شعار سال
پنجشنبه 15 شهریور 1403
  • 1399/02/20 - 09:53
  • - تعداد بازدید: 2480
  • - تعداد بازدیدکننده: 106
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
علی اوسط هاشمی:

توسعه کشور با توسعه نگاه به سرمایه انسانی و محوریت کارشناسان محقق می شود/ هم اندیشی و قبول آرای متکثر، ضرورت توسعه است

علی اوسط هاشمی هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در نخستین ویدئو کنفرانس مجمع ملی مربیان و کارشناسان سازمان گفت: توسعه کشور با توسعه نگاه به سرمایه انسانی و محوریت کارشناسان محقق می شود.


علی اوسط هاشمی هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در نخستین ویدئو کنفرانس مجمع ملی مربیان و کارشناسان سازمان گفت: توسعه کشور با توسعه نگاه به سرمایه انسانی و محوریت کارشناسان محقق می شود.


به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، نخستین ویدیو کنفرانس مجمع ملی مربیان و کارشناسان با حضور علی اوسط هاشمی، رئیس سازمان، معاونین، مدیران ستادی و ادارات کل استان ها و نمایندگان منتخب کارشناسان و مربیان، 15 اردیبهشت ماه برگزار شد.


بنا براین گزارش، در ابتدا هاشمی با عرض تسلیت رحلت حضرت خدیجه (س) گفت: نوع نگاه ارزشمند آن حضرت در شرایط سخت و در کنار پیامبر اکرم(ص)، بیانگر توفیق و نقش زن در حوزه مشارکت و بودن در نقش حمایت ارزشمند است.


وی تصریح کرد: این نگاه به ما می آموزد، اگر به توسعه می اندیشیم باید بر محور انسانیت و فارغ از جنسیت باشد. معاون وزیر تعاون تصریح کرد: تشکیل مجمع ملی مربیان و کارشناسان تجربه ای ملی است و این نگاه ارزشمند و ویژه به کارشناسی و بدنه نیروی انسانی سازمان در سطح وزراتخانه ها و دستگاه های اجرایی کشور، رویکردی نوین در مسیر توسعه نیروی انسانی است.


هاشمی با تأکید بر استفاده از توان و تخصص نیروی کارشناسی به عنوان الزام توسعه بیان کرد: فکر و آرای متکثر و دانایی و توانایی در بین عموم اقشار جامعه می تواند کشور را در مسیر پیشرفت و ترقی یاری دهد و هیچگاه عناصر فیزیکی مانند نفت و گاز نتوانسته اند نقش بی بدیل منابع انسانی را داشته باشند.


 


 هم اندیشی، کاهش فاصله ها و قبول آرای متکثر، ضرورت توسعه است


هاشمی تأکید کرد:  این تغییر نگاه به انسان می تواند ساختار فکر ما را در مسیر توسعه، تحت تاثیر خود قرار دهد و معنا ببخشد زیرا انسان خلاق، کارآمد، اهل ایده، برخوردار از قدرت تجزیه و تحلیل و آینده نگر محور توسعه است.


رئیس سازمان گفت: و قتی سخن از مشورت، مشارکت، خرد جمعی و تضارب آرا به میان می آید، ظرفیت سازی و نهادینه  کردن این ارزش ها مد نظر است تا به مرحله ای برسیم که فرد احساس موثر بودن کند.


وی در خصوص تشکیل مجمع مذکور گفت: مجمع ملی مربیان و کارشناسان محدود به کار فنی نیست، بلکه  تجربه ای از مهارت مبتنی بر مهارت در گفتگو، فن بیان و ارتباط، تصمیم سازی، تعامل، بیان مطالبات، شنیدن و رعایت کرامت انسانی است و باید به گونه ای عمل کند که سازمان نسبت به وجود آن احساس نیاز کند و هر کجا سازمان با چالشی روبرو شد به این مجلس برگرفته از خرد جمعی رجوع کند.


