یادداشت مهارتی معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور: نهضت ملی مهارت آموزی، نیازمند استفاده از لحظه لحظه فرصت ها
یادداشت مهارتی معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
یادداشت معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور (علی حسین شهریور): نهضت ملی مهارت آموزی، نیازمند استفاده از لحظه لحظه فرصت ها
گزارشهای سازمان بین المللی کار تاکید میکنند، پیشرفتهای فن آوری، از جمله هوش مصنوعی، اتوماسیون و رباتیک، شغلهای جدیدی ایجاد خواهد کرد اما افرادی که شغلهای خود را در این گذار از دست میدهند از حداقل امکانات برای به دست آوردن فرصتهای تازه برخوردارند. همچنین، مهارتهای امروز با شغلهای فردا مطابقت ندارد و مهارتهاییکه به تازگی کسب میشود ممکن است به سرعت منسوخ و بیفایده شود. بنابراین ظهور این مسیر تازه، مستلزم ایجاد نهضت ملی مهارت آموزی در کشور و عمل متعهدانه و اقدام متحولانه، از طرف دولت و نیز بخش خصوصی است.
ایجاد و گسترش نهضت مهارت آموزی در کشور مستلزم استفاده از لحظه لحظه فرصتها و توجه جدی و متحولانه دولت، کارفرما و نیز موسسات آموزشی به هفت نکته کلیدی است:
- حق همگانی یادگیری: یادگیری مادام العمر برای کسب مهارتها، بازآموزی مهارتها و ارتقاء مهارتها یک حق همگانی است. یادگیری مادام العمر دربرگیرندۀ یادگیری رسمی و غیررسمی از اوان کودکی و آموزش پایه از طریق یادگیری بزرگسالان است. دولت، کارفرما و نیز موسسات آموزشی مسئولیتهای مکمل در ساختن اکوسیستم یادگیری مادام العمری دارند که به شکل کارآمد و شایسته تامین مالی شود.
- ترویج مهارت آموزی: افزایش سرمایه گذاریها در موسسات، سیاستها و راهبردهایی که از مهارت آموزی افراد حمایت میکنند و یا در آن نقش دارند، ضروری است. جوانان را باید برای روند گذار از مدرسه و دانشگاه به کار که به شکل روزافزون دشوار و دشوارتر میشود، راهنمایی و با اهمیت مهارت آموزی آشنا کرد.
- تنوع در مهارت آموزی: گزینههای مهارت افزایی را باید برای کارگران و شاغلین بنگاههای اقتصادی گسترش داد تا بتوانند تا زمانی که به انتخاب خود مایل به کار هستند، از نظر اقتصادی فعال بمانند. تمامی کارگران، صرفنظر از روش و ترتیب قرارداد یا وضعیت و جایگاه استخدامی آنان، بایستی از حقوق کامل برای مهارت افزایی در مراکز آموزش جوار یا بین کارگاه و همچنین مراکز آموزش فنی و حرفهای برخوردار شوند.
- سرمایه گذاری متحولانه: توسعه مهارت آموزی که آینده بسیاری از کارگران و کارجویان در آن نهفته است بایستی به یک اولویت تبدیل شود. تعریف مشوقهاییبرای ترویج سرمایه گذاریهای متحولانه در حوزههای اصلی مهارت آموزی اجتناب ناپذیر است. اینگونه سرمایه گذاریها میتواند میلیونها شغل و فرصتهای جدید را برای افرادی که مهارتهای لازم را آموزش میبینند، ایجاد کند.
- مسئولیت پذیری: ضرورت دارد تمامی دست اندرکاران مهارت آموزی برای عهده گیری مسئولیت ساختن آیندهایدرخشان از طریق آموزشهای فنی و حرفهایدعوت شوند و سهم آنها در نهضت ملی مهارت آموزی تعیین و مشخص شود. استفاده از ظرفیتها و فرصتها برای توسعه آموزشهای فنی و حرفهای، مستلزم افزایش سرمایه گذاری در توانمندیهای مربیان و کارشناسان نهادها و موسسات مهارت آموزی است.
- تقویت نهاد مهارت آموز: سازمان آموزش فنی و حرفهایکشور نقش منحصر به فردی در مهارت آموزی و نزدیک کردن دولت، کارفرمایان و موسسات آموزشی به یکدیگر ایفا میکند و پرچم دار نهضت ملی مهارت آموزی در گام دوم انقلاب است. با توجه به ویژگیهای این سازمان، باید ضمن تقویت بنیه مالی آن، نسبت به تامین مربی و تثبیت ساختار آن از طریق تدوین اساسنامه سرعت داده شود.
- پرداختن به مهارتهای نوظهور: اتخاذ رویکرد نوآورانه و توجه ویژه و فوری از سوی سازمان آموزش فنی و حرفهایکشور، برای پرداختن به پدیده مهارتهای نوظهور بویژه در حوزه تدوین استانداردهای شایستگی حرف، سازماندهی کارگاههای آموزشی و تربیت مربی ضروری است.
علی حسین شهریور
نظر دهید