شعار سال
پنجشنبه 15 شهریور 1403
  • 1399/02/13 - 11:29
  • - تعداد بازدید: 3077
  • - تعداد بازدیدکننده: 137
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
با هدف توانمندسازي مهارتي دانشجویان و فارغ التحصيلان دانشگاهی؛

تفاهم نامه همکاری آموزشی بین سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و دانشگاه فرهنگیان امضا شد

تفاهم نامه همکاری آموزشی بین سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و دانشگاه فرهنگیان با هدف توانمندسازي مهارتي دانشجویان و فارغ التحصيلان دانشگاهی با رویکرد اشتغال، امضا شد.

 


تفاهم نامه همکاری آموزشی بین سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و دانشگاه فرهنگیان با هدف توانمندسازي مهارتي دانشجویان و فارغ التحصيلان دانشگاهی با رویکرد اشتغال، امضا شد.


به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، تفاهم نامه همکاری آموزشی بین سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و دانشگاه فرهنگیان با هدف توانمندسازي مهارتي دانشجویان و فارغ التحصيلان دانشگاهی با رویکرد اشتغال، به امضای علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون، و رئیس سازمان و حسین خنیفر ، رئیس دانشگاه فرهنگیان رسید.


بنا بر این گزارش، کلیه تعهدات این تفاهم نامه در قالب « مراکز مهارت آموزی و مشاوره شغلی» و دستور العمل مربوط به آن، قابل اجرا می باشد.


این تفاهم نامه در 8 ماده و دو تبصره و دو نسخه تهیه و تنظیم گردیده و از امضاء به مدت سه سال شمسی معتبر است و  با توافق طرفین قابل تمدید می باشد.


 


اهداف تفاهم نامه


-        توانمندسازی دانشجومعلمان و مربیان موسسات آموزش عالی وابسته به دانشگاه فرهنگیان در راستاي برآوردن نیاز کشور به منابع انسانی کارآمد و دارای تجارب فنی، مهارتی و حرفه ای


-        استفاده از ظرفیت‌های آموزشی، پژوهشی طرفین در راستای انجام ماموریت‌ها و تکالیف سازمانی می باشد.


 


تعهدات سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور (طرف اول)


-        اعطای مجوز تأسيس «مرکز مهارت آموزی و مشاوره شغلی» به واحدهای آموزش عالی واجد شرایط طرف دوم، مطابق با ضوابط و مقررات موضوعه.


-        همکاری با طرف دوم در طراحي و هدایت برنامه های مهارت آموزی و مشاوره شغلی و آموزشی دانشجویان در راستای تعهدات مشخص شده در دستورالعمل تاسیس «مرکز مهارت آموزی و مشاوره شغلی». 


-        همکاری در شناسایی و صدور ابلاغ برای اعضای شوراهای راهبری «مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی» طرف دوم.


-        بررسي صلاحيت هاي فني و تخصصي مربيان معرفي شده از سوي طرف دوم و صدور ابلاغ مربيگري و ورود اطلاعات ایشان به سامانه مربوطه در پرتال جامع سازمان.


-        همکاری در شناسايي مربیان مورد نیاز برای اجرای دوره های آموزشی و کارشناسان توانمند جهت ارائه خدمات مشاوره آموزشی و شغلی.


-        همكاري در راستاي بهره برداری طرف دوم از کارگاه های آموزشی (دولتی و غیردولتی) تحت پوشش وفق ضوابط و مقررات.


-        اعطاي دسترسی پرتال جامع سازمان به طرف دوم براي بهره برداري در «مرکز مهارت آموزی و مشاوره شغلی» به منظور ثبت نام و معرفی فراگیران آموزش مهارتی برای  شرکت در آزمون متناسب با شرايط علمي و جسمي مندرج در استانداردهاي آموزشي.


-        بررسي و تصويب نتايج حاصل از تجزيه و تحليل مشاغل مرتبط با هر يك از رشته های تحصيلي در حال اجراء توسط طرف دوم (استانداردهاي شغلي پيشنهادي).


-        بازنگری استانداردهای آموزشي موجود يا تدوين استانداردهاي آموزشي مورد نياز بر اساس استانداردهاي شغلي شناسايي شده مصوب و نيازسنجي آموزشي انجام شده توسط طرف دوم.


-        برگزاری آزمون هاي پایان دوره و صدور گواهینامه مهارت برای قبول شدگان و يا اعطاي گواهی (تأييديه) حضور در دوره براي شركت كنندگان، وفق ضوابط و مقررات مربوط.