 


تعامل با  همکاران در مجمع ملی مربیان و کارشناسان یک ضرورت است


در ادامه هاشمی «شنیدن سخن همکاران» را ارزش گذاری دانست و بیان کرد: وقتی به توسعه و خرد می اندیشیم، هر کس که نگاه مسئولانه به محیط کار خود دارد و وقت خود را وقف می کند، نباید در حاشیه قرار گیرد و باید وارد متن کار شود و در این امر اساس بر شایسته سالاری است. 


وی در همین رابطه گفت: مدیران هم با وجود چنین پارلمانی توسعه دید پیدا می کنند.


پارلمان ملی مربیان و کارشناسان مشاوری امین برای مدیران و صدای کارکنان و سازمان است


رئیس سازمان آموزش فنی و  حرفه ای کشور، اندیشیدن به حقوق خود و جامعه را یک فرهنگ دانست و اظهار کرد: به مجلسی می اندیشیم که به مأموریت و رسالت سازمان به خوبی آگاه باشد و منجر به کاهش بی عدالتی، تبعیض و نگاه رانتی شود.


معاون وزیر کار، نتیجه شرکت در تصمیم سازی را نقد جامع دانست که زمینه ساز سرمایه اجتماعی است.


وی سرمایه اجتماعی را عظیم ترین پشتوانه برای دولت ها و حکومت ها دانست و شرط رسیدن به آن را  قبول آرا متنوع، متکثر و فرصت سازی برابر با توجه به مزیت ها و نگاه های متنوع عنوان کرد.


معاون وزیر در ادامه با بیان این که سرعت تغییر در جهان بالاست گفت: با تکیه بر خرد جمعی می‌توانیم متناسب با تغییرات اثرگذار باشیم.


 


باب گفتگوی سازمانی باید گشوده شود/ به رفتار توسعه ای در سازمان میندیشیم


معاون وزیر کار، گفت: هدف نهایی، تعالی و پیشرفت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور است و برای تحقق این موضوع استقبال از آرای مختلف، توسعه نگاه در توسعه رفتار، جانشین پروری و فراهم کردن مسیر رشد و ارتقای همکاران ضروی است.


 


اساس کار سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بر نگاه استراتژیک استوار است


هاشمی گفت: از هم اکنون باید برای برنامه هفتم توسعه کشور هدف گذاری کنیم و مشکلات و چالش ها را در چارچوب قانون برطرف کنیم، زیرا بدون «نگاه هدفمند» نمی توانیم به «ارتقای وزن مهارت» برسیم و جایگاه  مناسبی در این برنامه داشته باشیم.


وی افزود: در این برهه از زمان نگاه جامعه به قانون و مهارت نسبت به دهه هفتاد تفاوت یافته است و این مهم در برنامه ریزی ها باید مد نظر قرار گیرد.


رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به تغییرات آتی، گفت: تا سال 1400 با هدف تمرکز زدایی، بخش اعظم آموزش ها را با توجه به توانایی آموزشگاه های آزاد به شرکای بخش خصوصی واگذار می کنیم و در سازمان به مباحث تخصصی می پردازیم.


 


پارلمان مربیان و کارشناسان، خزانه تولید فکر است


معاون وزیر کار گفت: از همه همکاران انتظار داریم در تحقق اهداف، سازمان را یاری کنند زیرا تصمیمات مهم حاصل «تصمیم گیری از سطوح پایین به بالا» است.


وی در این رابطه گفت: مانند شوراهای اسلامی که پایه گذار کار جمعی هستند، ما نیز باید بستری برای


بهره گیری از خرد جمعی فراهم کنیم و اثبات کنیم کارشناسان در تصمیم سازی های کلان سازمان نقش دارند.


