شعار سال
پنجشنبه 15 شهریور 1403
  • 1399/08/26 - 14:31
  • - تعداد بازدید: 5147
  • - تعداد بازدیدکننده: 177
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
به دنبال توزیع دپارتمان های ملی مهارتی در کشور؛

تشکیل نخستین دپارتمان تخصصی کشور در حوزه باغداری و باغبانی در استان قزوین کلید خورد

در پی سفرهای استانی علی اوسط هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و توزیع ملی دپارتمان های مهارتی در هر استان، «دپارتمان ملی مهارت باغداری و باغبانی» در استان قزوین فعالیت خود را آغاز کرد.


 


در پی سفرهای استانی علی اوسط هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و توزیع ملی دپارتمان های مهارتی در هر استان، «دپارتمان ملی مهارت باغداری و باغبانی» در استان قزوین فعالیت خود را آغاز کرد.


به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، با حضور علی اوسط هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و بر اساس مصوبات شورای مهارت استان قزوین(99/2/23)، تفاهم نامه همکاری آموزشی بین اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان قزوین و سازمان جهاد کشاورزی استان با دستور آغاز به کار «دپارتمان ملی باغداری و باغبانی» منعقد شد.


بنابراین گزارش، در آئین انعقاد این تفاهم نامه که با موضوع ارتقای مهارت مربیان کشاورزی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در رشته باغداری و باغبانی به صورت " کشوری" و به عنوان نماینده رسمی مرکز تربیت مربی کرج  ( ITC) از طریق هم افزایی و بهره برداری از امکانات نرم افزاری و سخت افزاری دو طرف منعقد شد، معاون وزیر کار گفت: ارتقای مهارت مربیان کشاورزی سازمان در استان قزوین هدف نهایی این تفاهم نامه همکاری است.


هاشمی، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، ضمن ابراز خرسندی از تحقق این توافق استانی گفت: نخستین دپارتمان مهارتی در استان قزوین در گستره ملی فعالیت خود را آغاز کرده و به زودی شاهد آثار آن در اقتصاد ملی خواهیم بود.


وی افزود: امروز،کشاورزی در اقتصاد ملی اثر دارد و چنانچه با ایجاد زیرساخت های لازم و مطابق با دانش و تکنولوژی روز در این حوزه ظاهر شویم، بدون شک در اقتصاد کشور نقش آفرین خواهیم بود.


هاشمی بیان کرد: در زمینه کشاورزی و به ویژه باغداری و باغبانی به نقش دانش و تکنولوژی و توأم با آن به  مهارت نیاز داریم تا از نگاه سنتی و پرهزینه فاصله گرفته و به صرفه و صلاح اقتصادی نزدیک شویم.


معاون وزیر کار با اشاره به افزایش سن کشاورزان گفت: این کهولت سن یک تهدید است و باید راهکاری اندیشید که دانش آموختگان، نیازها، مدل و الگوی خود را به عنوان کارگاه اقتصادی در زمین کشاورزی و در کنار استادکاران جستجو کنند.


وی ادامه داد: نیاز به مدلی از دانش و تحول داریم که در آن مربیان بر پایه آینده پژوهی و نیازهای فردا، آموزش های تخصصی را طی کرده و به سمت پاسخگویی به بازار کار و بستن راه مهاجرت از روستا به شهر پیش رود.


اقتصاد ملی کشور، در گرو تولید است


رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: سوق دادن کشاورزی به سمت تکنولوژی روز دنیا و تخصصی این مزیت را دارد که افراد آماده برای ایفای نقش و نه تصاحب نقش مسئولیت ها را به عهده می گیرند.


وی افزود: در همین راستا با مرجعیت استان قزوین و پشتیبانی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گروهی از نخبگان و خبرگان کشاورزی در سطح کشور در رشته باغداری و باغبانی وارد حوزه پژوهش در این زمینه شده و آموزش مطابق با استانداردهای ایسکو 2008 را فرا می گیرند.


هاشمی ابراز امیدواری کرد: با گام نهادن در مسیر شیوه های نوین کشت و کار مانند روش کاشت هیدورپونیک و یا کاشت در اراضی شیب دار به ویژه کاشت در مترمربع به جای هکتار در مسیر اقتصاد ملی کشور مولد باشیم.


فاطمه خمسه، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز در آئین انعقاد این تفاهم نامه گفت: وجود بیش از 720 هکتار اراضی باغی در استان نوید ایجاد موفق دپارتمان باغبانی و باغداری را می دهد.


