شعار سال
پنجشنبه 15 شهریور 1403
  • 1399/04/02 - 15:35
  • - تعداد بازدید: 2996
  • - تعداد بازدیدکننده: 159
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
علی اوسط هاشمی:

سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای نیروی کار مورد نیاز بازار به خانه صنعت، معدن و تجارت واگذار می شود

علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در آئین امضای تفاهم نامه همکاری با خانه صنعت، معدن و تجارت کشور با تأکید بر نقش مهم این خانه در تربیت نیروی ماهر گفت: سنجش مهارت، صلاحیت حرفه ای و آزمون نیروی کار مورد نیاز بازار به خانه صنعت، معدن و تجارت واگذار می شود.

 


علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در آئین امضای تفاهم نامه همکاری با خانه صنعت، معدن و تجارت کشور با تأکید بر نقش مهم این خانه در تربیت نیروی ماهر گفت: سنجش مهارت، صلاحیت حرفه ای و آزمون نیروی کار مورد نیاز بازار به خانه صنعت، معدن و تجارت واگذار می شود.


به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، با حضور هاشمی، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و سید عبدالوهاب سهل آبادی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تفاهم نامه همکاری آموزشی بین دو دستگاه اول  تیرماه سال جاری منعقد شد.


بنا براین گزارش در این مراسم، معاون وزیر کار با تأکید بر ضرورت ایجاد تناسب بین نیاز بازارکار و آموزش گفت:  با توجه به سرعت پیشرفت تکنولوژی در دنیای کنونی‌، نیاز سنجی و فرصت سازی برای ایجاد اشتغال، بدون توجه به فضای مجازی میسر نیست تا جائیکه می توان گفت ایده بدون موبایل برد و قابلیت اجرایی شدن ندارد.


وی افزود: پویایی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در گرو تقاضای بازارکار است که خانه صنعت، معدن و تجارت می تواند آن را شکل دهد.


هاشمی تأکید کرد: انتظار داریم این خانه پل ارتباطی بین مدیران، استادکاران، صاحبان صنایع و کارگران با سازمان آموزش فنی‌ و حرفه‌ای کشور باشد.


قائل شدن قداست برای کار در جامعه مهم و ضروری است


رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، بیان کرد: پیش از این تقاضای نیروی انسانی در بازار کار ما موضوعیت نداشته است، بنابراین به مدرک روی آورده ایم، از این رو  به تغییر معنای کار در نگاه جوانان نیازمندیم تا فقط به دنبال کار لوکس نباشند.


وی تصریح کرد: حکومت هنوز به گفتمان ملی در موضوع مهارت نرسیده است‌ و همه ارزش ها به بودن بر ریل مدرک ختم می شود که این نگاه باید تغییر یابد.


ایجاد زمینه برای شکوفایی استعداد آدمی بر عهده ما است               


علی اوسط هاشمی نقش خانه صنعت، معدن و تجارت کشور را در پر کردن خلاء نیاز بازار کار و تامین نیروی ماهر بسیار مهم خواند و گفت: اگر تقاضا برای نیروی کار باشد، استقرار در موضع موثر فراهم می‌شود و با نگاه درست به پیشرفت و توسعه، می توانیم در کشور جریان ساز باشیم.


در ادامه، هاشمی اظهار داشت: نیاز به نیروی کار ماهر در کنار سرمایه گذاری باید جدی گرفته شود زیرا ممکن است قابلیت و توانایی نیروی انسانی بسیار بالا باشد ولی سواد کافی نداشته باشد که با مهارت می تواند  نقشی در بازار کار  برای خود ایجاد کند.


در خانه صنعت، معدن و تجارت،  پیوست نیروی انسانی ماهر  ضروری است


معاون وزیر تعاون گفت: همان گونه که پیوست مهارت در کنار پروژه ها ضروری است در خانه صنعت و معدن نیز «پیوست نیروی انسانی ماهر» باید جدی گرفته شود و ارزش زایی اجتماعی برای نیروهای کار در خانه صنعت، معدن و تجارت بر مبنای کار باشد تا ارزش متکثر و متنوع در جامعه شکل گیرد.


هاشمی در ادامه گفت: به آموزش در محیط کار و برای نیروهای کار فعلی و آینده نیاز داریم تا درخشش کار و محصول خود را در جامعه نشان دهد و در کنار آن تقاضا برای کار باید متمرکز و ضابطه مند باشد، تا هیچ نیرویی بدون داشتن «گواهینامه مهارت» به بازار کار ورود نکند.


