شعار سال
پنجشنبه 15 شهریور 1403
  • 1399/06/19 - 14:28
  • - تعداد بازدید: 2765
  • - تعداد بازدیدکننده: 165
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور: دپارتمان ملی آموزش مهارت به عشایر کشور، در لرستان تشکیل می شود

علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در شورای مهارت استان لرستان از تشکیل دپارتمان ملی آموزش مهارت به عشایر کشور خبر داد.

علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در شورای مهارت استان لرستان از تشکیل دپارتمان ملی آموزش مهارت به عشایر کشور خبر داد. 


به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، هاشمی، معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان در شورای مهارت استان که به ریاست سید موسی خادمی، استاندار لرستان، نوزدهم شهریور ماه سال 1399 تشکیل شد، گفت: امروز، تغییر و تحول اجتناب ناپذیر است  و تجارت الکترونیک خود را در زندگی نمایان می کند که در کشور ما نیز این موضوع با شیوع ویروس کرونا تجربه شده است.


هاشمی با اشاره به اینکه امروزه تجارت الکترونیک با بزرگترین شرکت های صنعتی  تولید در جهان رقابت می کند، ادامه داد: اکنون  ۸۵ درصد مردم از وسیله هوشمند استفاده می کنند و آینده متعلق به وسایل هوشمند است.


وی با تاکید بر اینکه برای بهره وری از وسایل هوشمند نیازمند کسب مهارت هستیم، گفت: امروز سخن از آموزشی است که قدرت پاسخگویی به تغییر و تحول را داشته باشد.


وی افزود: در جامعه امروزی مهارت، فقط فن نیست و تمام مهارت های مورد نیاز برای زندگی بهتر، جزو ضرورت ها است.


وی با بیان اینکه در مهارت سخت ۱۵ درصد توانایی و با کسب مهارت نرم ۸۵ درصد شانس ماندگاری و تثبیت موقعیت خواهیم داشت، ادامه داد: اگر کسی در بازار، کیفیت، مشتری مداری، اخلاق مداری، شبکه سازی، برندسازی و استاندارد نداشته باشد در مسیر رقابت، سهم خود را از دست می دهد.


رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: آموزش و مهارتی که قدرت انعطاف دهد و ضامن ماندگاری باشد، لازم است و نگاه به مهارت را باید بازنگری کنیم، جامعه امروز نزدیکی لازم  با ارزش مهارت را ندارد.


وی با تاکید بر بازنگری در نظام آموزش عالی برای دستیابی فارغ التحصیلان به مهارت و شغل، افزود: آموزش دانش آموزان باید هدفمند و با نگاه به آینده باشد و اگر در آموزش عالی نیز بازنگری و نگاه به فردا نباشد، آمار فارغ التحصیلان بیکار، افزایش خواهد یافت.


هاشمی گفت: در ماه های اخیر ۲ هزار استاندارد جدید به پنج هزار و ۴۰۰ مورد قبلی اضافه شده است و حرفه های جدید و بازار جدید در چهار خوشه صنعت و معدن، خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنر رقم خواهد خورد و بازار جدید به مردم معرفی می شود.


وی با اشاره به اینکه لرستان، استانی با پایه مهارت ضعیف، مهاجر فرست و نرخ بیکاری است، گفت:  باید محور معیشت و اقتصاد مردم در استان شناسایی شود و به جمعیت به دانش آموختگان بیکار توجه شود.


 هاشمی گفت: امروز، ۲۴ رشته در حوزه فناوری، فرصت مشاغل آینده است که باید محور آموزش های فنی و حرفه ای لرستان قرار گیرند.


معاون وزیر تعاون از تشکیل دپارتمان ملی عشایر کشور در لرستان با مشارکت سازمان آموزش فنی و حرفه ای، امور عشایری و استانداری لرستان خبر داد.


هاشمی با بیان اینکه اکنون بخش بزرگی ازجمعیت کشور تحت پوشش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند، عنوان کرد:  با مشارکت شورای مدیران وزارت تعاون، سند توسعه اجتماعی در لرستان تنظیم شود و منطبق با سند آمایش در شورای سیاستگذاری وزارت تعاون پیگیری و در دستور کار قرار گیرد.


رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تأکید کرد: سند راهبری مهارت باتوجه به آمایش سرزمین، شناسایی منابع و نتایج حاصل از نظر سنجی ذی نفعان در استان تدوین شود و مشاغل دارای اولویت در ۱۰ سال آینده معرفی شود تا نیاز استان تامین و از فرصت های ملی برای تجهیز کارگاه ها و آموزشگاه ها استفاده شود.


وی بر لزوم تهیه بانک اطلاعات استادکاران مهارتی کل کشور تاکید کرد و گفت: تنها مدرک در جامعه جایگاه ندارد بلکه امروز مهارت دارای جایگاه رفیع است.


هاشمی افزود: ۱۷ گروه در کشور، جامعه هدف سازمان آموزش فنی و حرفه ای هستند و در سال گذشته ۱۰۸ هزار نفر در مراکز نظامی تحت آموزش های فنی و حرفه ای قرار گرفتند و پیوست کارت پایان خدمت باید کارت مهارت باشد.


وی اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در سه سال آینده ۳۷۵ هزار نفر سرباز تحت آموزش فنی و حرفه ای قرار می گیرند.


هاشمی گفت: اکنون ۴۰ مرکز مهارت آموزی ویژه سربازان در کشور فعال است، اما تنها ۱۵ درصد این افراد که دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی هستند، دارای مهارت هستند.


وی اظهار داشت: ۵۰ درصد ظرفیت آموزش و پرورش، باید به سمت مهارت برود و تمام مراکز آموزش فنی و حرفه ای سازمان در خدمت مدارس است.


 

  • گروه خبری : اخبار استانها
  • کد خبر : 84235
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سایر پیوندها
تنظیمات قالب