شعار سال
پنجشنبه 15 شهریور 1403
  • 1399/04/01 - 10:28
  • - تعداد بازدید: 2689
  • - تعداد بازدیدکننده: 141
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
رئیس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور:

اصفهان پايتخت مهارت ايران است

علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در نشست با فعالان بخش خصوصی، اتاق های بازرگانی استان اصفهان، اتاق های بازرگانی را پیشتازترین نهاد خصوصی نامید و گفت: اصفهان پايتخت مهارت ايران است.


علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در نشست با فعالان بخش خصوصی، اتاق های بازرگانی استان اصفهان، اتاق های بازرگانی را پیشتازترین نهاد خصوصی نامید و گفت: اصفهان پايتخت مهارت ايران است.


به گزارش روابط عمومي سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، علي اوسط هاشمي، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در شانزدهمین سفر استانی خود، خرداد ماه سال جاری، در اتاق بازرگانی اصفهان حضور یافت و در نشستی با فعالان بخش خصوصی، اتاق های بازرگانی را پیشتازترین نهاد خصوصی نامید که می توانند در مهارت آموزی ایفای نقش کنند.


بنا براین گزارش، هاشمی، هدف گذاری بخش خصوصی در توسعه کشور، در شرایط سخت را نقش بی بدیلی خواند و گفت: در تدوین سند راهبری استان، اسناد برنامه توسعه استان و بخش خصوصی باید تدوین شوند و بدون حضور اتاق این مهم تحقق نخواهد یافت.


نظام مهارت آموزی باید تقاضا محور باشد


 وی با بیان اینکه باید تقاضامحوری بر اساس نیاز جامعه، جایگزین عرضه محوری در نظام آموزش مهارتی ‌شود، افزود: روش جدید مبتنی بر  تقاضا محوری است و متناسب با نیاز بازار و ظرفیت‌های اشتغال‌زایی، جذب حرفه‌آموز دارد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بیان کرد: این سازمان مسئول برآورد نیاز بازار نیست، اما مسئولیت تامین نیاز بازار کار را بر عهده دارد و ضروری است آموزش پس از تقاضا در دستور کار قرار‌گیرد.


هاشمی اظهار کرد: اگرچه آموزش و پرورش، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور  و دانشگاه‌ها مسئول آموزش هستند، اما اتاق های بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی دارای زمینه و بستر مناسب برای ایجاد فرصت و تقاضا هستند.
وی با تاکید بر نیاز به بازنگری در نظام آموزش مهارتی کشور، یادآورشد: به توانایی‌های بخش خصوصی از جمله اتاق بازرگانی، خانه صنعت و معدن و دیگر تشکل‌های بخش تولید و صنعت در ارائه آموزش و آزمون صلاحیت حرفه‌ای باور داریم.


جهان، جغرافیای خدمت با گواهی نامه های آموزش  فنی و حرفه ای کشور است


هاشمی، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، دولت را ملزم به واگذاری و ایجاد فرصت برای بخش خصوصی دانست و افزود: این سازمان توان آموزش‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را دارد.


وی ادامه داد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، بخش خصوصی، اتاق ایران، اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌های برآمده از بخش خصوصی دارای صلاحیت حرفه‌ای برای آموزش زمینه لازم را دارند و آمادگی دارند تا پس از آموزش و آزمون مورد تایید این تشکل‌ها،  گواهی بین‌المللی خود را به مهارت آموزان ارائه کند.


معاون وزیر کار یادآور شد: خط قرمز سازمان فنی و حرفه‌ای صیانت از ارزش گواهی مهارت و اصالت این سرمایه ملی است، زیرا کل جهان، جغرافیای خدمت با این مدرک است.


هاشمی با بیان اینکه این روش، شیوه‌ای جدید در ارائه دوره‌ها و گواهی‌های آموزشی است، تصریح کرد: این طرح به صورت آزمایشی در برخی از بخش‌های خصوصی از جمله صنعت فولاد اصفهان آغاز شده و استقبال خوبی به دنبال داشته است.



آموزش ها برحسب شرایط منطقه ای متفاوت هستند


رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور خبرداد: برای نخستین بار، شورای مهارت به ریاست استانداران در حال شکل گیری است و ارائه آموزش‌ها مبتنی بر سند راهبری مهارت مبنای تغییر، بازنگری و نوع نگاه ما به آموزش منطقه‌ای مهارت، متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی خواهد بود که بر این اساس ارائه آموزش در استان‌های دریایی با استان‌های کویری متفاوت است.
هاشمی، سال ۱۴۰۰ را بهار آموزشگاه‌های آزاد توصیف کرد و گفت: بر اساس نظر شورای عالی مهارت، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در  هشت سطح مهارت تا دکترا ادامه خواهد داشت که آموزشگاه‌های خصوصی امکان ارائه آموزش در سه سطح اول را دارند.


علی اوسط هاشمی افزود: آموزش‌های منطبق بر تقاضای روز با همکاری بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی و امکان راه‌اندازی مجتمع‌های فنی با رشته های متعدد توسط بخش خصوصی در دستور کار سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای قرار دارد.
وی در ادامه، شهر اصفهان را شهر موزه ها نامید که نتیجه ابتکار و خلاقیت مردمان این دیار است که باید پیشتاز در مهارت آموزی باشند.


