استاندار سیستان و بلوچستان، بر تهیه اطلس رشتههای مهارتی و تخصصی مورد نیاز تاکید کرد
استاندار سیستان و بلوچستان، با الهام از طرح پایلوت اداره کل آموزش فنی و حرفه ای در ارتباط با شیوه های جدید نیاز سنجی آموزشی با استفاده از بستر های الکترونیکی و مجازی گفت: باید در استان یک شبکه مهارتی براساس نوع رشته های دانشگاهها، تخصصها، نیازمندیها، طرحها و دستگاههای اجرایی و فنی و حرفه ای راهاندازی شود.
استاندار سیستان و بلوچستان، با الهام از طرح پایلوت اداره کل آموزش فنی و حرفه ای در ارتباط با شیوه های جدید نیاز سنجی آموزشی با استفاده از بستر های الکترونیکی و مجازی گفت: باید در استان یک شبکه مهارتی براساس نوع رشته های دانشگاهها، تخصصها، نیازمندیها، طرحها و دستگاههای اجرایی و فنی و حرفه ای راهاندازی شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان سیستان وبلوچستان، جلسه شورای راهبری مهارت با حضور حسین مدرس خیابانی، استاندار، معاونین استاندار، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان، روسای دانشگاهها و مدیران دستگاههای اجرایی با هدف گسترش فرهنگ مهارتآموزی و اشتغال جوانان در سالن کنفرانس استانداری برگزار شد.
در این جلسه استاندار سیستان وبلوچستان به موضوعات جذب سرمایهگذاری و مهارتآموزی در استان پرداخت و اظهار داشت: برای سرمایهگذاران، جذب نیروهای ماهر و متخصص یک شاخص به شمار میرود و ما باید چنین نیروهایی را در استان داشته باشیم.
وی تاکید کرد: دغدغه ما تربیت و تامین نیروی متخصص با محوریت دانشگاهها و مراکز فنی و حرفهای است.
استاندار، با بیان اینکه فعالیت شورای راهبردی مهارتآموزی یکی از ضرورتهای استان است گفت: باید دقیقا مشخص شود در سطح استان چه تعداد کارخانه، طرح اقتصادی و نیروی انسانی متخصص داریم و در واقع دانشگاهها اعلام کنند که چه تعداد از دانشجویان در کدام کارخانهها مشغول به کار شدهاند.
مدرس خیابانی تصریح کرد: دانشگاهها و مراکز مهارتآموزی به پشتیبانی سرمایهگذاری و شکوفایی اقتصادی استان کمک کنند، مثلا دانشگاه آزاد اسلامی باید نقش خود را در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز استان به خوبی ایفا کند.
وی با بیان اینکه منطقه آزاد چابهار جذابیت سرمایهگذاری دارد گفت: راهاندازی شهرک تعمیرگاهی و عرضه لوازم یدکی ماشینآلات سنگین و کامیونها در این منطقه مورد تاکید است و نباید گذاشت که خدمات و تعمیرات این خودروها در بیرون از استان انجام شود.
استاندار، همچنین بر اجرای حداقلی برنامههای مهارتی برای اصناف تاکید کرد و افزود: موضوع مهارت حتی در دستگاههای اجرایی استان هم باید تقویت شود.
مدرس خیابانی عنوان کرد: باید به “آموزش از راه دور” نیز توجه شود و از آنجا که بسیاری از مردم استان از اینترنت مناسب برخوردار نیستند، استفاده از شبکه تلویزیونی ضروری بهنظر میرسد و ایجاد یک فایل مهارتآموزی خانوادگی در این شبکه استانی لازم است، نباید از موضوع مهارتآموزی بر مبنای مشاغل خانگی، صنایع روستایی و گردشگری غافل شویم.
وی تصریح کرد: دانش، باید در خانههای روستایی راه پیدا کند تا بتوانیم شغل بیشتری ایجاد کنیم و مهارتآموزی در حرفههای کارگاهی و اصناف شهرستانها مورد توجه قرار گیرد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان، نیز در ادامه با اشاره به بحث بومیسازی مهارتآموزی گفت: با نیاز سنجی مناسب و اینکه چه مهارتهایی در چه شهرهایی پاسخگوی نیاز نیروی کار خواهد بود می توان گامی اساسی در زمینه اشتغال و کسب درآمد پایدار برداشت.
وی در خصوص برنامههای مهم اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان توضیحاتی داد و بیان کرد: یکی از مهمترین برنامهها و اقداماتی که در حال انجام صدور مجوز های بین کارگاهی و جوارکارگاهی است.
شهریاری افزود : مهارتآموزی و آموزش در محیط واقعی کار برای نسل امروز در حال انجام می باشد و این طرح پاسخگوی نیاز مهارتآموزی جوانان در حرفه های عملی میباشد.
جلیل شهریاری، در این جلسه خواستار تداوم جلسات شورای راهبردی مهارتآموزی استان شد و نتایج این جلسات را در پیشبرد اهداف استانی بسیار مناسب دانست.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان، افزود: فرهنگ اشتغال نباید در پشت میزنشینی خلاصه شود، باید به این باور رسید که پیشرفت زیادی با مهارتآموزی نسبت به شغل کارمندی خواهد بود و لازمه این امر معرفی جوانان و تولیدکنندگان موفقی است که با مهارت خود به اهداف عالیه دست یافته اند.
در پایان این جلسه نیز همچنین الزام افراد جویای شغل و شاغلین واحدهای صنفی به داشتن گواهینامه های مهارتی مورد تصویب قرار گرفت.
نظر دهید