هاشمی افزود: این پارلمان باید ابتکار داشته باشد و محدود به اعضا نباشد، بلکه زنجیره بین همکاران باشد و مدیران نیز موظفند بسترهای لازم را برای مشارکت مربیان و کارشناسان فراهم کنند.


رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور،  آغاز به کار پارلمان مربیان و کارشناسان را مقارن با ماه مبارک رمضان از برکات این ماه دانست و گفت: و در کنار این پارلمان می توانیم به ایده ملی برسیم و آن را به دولت انتقال داده و با افتخار اعلام کنیم با «مهارت» به سرمایه ملی «با هم بودن» رسیده ایم.


 


نظرات اعضای پارلمان مربیان و کارشناسان، ضمانت اجرا داشته باشند


هاشمی پس از استماع نظرات نمایندگان استانی در جمع بندی نشست مذکور گفت: ورود کارشناسان و مربیان در پارلمان بسیار امیدبخش بوده و آمادگی جمعی برای مشارکت و تصمیم سازی و کسب تجربه نوین در کنار هم را نمایان ساخت.


وی در ادامه تلاش مدیران استانی در برگزاری انتخابات استانی در فضای آزاد به دور از دخالت مدیریتی را نشان میل به قبول مشارکت و نقش آفرینی کارشناسان از سوی مدیران دانست.


رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تأکید کرد: نقطه نظرات و پیشنهادات ارائه شده از سوی نمایندگان استانی توسط دبیرخانه پارلمان جمع بندی و اولویت بندی شود تا در شورای سیاستگذاری سازمان مطرح و ضمانت اجرا داشته باشند.


هاشمی افزود: اساسنامه پارلمان مربیان و کارشناسان سازمان توسط هیأت رئیسه تدوین شده است و در دبیرخانه پارلمان امکان بازنگری و اصلاح آن وجود دارد و آنچه حاصل بازنگری دبیرخانه است، مدنظر قرار خواهد گرفت.


اعضای شورای استانی پارلمان در جلسات شورای مدیران استان حق حضور با رأی خواهند داشت


وی در ادامه بر فراهم شدن زمینه تشکیل جلسات فعال شورای مربیان و کارشناسان استان ها تأکید کرد و گفت: اعضای شورای استانی پارلمان در جلسات شورای مدیران استان حق حضور با رأی خواهند داشت.


 


تشکیل کمیسیون های تخصصی جزو برنامه های پارلمان باشد


معاون وزیر تعاون افزود: آئین نامه اجرایی پارلمان باید تدوین شده و تشکیل «کمیسیون های تخصصی» جزو برنامه های پارلمان باشد به طوری که پارلمان در در تصمیم سازی ها، موضع فعال داشته باشد.


رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به رویکرد «تصمیم سازی از پایین به بالا» تأکید کرد درتمامی بخشنامه ها و دستورالعمل ها قبل از ابلاغ از نظرات اعضای پارلمان استفاده شود.


علی اوسط هاشمی در ادامه به توزیع برابر فرصت ها بر مبنای شایستگی و بر حوزه انسانیت و نه جنسیت تأکید کرد و گفت: با رعایت توانمندی و شایستگی بستر رشد برای سرمایه انسانی (زن و مرد) فراهم شود.


معاون وزیر تعاون گفت: توسعه کشور در گرو توسعه نگاه به سرمایه انسانی با محوریت نیروی کارشناسی محقق می شود.


 


نخستین نشست حضوری پارلمان را با حضور مسئولین ارشد کشوری برگزار خواهیم کرد


وی در خاتمه با تأکید بر جایگاه مهم و نقش آفرینی موثر پارلمان مربیان و کارشناسان در ارتقای جایگاه سازمانی و وزن اجتماعی مهارت در جامعه گفت: نخستین  نشست حضوری پارلمان را با حضور مسئولین ارشد کشوری برگزار خواهیم کرد.


 

  • گروه خبری : اخبار استانها
  • کد خبر : 83618
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سایر پیوندها
تنظیمات قالب