رسیدن به جامعه با مهارت، هدف غایی ماست


این گزارش می افزاید: معاون وزیر کار تأکید کرد: بر این باوریم اگر توانمندی در خانه صنعت، معدن و تجارت ریشه بزند، به جامعه ماهر توانمند می رسیم، با همین هدف، تهیه استاندارد آموزشی و تامین مربی و اعطای گواهینامه از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و سنجش صلاحیت و آزمون به خانه صنعت، معدن و تجارت واگذار می شود.


هاشمی افزود: آمادگی داریم مجوز لازم برای ایجاد مجتمع فنی را به خانه صنعت، معدن و تجارت اعطا کنیم تا بتوانند از این راه درآمدزایی کنند.


هاشمی، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از اهتمام جدی بر ایجاد مراکز جوار در کنار شهرک‌های صنعتی و معادن خبر داد و تأکید کرد: ایجاد نگاه ارزشمند به انسان در جامعه حلقه، وصل سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و خانه صنعت، معدن و تجارت است.


عبدالوهاب سهل آبادی:


امروز، صنایع نیازمند آموزش های مهارتی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور هستند


در  ادامه سید عبدالوهاب سهل آبادی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، ضمن ارائه گزارشی از نحوه شکل گیری و  فعالیت های خانه صنعت، معدن و تجارت، از همکاری با سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ابرازخشنودی کرد و گفت: خانه صنعت، معدن و تجارت به این نتیجه رسیده است که مهم ترین ارزش برای یک مجموعه انسان های ماهر و نیروی انسانی ماهر است.


وی افزود: جوامع صنعتی به این نتیجه رسیده اند که به آموزش های مهارتی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و تعامل با این سازمان نیاز دارند.


در ادامه تفاهم نامه همکاری آموزشی بین سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و خانه صنعت، معدن و تجارت امضاء شد.


مهم ترین زمینه های همکاری در تفاهم نامه منعقد شده عبارتند از:


1-همکاری نظام مند و نهادینه ما بین طرفین تفاهم‌نامه به جهت برنامه ریزی و اجرای دوره های آموزشی عمومی و تخصصی مهارتی مورد نیاز شاغلین و اعضاء بنگاههای اقتصادی خانه صمت  در راستای ارتقاء سطح توانمندی شاغلین ،صیانت از نیروی انسانی ، ماندگاری شغلی و فراهم سازی زمینه  اشتغال پایدار مطابق با استانداردها و آئین نامه های مورد توافق طرفین و ارزشیابی آنها.


۲- فراهم سازی زمینه های لازم برای تجهیز و توسعه آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد از طریق تهاتر(همکاری در تامین تجهیز و خدمات ) خانه صمت با آموزشگاه ها


۳-فراهم سازی زمینه های لازم جهت تامین نیروی انسانی توانمند مورد نیاز بنگاه های اقتصادی و کمک به اشتغال‌زایی مهارت آموختگان فنی و حرفه ای


۴- همکاری متقابل در نیازسنجی، ارزیابی آموزشی، تدوین و بازنگری استانداردهای آموزشی مهارتی  حوزه های صنایع و معادن ، تهیه منابع آموزشی و کمک آموزشی و نیز طراحی و تدوین پروژه های سنجش صلاحیت حرفه ای و شغلی مربیان آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد و مراکز ثابت دولتی


5- همکاری در ترغیب کارگاه ها ، مراکز صنعتی و بنگاه های اقتصادی در راستای ایجاد مجتمع های فنی آموزش فنی و مهارتی


6-همکاری در تدوین برنامه و استراتژی تحول در نظام آموزش فنی و حرفه ای در بخش صنعت و معدن با رویکرد به مولفه آینده پژوهی


7-همکاری و تشریک مساعی در اجرای سیاستهای سازمان مبتنی بر واگذاری تصدی گری به بخش خصوصی


8-برنامه ریزی و همکاری در خصوص بهره گیری از ظرفیت و امکانات بخش های مختلف وزارت صنعت ، معدن و تجارت و به ویژه سازمان صنایع صنایع کوچک و شهرک های صنعتی و ایمیدرو


9-مشارکت مؤثر در برگزاری مسابقات ملی آزاد و بین المللی مهارت با رویکرد ارتقای توانمندی بنگاه های اقتصادی و جذب نیروی انسانی متخصص افزوده شود.


10-اعطای امتیاز سنجش مهارت، صلاحیت حرفه‌ای و آزمون به خانه صنعت و معدن کشور از سوی سازمان آموزش فنی‌و حرفه‌ای کشور


 

  • گروه خبری : اخبار استانها
  • کد خبر : 83803
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سایر پیوندها
تنظیمات قالب