-        بیمه نمودن مهارت آموزان در برابر حوادث (بیمه مسئولیت مدنی) در اماکن و مراکز و کارگاه های خارج از دانشگاه.


-        ارائه عناوين و موضوعات پژوهشي مورد نياز دانشگاه فرهنگیان.


-        بهره گيري از اساتيد واجد صلاحيت و متخصصان صاحب تجربه طرف دوم در اجراي دوره هاي مهارت آموزي و مشاوره شغلی حسب لزوم و نيز ضوابط و مقررات موضوعه.


-        بهره گيري از كارشناسان و متخصصان صاحب صلاحيت طرف دوم در كميته هاي تخصصي تدوين و بازنگري استانداردهاي آموزشي و برگزاري آزمون هاي مهارت حسب لزوم و نيز ضوابط و مقررات مربوط.


 


تعهدات دانشگاه فرهنگیان (طرف دوم)


-        پيگيري دريافت مجوز تأسيس «مرکز مهارت آموزی و مشاوره شغلی» برای واحدهای آموزش عالی واجد شرایط زیرمجموعه.


-        تأمین فضای اداری «مراکز مهارت آموزی و مشاوره شغلی» تحت پوشش به همراه ملزومات مورد نياز براساس دستورالعمل مربوطه.


-        معرفی نمایندگان تام الاختیار به طرف اول برای عضویت در شوراهای راهبری «مراکز مهارت آموزی و مشاوره شغلی».


-        انتصاب مدیران اجرایی «مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی» از بین كاركنان واجد شرايط واحدهای آموزش عالی زیرمجموعه.


-        اختصاص ردیف های درآمد هزینه جدید بنام «مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی» در حساب متمرکز دانشگاه (که با مجوز خزانه نزد بانک مرکزی گشایش یافته) به منظور وصول درآمدها و پرداخت هزینه های مراکز مذکور.


-        ایجاد پیوند دسترسی سامانه پرتال جامع طرف اول در سایت رسمی طرف دوم با عنوان «مراکز مهارت آموزی و مشاوره شغلی» به منظور اطلاع رسانی، ثبت نام، پذیرش، نظرسنجی، آزمون و مشاوره شغلی و آموزشی.


-        ادارات کل امور مربوط به «مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی» (تأمين زیرساخت ها، نصب تابلو، ...) حسب دستورالعمل مربوط.


-        تحليل بازار كار و شناسایی مشاغل اولويت دار مرتبط با هر يك از رشته های تحصيلي در حال اجرا در واحدهای آموزش عالی زیرمجموعه.


-        تجزيه و تحليل مشاغل شناسايي شده و ارائه نتايج آن (استانداردهاي شغلي پيشنهادي) به طرف اول برای بررسي و تصويب.


-        انجام نيازسنجي آموزشي در ارتباط با مشاغل شناسايي شده مصوب با بهره گيري از بنگاه هاي اقتصادي ذيربط و دانشجويان رشته هاي تحصيلي مرتبط.


-        بیمه نمودن مهارت آموزان در برابر حوادث (بیمه مسئولیت مدنی) در محیط های دانشگاهی.


 


تعهدات مشترك بین دستگاه


  - تشكيل كارگروه مشترك با معرفي رسمي نمايندگان طرفين، جهت پيگيري، نظارت و عملياتي كردن مفاد تفاهم نامه.


- همکاری در برگزاری همایش ها و کارگاه های آموزشی مشترک.


- همکاری در چاپ مقالات مرتبط با موضوع تفاهم نامه در نشریات، جراید و مجلات طرفین.


- همکاری در طراحي و اجراي دوره های آموزش مهارتی به صورت مجازی.


   - تهيه فيلم و ساير منابع آموزشي و کمک آموزشی مورد نياز طرفين.


   فراهم سازي زمينه اجراي واحدهاي درسي كارآموزي، كارورزي، آزمايشگاهي و كارگاهي طرف دوم در مراكز  آموزش فني و حرفه اي دولتی و غیردولتی طرف اول و یا تطبیق آنها با دوره های آموزش مهارتی بر اساس قراردادهاي مجزا.


   همکاری در راستاي تحقق استقرار نظام صلاحيت حرفه اي و اجراي آزمون هاي تعيين صلاحيت شغلي بر اساس ضوابط و مقررات مربوطه.


  صدور گواهی (تأييديه) حضور در دوره هاي آموزشي به صورت مشترك براي مهارت آموزان حسب نياز و تقاضا

  • گروه خبری : اخبار استانها
  • کد خبر : 83603
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سایر پیوندها
تنظیمات قالب