شعار سال
پنجشنبه 15 شهریور 1403
  • 1399/01/27 - 10:12
  • - تعداد بازدید: 3745
  • - تعداد بازدیدکننده: 164
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

تبیین برنامه های محوری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در حوزه پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت

ناهید مسلمی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در نخستین گردهمایی مجازی مدیران ستادی و استانی سازمان در سال جاری به تبیین رویکردهای جدید و برنامه های محوری حوزه مذکور در سال 1399 پرداخت.


ناهید مسلمی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در نخستین گردهمایی مجازی مدیران ستادی و استانی سازمان در سال جاری به تبیین رویکردهای جدید و برنامه های محوری حوزه مذکور در سال 1399 پرداخت.


به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، ناهید مسلمی با اشاره به تأثیر شیوع جهانی ویروس کرونا در اشتغال و تعطیلی اجباری نیروی کار در جهان گفت: کرونا هر چند که آموزش های رسمی و غیر رسمی را تعطیل کرده است اما آموزه های نوینی را برای ما به ارمغان آورده است که ما در حوزه آموزش های مهارتی و برنامه ریزی ها می توانیم از آن استفاده کنیم.


مسلمی گفت: آموزش نکات ایمنی و بهداشتی به صورت حرفه ای، توسعه آموزش های فناوری اطلاعات برای همه افراد جامعه،کارآموز محوری به جای مربی محوری، الزام آموزش برخی از مهارت ها برای عموم جامعه، توجه به مهارت آموزی مادام العمر،  توسعه شایستگی های تفکر و سواد رسانه ای از مواردی است که باید بیشتر به آنها پرداخت.


وی افزود: در دسترس بودن منابع آموزشی و متنوع بودن منابع یادگیری، توسعه آموزش های مجازی و دیجیتال سازی آموزش های مهارتی، توسعه آموزش های مدیریت بحران، توسعه شایستگی مدیران سازمان جهت مدیریت در زمان بحران، توسعه آموزش های اخلاق حرفه ای، تفویض اختیارات به واحد های اجرایی و سعی در تمرکز زدایی از دیگر مواردی است که باید در برنامه ریزی ها و سیاستگذاری ها مورد توجه بیشتری قرار گیرند.


مسلمی در ادامه توجه به تفاوت های فردی در آموزش ها، توجه به عرضه محوری در آموزش ها، ایجاد و توسعه فرهنگ اعتماد، صداقت و راستگویی، آموزش کارکنان و مهارت آموختگان در جهت افزایش مسئولیت پذیری، همکاری و مشارکت برای تولید سرمایه اجتماعی، توسعه فرهنگ یادگیری برای یادگیری در بین مهارت آموختگان و وحدت در مدیریت و برنامه ریزی را ضروری دانست.


معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت در ادامه از اجرای برنامه های نوین در حوزه برنامه ریزی درسی خبر داد.


وی بیان کرد: «طراحی و استقرار سیستم نوین برنامه درسی» با رویکرد جامع مبتنی بر حرفه را در دستور کار داریم و طی جلساتی که خواهیم داشت در سه ماهه اول سال ابلاغ خواهیم کرد.


معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت تصریح کرد: سیستم نوین برنامه درسی امکان تحرک پذیری افقی و عمودی را در بین مشاغل ایجاد می کند، از پایین ترین سطح تا بالاترین سطح، امکان آموزش وجود دارد و معیارهای عملکرد با مشارکت خبرگان حرفه ای تعیین می شوند. 


مسلمی در ادامه اظهار داشت: تدوین استانداردهای آموزشی در حوزه های محیط زیست و منابع طبیعی، مدیریت بحران، بازیافت، حمل و نقل رانندگان جاده ای، ایمنی و بهداشت، گیاهان دارویی، صنایع دارویی، شیلات، دو حوزه بزرگ صنعت گاز و کشاورزی در اولویت تدوین استاندارهای سال 99 خواهند بود.


معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت گفت: رویکرد اصلی در حوزه برنامه ریزی درسی «کیفی سازی آموزش ها» می باشد.


وی افزود: برنامه ریزی لازم برای خلق مشاغل نوین و کثرت زایی این مشاغل و افزایش تنوع و ایجاد دسترسی برای همه گروه های هدف انجام شده است.


در حوزه سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای 85228 نفر باقی مانده اند که استان ها از اول اردیبهشت با فراهم کردن زیرساخت ها در پورتال سازمان به صورت استانی و شناور و رعایت شیوه نامه های ابلاغی سازمان برای فاصله گذاری اجتماعی و ستاد ملی و استانی کرونا هر استان برنامه ریزی کند و آزمون ها را با مشارکت و ظرفیت بخش خصوصی انجام دهند.


وی در ادامه بیان کرد: هدف گذاری کمی ما برای حوزه سنجش مهارت در سال جاری  یک میلیون و 600 هزار نفر دوره می باشد و امکان برگزاری آزمون الکترونیکی در 307 حوزه با ظرفیت 3366 نفر روزانه فراهم شده است.


مسلمی بیان کرد: در بخش آزمون های هماهنگ، 4 مرحله آزمون هماهنگ در بخش تفاهم نامه ها، صنعت ساختمان و  قالی بافان و صنایع دستی و 2مرحله آزمون ادواری برای آزمون آنلاین برنامه ریزی شده است.


وی افزود: شروع آزمون ها از تاریخ 22 خرداد ماه خواهد بود. اگر تعداد آزمون ها برای متقاضیان کفایت نکرد شناور و قابل افزایش است.


معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت در ادامه گفت: «توسعه مراکز سنجش مهارت در سطح ملی و منطقه ای» در راستای نظام صلاحیت حرفه ای از مهم ترین برنامه های این حوزه خواهد بود.


وی همچنین از تربیت آزمونگران مهارتی با شناسایی استاد کاران مهارتی و جلب مشارکت اتحادیه ها و صنوف در فرایند سنجش مهارت با هدف تفکیک آزمون از آموزش خبر داد.


مسلمی افزود: «اعتبار بخشی به گواهی نامه های مهارت سازمان» و اجرای «سنجش مهارت مبتنی بر شایستگی» از اولویت های حوزه آزمون است.


در ادامه ناهید مسلمی گفت: در حوزه پژوهش، انجام «پژوهش های کاربردی» و توزیع هدفمند با اجرای غیر متمرکز و نظارت متمرکز در سال 1399 را خواهیم داشت.


وی افزود: اهتمام به «پژوهش محوری» و «راه اندازی سامانه پژوهشگران مهارتی» و توسعه کیفی فصلنامه مهارت آموزی از دیگر برنامه های حوزه پژوهش است.


مسلمی بیان کرد: بیشترین تمرکز طرح های پژوهش سال 1399بر روی مناطق ساحلی و شناسایی ظرفیت های حوزه شیلات و بنادر و دریایی با محوریت 7 استان ساحلی خواهد بود.


معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت افزود: در بحث مسابقات مهارت، «اعزام تیم مهارت سازمان به مسابقات آسیایی» را در مهر ماه، در 11 رشته مهارتی خواهیم داشت.


مسلمی در ادامه با اشاره به حضور تیم ملی مهارت کشور در مسابقات جهانی مهارت آتی که در کشور چین برگزار می شود گفت: ستاد ملی دبیرخانه مسابقات ملی مهارت تشکیل شده است و با جلب مشارکت حامیان و بهره گیری از خروجی مسابقات آزاد مهارت می توانیم برای مسابقات مهارت در سطوح ملی، منطقه ای و جهانی برنامه ریزی کنیم.


معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت در خاتمه بیان کرد: «برگزاری مسابقات مربیان آموزش فنی و حرفه ای برای نخستین بار» در سال 1399 در دستور کار است.

  • گروه خبری : اخبار استانها
  • کد خبر : 83538
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سایر پیوندها
تنظیمات قالب