شعار سال
چهارشنبه 14 شهریور 1403
  • 1400/05/06 - 22:00
  • - تعداد بازدید: 2091
  • - تعداد بازدیدکننده: 189
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

علی اوسط هاشمی: بازآرایی نظام فنی و حرفه ای کشور یک ضرورت است / جهان به انقلاب در حوزه مهارت می اندیشد

علی اوسط هاشمی، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در نشست خبری ششم مرداد؛ روز ملی کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای، با بیان اینکه جهان در اندیشه انقلاب در حوزه مهارت است بر بازآرایی نظام آموزش فنی و حرفه ای ایران تاکید کرد.

 


علی اوسط هاشمی، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در نشست خبری ششم مرداد؛ روز ملی کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای، با بیان اینکه جهان در اندیشه انقلاب در حوزه مهارت است بر بازآرایی نظام آموزش فنی و حرفه ای ایران تاکید کرد.


به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در نشست خبری که به صورت وبیناری و حضوری، روز چهارشنبه 6 مرداد ماه سال جاری،  همزمان با  روز ملی کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای در سالن مهارت سازمان برگزار شد، با بیان اینکه جهان در اندیشه انقلاب در حوزه مهارت است، بر بازآرایی نظام آموزش فنی و حرفه ای ایران تاکید کرد.


هاشمی با اشاره به نیاز کشور به بازآرایی نظام آموزش فنی و حرفه ای گفت: انقلاب در حوزه مهارت یک ضرورت جهانی است.


وی گفت: فاصله بین مدرک و مهارت در کشور زیاد است و بر این باوریم که نگاه ها را باید تغییر دهیم و به عواملی که ما را به وضعیت امروز رسانده است باید اندیشید و اگر قرار است اتفاق بزرگی را رقم بزنیم نیازمند اندیشه های بلند هستیم.


معاون وزیر تعاون گفت: مانع اصلی برای پذیرش فناوری های نو و افزایش بهره وری، فقدان مهارت است و باید توجه به «ارزش مهارت» و کارآمدی انسان در جامعه قوت یابد.


رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: یکپارچگی در نظام آموزشی کشور بر اساس سنجش وصلاحیت حرفه ای امری ضروری است.


هاشمی همچنین گفت: اگر به «جریان سازی مهارت» می اندیشیم لازمه اش این است که نخست مهارت را در نگاه مردم جاری وساری کنیم.


وی افزود: نگرش به مهارت باید تخصصی باشد و این امر منوط به «جامعه محور کردن مهارت»، توسعه شرکا و توسعه دید مردم است.


هاشمی همچنین با تاکید بر لزوم «مطالبه گری در حوزه مهارت» گفت: هم افزایی فکری، فنی ، تجهیزاتی و مدیریتی ابزاری برای توسعه مهارت، ارتباط و گفتگو در کشور است.


هاشمی در ادامه با اشاره به تاثیر بی بدیل رسانه ها بر افکار عمومی گفت: باید «صدای مهارت» باشیم، به تریبون ها و صداهای بلند به گستره ایران نیازمندیم.


معاون وزیر تعاون گفت: سنجش مهارت از وظایف حاکمیت است، چارچوب نظام صلاحیت حرفه ای جمهوری اسلامی ایران در روزهای پایانی دولت دوازدهم تصویب و نهادینه خواهد شد و این یک اتفاق مهم در حوزه مهارت آموزی است.


علی اوسط هاشمی گفت: در سال گذشته 2 هزار استاندارد مهارتی توسط سازمان تدوین و بازنگری شد و برای سال جاری، 1500 استاندارد در دست تدوین داریم که به زودی از آن ها رونمایی خواهیم کرد.


وی در این رابطه افزود: استانداردهای جدید، شریک محور، بازار محور و صنف محور هستند و روند تدوین استانداردهای آموزشی تغییر کرده است.


علی اوسط هاشمی همچنین با اشاره به افتتاح نوزدهمین مسابقات ملی مهارت در 9 مرداد ماه سال جاری گفت: دبیرخانه مسابقات را در قامت ملی با نقش آفرینی دستگاه هایی مانند وزارت علوم، آموزش و پرورش پایه گذاری کرده ایم.