هاشمی خطاب به مدیران گفت: نقش آفرینی مردم را باید در تدبیر و برنامه خود داشته باشید، زیرا نقش مردم در جلب گردشگران، برگرفته از استادانی است که اصالت و مهارت را در این سرزمین به نمایش گذاشتند و این پتانسیل بالا انتظار مطالبه گری بالایی را دارد.


گریز از نقد، موجب فساد است/ انسان ماهر، ضامن توسعه پایدار است


معاون وزیر تعاون با ابراز نگرانی از وضعیت اشتغال استان اصفهان، بر قانونگرایی و نقدپذیری تاکید کرد و گفت: مصونیت از نقد موجب فساد است و چگونه قرارگرفتن در موضع درایت جمعی مهم است.


وی افزود: 40 تا 45درصد فراگیران مهارت در مراکز فنی و حرفه ای را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند. هاشمی این عامل را حاکی از فاصله صنعت، مهارت و دانشگاه دانست و افزود: برای من سند بالادست اتاق مهم است و شما می توانید سند 5 ساله را برای ما تعریف کنید.


رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ادامه، تضمین پذیرش در مهارت در اصفهان را مطرح کرد و اصفهان را شهر مهارت ها نامید.


هاشمی ادامه داد: باید این شبکه ریلی را در اصفهان توسعه و به کل کشور تعمیم دهیم. هاشمی صیانت از سرمایه ملی را از طریق مهارت آموزی برای جلب توجه به ارزش مهارت بیان کرد و محوریت انسان را ضامن توسعه پایدار نامید.


دپارتمان تخصصی معماری کهن راه اندازی شود


معاون وزیر تعاون، شناسایی بخش های مهم در توسعه اقتصاد را عنوان کرد ضروری دانست و گفت: در هرنقطه ای که صلاحیت حرفه ای، خود را نشان داده است، باید برای آن تلاش کرد و بخشی از امکانات فنی حرفه ای را در آن راستا هدایت کنیم.


هاشمی با اشاره به جایگاه فعالیت کشاورزی در اصفهان، مطرح کرد: سند توسعه اشتغال استان در زمینه کشاورزی را تدوین کنید زیرا می تواند در جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها موثر باشد.


وی همچنین افزود در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ، در بخش کشاورزی 250 استاندارد را تدوین کرده ایم و آمادگی داریم در استان اصفهان با همکاری نهادهای کشاورزی و اتاق اصفهان، برای این بخش برنامه ریزی کنیم و درعین حال باید به پیشرفت تکنولوژی توجه و برپایه آن برای آینده تصمیم گیری کنیم.


وی در بیان پیشنهادات خود برای استان اصفهان گفت: توجه به  دارا بودن دیرینه تاریخی و آثاری ارزشمند اصفهان ، انتظار می رود با فکر بزرگ برای دوام حضور گردشگران «دپارتمان تخصصی معماری کهن» این استان را احیا کنیم.


معاون وزیر کار با اشاره به وجود 37 درصد نساجی کشور، اظهار داشت: اصفهان از مواردی است که می تواند در راه اندازی دپارتمان تخصصی نساجی شایان توجه باشد.


هاشمی ادامه داد: اساتیدی در این استان هستند که باید آنها را شناسایی و با همکاری و مشارکت جدی اتاق بازرگانی  وارد فصلی نو از مهارت آموزی کنیم و انتظار ما از اتاق این است که با نقش آفرینی اساتید، مهارت آموزی را تقویت نماید.


سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای به اتاق بازرگانی  واگذار می شود


هاشمی با اذعان به اینکه مهارت در سال‌های اخیر روبه افول بوده،  پیوست نیروی انسانی ماهر و مهارت را از مواردی دانست که باید در هر پروژه ای مورد توجه و مطالبه قرار گیرد.


وی افزود: شکل گیری نهادهای مختلف برای تحقق اراده ملی است، اگر می خواهید سازمان آموزش  فنی حرفه ای کشور پویا و راسخ و موثر داشته باشد، باید وارد عمل شوید و تعاملات خود با سازمان را توسعه دهید.


رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از واگذاری مجوز تاسیس مرکز آموزش فنی حرفه ای به اتاق بازرگانی خبر داد و گفت: جهش مهارت با مشارکت بخش خصوصی تحقق می یابد.


معاون وزیر با تاکید بر صلاحیت حرفه ای، از واگذاری سنجش مهار ت کل واحدهای استان به اتاق بازرگانی خبر داد.


وی ایجاد مرکز صلاحیت حرفه ای در استان اصفهان به عنوان قطب صنعتی کشور، فراهم کردن تنوع آموزشی در حوزه گردشگری با راه‌اندازی «هتل اسکول» به منظور نقش‌آفرینی فنی و حرفه‌ای و بخش خصوصی در این زمینه، تفاهم در راستای تنظیم سند راهبری مهارت با متولیان بخش صنعت، کشاورزی و همه نقش آفرینان، ایجاد دپارتمان‌های مختلف نساجی، معدن، گردشگری و معماری سنتی را مهم ترین دستاوردهای سفرخود به اصفهان برشمرد.


بنا براین گزارش، هاشمی تا کنون به استان­های بوشهر، چهارمحال و بختیاری(دو سفر)، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، البرز،کرمانشاه، خوزستان، قم ، قزوین، مرکزی، آذربایجان شرقی و تهران سفر کرده است و اصفهان مقصد شانزدهمین سفر استانی وی بوده است.


 


 


 


  • گروه خبری : اخبار استانها
  • کد خبر : 83799
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سایر پیوندها
تنظیمات قالب