خمسه گفت: مهم ترین فلسفه کار سازمان جهاد کشاورزی «آموزش و ترویج» است و تمام تلاش خود را به کار می بندیم تا با همکاری دو سازمان با تربیت مربیان مجهز به دانش و تکنولوژی روز دنیا، خروجی خوبی ارائه دهیم.   


در ادامه تعهدات 2 طرف در اجرای تفاهم نامه مذکور می آید.     


تعهدات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در این تفاهم نامه همکاری


·         ارائه لیست پتانسیل های نرم افزاری، در این بخش جهت بهره برداری در اجرای تفاهم نامه حسب نیاز  واعلام موافقت با رعایت مصالح مرتبط به سازمان جهاد کشاورزی  و زیر مجموعه آن


·         ارائه لیست و مشخصات امکانات عمومی مورد استفاده در این طرح، همچون مراکز اقامتی جهت بهره برداری در اجرای تفاهم نامه حسب نیاز و اعلام موافقت.


·         کمک به برنامه ریزی و تدوین دوره های آموزشی مورد نیاز صنعت باغداری کشور جهت ارائه به ذینفعان


·         معرفی اساتید و همکار جهت مربیگری در دوره های آموزشی مربوطه و ثبت در پورتال آموزشی


·         تلاش در جهت فراهم آوردن امکان استفاده از فضاهای عملی  سازمان جهاد کشاورزی جهت افزایش بهره وری در دوره های آموزشی مربیان  باغبانی در حد امکان و به تشخیص سازمان جهاد کشاورزی 7


·         نیاز سنجی و اعلام نیازهای آموزشی در مهارتهای تخصصی کشاورزی -  باغداری و مهارتهای نرم از قبیل کار آفرینی ، مدیریت کسب و کار ، آمادگی شغلی ، استارت آپ و ....


·         کمک به ارزیابی و نظارت بر حسن اجرای دوره های در حین اجرا .


-          تعهدات اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان قزوین 


·         اخذ مجوز نمایندگی کشوری مرکز تربیت مربی (ITC) در رشته باغداری و باغبانی در قزوین از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور


·         اعلام لیست امکانات سخت افزاری و نرم افزاری قابل ارائه در همکاری های مشترک و همچنین دیگر ملزومات جهت ارائه آموزشهای مهارتی به فراگیران


·         اعلام نیاز های آموزش مهارت فنی و تخصصی به تفکیک ( اولویت های فصلی،مداخلات مهم،نیاز بازار کسب و کار،تعداد متقاضیان و ... )با توجه به پتانسیل کارگاه های آموزشی دو دستگاه برنامه ریزی و نیز اولویت بندی دوره های آموزشی که باید بصورت مشترک اجرا گردد.


·         تعریف دوره های آموزشی در تقویم مرکز تربیت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و ثبت و ضبط این دوره ها در سامانه پورتال جامع آموزش مهارتی کشور ( ثبت مشخصات داوطلبان در دوره ها و تهیه کارت ثبت نام در پورتال آموزشی دوره ها و ثبت نام برای ساماندهی فراگیران جهت شرکت در آزمون ها) و ارائه اطلاعات جهت درج در سامانه آموزش بهربرداران کشاورزی


·         همکاری در جهت تعریف دوره های مشترک بر طبق استانداردهای مهارتی با رعایت ضوابط سنجش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور.


·         برگزاری آزمون ، صدور گواهینامه های آموزشی در دوره های مشترک، با رعایت ضوابط سنجش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و با  همکاری سازمان جهاد کشاورزی


طراحی و تدوین استانداردهای آموزشی (شغل و آموزش) با اخذ نظریه مشورتی از کارکنان سازمان جهاد کشاورزی


·         ارائه خدمات آموزشی همکاری ( مجازی و حضوری ) برای بهره بردارن ، مروجین  و اساتید جهاد کشاورزی


·         تلاش در جهت پوشش نیازهای آموزشی مهارتهای نرم از قبیل کارآفرینی ، مدیریت کسب و کار، آمادگی شغلی ، استارت آپ و .... برای جامعه هدف


·         اطلاع رسانی از طریق ظرفیتهای خبرگزاریها و روشهای مختلف تبلیغاتی جهت آگاهی دیگر دستگاه های اجرایی و عموم شهروندان در خصوص امکانات جدید مهارت آموزی در بخش کشاورزی


 


  • گروه خبری : اخبار استانها
  • کد خبر : 85446
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سایر پیوندها
تنظیمات قالب