگاه اقتصادی (واحد پذیرنده) مکلف است پس از دریافت کد QR آن را معرض رویت مهارت آموزان، ناظرین طرح و بازرسین اداره تامین اجتماعی، قرار دهد.
موضوع رسیدگی به اختلافات احتمالی آموزشی بین مهارت آموز و واحدپذیرنده، مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان مربوطه می باشد.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تبیین طرح های آموزشی کهاد، نخلستان افزود: طرح مهارت آموزی ترکیبی دانشجویان (کهاد) طرحی که در آن دانشجویان دانشجو در کنار برنامه های آموزشی خود در دوره های مهارت افزایی متناسب با علایق و استعداد خود منطبق با نیاز بازار کار و استانداردهای شایستگی سازمان به مدت 540 ساعت شرکت نموده و در انتهای دوره تحصیلی علاوه بر مدرک دانشگاهی، گواهینامه مهارت را از سازمان را دریافت مینمایند.
انصاری اهداف این طرح را ارتقای ظرفیت اشتغال پذیری دانشجویان از طریق اجرای دوره های آموزش فنی وحرفه ای دانش بنیان و مشاغل آینده، توسعه مهارت های کارآفرینی در دانشجویان از طریق تربیت کارآفرینان خلاق وهوشمند برای راهاندازی کسب وکارهای نوپا، کمک به تقویت آموزش های دانشگاهی در مسیر ایجاد و توسعه کسب وکارهای نوپا در بخش خصوصی برشمرد
وی تصرح کرد: مزایای طرح مهارت آموزی ترکیبی دانشجویان، امکان جایگزینی دورههای طی شده به عنوان واحدهای درسی کارگاهی، کارآموزی و یاکارورزی دانشجویان (پس از تصویب شورای عالی برنامه آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)، تسهیل صدور گواهینامه صلاحیت حرفهای برای دانشجویان، دریافت گواهینامه مهارت منطبق بر استاندارد سازمان بین المللی کار، دریافت گواهینامه مهارت آموزی هیبریدی از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، مهارت افزایی دانشجویان بر پایه مهارت های دانش بنیان و مشاغل آینده دانست.
در ادامه مدیرکل آموزشهای فنی و حرفهای استان زنجان در خصوص طرح مهارت افزایی دانشآموختگان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی (نخلستان) با هدف ارتقای ظرفیت اشتغال پذیری آنان از طریق اجرای دورههای آموزش فنی و حرفهای در حوزه نوآوری، کارآفرینی فناوریهای نوین یا دانش بنیان بر اساس استانداردهای مهارت، دانست.
وی جمعیت فارغ التحصیلان دانشگاهی را ثروتی بسیار ارزشمند عنوان و تصریح کرد: جوانان دانشگاهی به عنوان یکی از ثروتهای جامعه محسوب میشوند و بستر برای توانمندسازی فارغ التحصیلان و ورود به بازار کسب و کار با اجرای طرح نخلستان مهیا میشود.
وی افزود: افزایش مهارتآموزی، صرفاً برای ایجاد اشتغال نیست و بهرهوری نیروی انسانی و تولید نیز در گرو این امر است.
انصاری در خصوص راهاندازی مراکز جوار و بین کارگاهی در صنایع گفت: راه ورود به صنعت و پویایی در این حوزه، مانع زدایی، تسهیل، حمایت و پشتیبانی است لذا اگر بخواهیم سرمایه انسانی توانمند داشته باشیم باید در صنایع کشور ورود کرده و مهارت ها را آموزش داد که با راه اندازی مراکز جوار کارگاهی این امر تسهیل میشود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان زنجان هدف از راه اندازی مراکز جوار کارگاهی را گسترش آموزشهای فنیوحرفهای و تأمین نیروی کار ماهر مورد نیاز صنایع و اشتغال در محیط کسب کار واقعی بیان نمود و تصریح کرد: ارائه آموزش به نیروهای تازه کار از دیگر اهداف این آموزشها برای توسعه و شکوفایی مهارتی کشور است.
وی گفت: تاسیس مراکز جوار کارگاهی و بین کارگاهی، مشارکت واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی در فعالیتهای آموزشی همراه با توانمندسازی نیروهای شاغل صنایع و صنوف را در پی دارد.
انصاری اضافه کرد: همه باید تلاش کنند تا برای مقابله با موج بیکاری و ایجاد اشتغال فرهنگ مهارت آموزی فنی و حرفهای در بین مردم بویژه جوانان جویای کار گسترش پیدا کند.
مدیرکل آموزشهای فنی و حرفهای استان زنجان در پایان گفت: با مهارت آموزی مهارت های لازم اشتغال را به جوانان انتقال دهیم و هم زمینه ساز اشتغال این عزیزان باشیم.
مشاغل بومی و منتطقهای و ظرفیتهایی که در شهرستان ماهنشان در بخشهای کشاورزی و مواد معدنی و سایر بخشها به نسل آینده انتقال دهیم و برای پیشرفت در تمام عرصهها ابتدا باید نیروی کارآمد و متخصص تربیت کنیم تا جامعه به سمت توسعه و پیشرفت سوق پیدا کند .
نظر دهید