وی افزود: در چهل و ششمین دوره از مسابقات جهانی مهارت که در کشور چین برگزار خواهد شد، با 33 شرکت کننده حضور خواهیم داشت و این در حالی است که در دور پیشین با 11 نفر در مسابقات شرکت کردیم.


علی اوسط هاشمی با اشاره به نقش آفرینی «مربیان آموزش فنی و حرفه ای» گفت: نقش مربیان مهارتی، کمتر از اساتید دانشگاه نیست و باید این موضوع  در نگاه مدیران کشور اصلاح شود.


وی با بیان اینکه  تا سال گذشته تنها 17 دپارتمان تخصصی در مرکز تربیت مربی این سازمان وجود داشت، گفت: در حال حاضر با حمایت استاندارها، دپارتمان ها و مراکز تخصصی مهارت آموزی را در تمام استان ها برنامه ریزی کرده ایم.


در ادامه علیرضا حاتم زاده، معاون آموزش سازمان، در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: در دو سال اخیر بیش از 70 درصد آموزش های ارائه شده به صورت مشارکتی بوده است.


حاتم زاده همجنین گفت: با الگو برداری از مدل آموزشی کشور آلمان، آموزش های دو گانه ( آموزش همزمان در محیط کار و کارگاه آموزشی) را برنامه ریزی و اجرایی کرده ایم و با پای کار آوردن بنگاه های تولیدی و اقتصادی، میزان تاثیرگذاری آموزش ها را افزایش دادیم.


وی همچنین گفت: در حوزه آموزش های مجازی والکترونیکی، سازمان آموزش فنی و حرفه ای با اندکی تامل و تفکر سامانه ای را با 3000 محتوای اکترونیکی ایجاد و در اختیار مخاطبان سازمان قرارداده است.


در ادامه ناهید مسلمی، معاون پژوهش، برنامه ریزی وسنجش مهارت، گفت: استانداردسازی و برنامه ریزی آموزشی براساس تحولات فناوری، باید پایه و اساس آموزش های مهارتی قرار گیرد.


وی گفت: تغییرات تکنولوژی و فناوری به جابجایی افقی نیروی کار می انجامد و استانداردهای جدید با مشارکت صاحبان بنگاه  ها و مشاغل تدوین می شود.


در ادامه این نشست خبری، حسین فیروزی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان گفت: از سال 1394 به دلیل تبدیل وضعیت مربیان حق التدریس از محل منابع سازمان، سازمان با محدودیت منابع رو به رو بود.


وی گفت: بودجه سازمان در گذشته نا کافی اما در 2 سال اخیر ترمیم شده است و در بودجه سال 1400، با رایزنی های صورت گرفته، اعتبارات تملک دارایی تغییر قابل ملاحظه ای نسبت به گذشته دارد.


در ادامه رضا باجولوند، رئیس مرکز تربیت مربی و پژوهش های فی و حرفه ای گفت: از فروردین 1399، آموزش های مرکز به صورت مجازی بوده است و نقش آموزشی مربیان از طریق سیمای جمهوری اسلامی ایران، افزایش یافته است


وی همچنین اعلام کرد: تربیت استادکاران مهارتی را در مرکز پیگیری کردیم و در واقع استادکار یک مربی خوب است.


باجولوند همچنین گفت: بسترهای مهارت نرم مربیان و راهنمای کارآموزی آماده شده است.


در این نشست خبری که به صورت وبیناری و حضوری برگزار شد، همچنین هدایت‌الله جمالی‌پور، استاندار قزوین، ضمن تبریک فرارسیدن ششم مرداد، روز ملی کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای، به ایراد سخنرانی پرداخت.  


خاطرنشان می سازد مدیران کل و مسئولین روابط عمومی استان ها از طریق وبیناری در این نشست حضور داشتند.


 






Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

  • گروه خبری : اخبار استانها
  • کد خبر : 86514
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سایر پیوندها
تنظیمات قالب