شعار سال
شنبه 17 شهریور 1403
  • 1397/12/15 - 14:06
  • - تعداد بازدید: 2947
  • - تعداد بازدیدکننده: 74
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

نشست تبیین و بررسی دستورالعمل تأسیس و اداره مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی به صورت ویدئو کنفرانس

نشست تبیین و بررسی دستورالعمل تأسیس و اداره مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی به صورت ویدئو کنفرانس توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برگزار شد.


نشست تبیین و بررسی دستورالعمل تأسیس و اداره مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی به صورت ویدئو کنفرانس توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، نشست مذکور با حضور علیرضا حاتم زاده، معاون آموزش، حبیب عرفان منش، مدیر کل دفتر راهبری اجرای آموزش، پناهی،  نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، لیراوی و  سید اشرفی، رئیس و  نائب رئیس کانون انجمن های صنفی کارفرمایی آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد کشور و هاشمی پور، رئیس هیئت مدیره کانون انجمن های صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی های غیر دولتی کشور سه شنبه؛ چهاردهم اسفندماه برگزار شد.


بنا بر این گزارش،  مدیران کل آموزش فنی و حرفه ای استان ها  به همراه نمایندگان  مسئولان استانی متشکل از  دانشگاه های استان، رؤسای انجمن صنفی کارفرمایی آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد استان و انجمن صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی های دولتی استان از طریق ویدئو کنفرانس در نشست مذکور حضور داشتند.


حاتم زاده در نشست مذکور با اشاره به اهمیت  اجرای طرح تأسیس و اداره مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی برای گروه های هدف دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی گفت: در اسناد بالادستی و قوانین و مقررات مربوط از جمله سیاست های کلی اشتغال ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی)،  نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش، مصوبات اقتصاد مقاومتی، مصوبات شورای عالی اشتغال و قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفه ای  و مهارتی کشور ( که آئین نامه آن در دو هفته اخیر تصویب شد)، اهمیت موضوع مهارت آموزی کاملا تبیین شده است.   


معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت:  قانون نظام جامع و روح حاکم بر این قانون بحث هماهنگی و ایجاد تعامل بین مجریان، متولیان و ذینفعان آموزشی است  و اعضاء حاضر در این نشست الگوی کوچکی از همان شورای عالی هستند که تأکید بر هماهنگی و همکاری دارند.


حاتم زاده با بیان اینکه در ابتدا تصویب شد که مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی را در دانشگاه ها راه اندازی کنیم،  افزود: این طرح در نهادهای دولتی و غیر دولتی دیگری نیز در سال 1398 را ه اندازی خواهد شد. 


معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ادامه با اشاره به آسیب شناسی مهارت آموزی در حوزه آموزش های غیر رسمی افزود: کارشناسان اجرای این طرح با هدف توسعه آموزش های مهارتی مطلوب به دانشجویان و رفع خلاء های آموزشی که در آموزش های قبلی وجود داشت، به نکات برجسته ای از جمله؛ نیازسنجی آموزشی، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در ارائه آموزش ها و ارائه مشاوره شغلی و آموزشی مناسب به دانشجویان توجه ویژه ای کرده اند.


وی ادامه داد: در این خصوص دستورالعملی توسط کارشناسان تهیه شد و برای بازبینی و اظهار نظر در اختیار استان ها قرار داده شد که نهایتا  ابلاغ و مقرر شد که تا پایان سال 1397 به صورت آزمایشی اجرا شود.


حاتم زاده با اشاره به ابلاغ دستوالعمل مذکور گفت: موارد مورد نظر کارشناسان و مدیران استان ها و شرکاء سازمان را در راستای اصلاح، ترمیم و بهبود کارایی دستوالعمل تأسیس و اداره مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی مد نظر خواهیم داد. 


در ادامه این  نشست، عرفان منش، مدیر کل دفتر راهبری اجرای آموزش سازمان گفت: وجه تمایز و  نقطه قوت در دستورالعمل جدید « تأسیس مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی در دانشگاه ها » این است که در حوزه اجرا زمینه مداخله شرکاء  افزایش پیدا کرده است  و در حوزه راهبری و برنامه ریزی و  نظارت، یک شورای راهبری در دانشگاه ها با حضور نمایندگان همه شرکاء شکل می گیرد.


وی در ادامه افزود: مهم ترین ضلعی که به نسخه دستوالعمل قبلی اضافه شده است،  ایفای نقش کانون کاریابی ها و مشاوره های شغلی هر شهرستان و قرار دادن اطلاعات محیطی  و شغلی منطقه در اختیار شورای راهبری مرکز است.


عرفان منش هدف از نیاز سنجی در سطح دانشگاه ها مبتنی بر رشته های تحصیلی دانشجویان را تکمیل مهارت های دانشجویان و فارغ التحصیلان و ایجاد فرصت های شغلی وکارآفرینی برای آنان در استان ها دانست.

  • گروه خبری : اخبار استانها
  • کد خبر : 79631
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سایر پیوندها
تنظیمات قالب