عضو کمسیون امنیت ملی و نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بر اجرای طرح آموزش دوگانه درحوزه های مرتبط با اصناف تاکید کرد
عباس مقتدایی، عضو کمسیون امنیت ملی و نماینده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي در دیدار با مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان بر اجرای طرح آموزش دوگانه درحوزه های مرتبط با اصناف تاکید کرد.
عباس مقتدایی، عضو کمسیون امنیت ملی و نماینده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي در دیدار با مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان بر اجرای طرح آموزش دوگانه درحوزه های مرتبط با اصناف تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومي اداره كل آموزش فني و حرفه اي استان اصفهان، در این دیدار عباس مقتدایی، نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي ضمن قدرداني از فعاليت هاي صورت پذيرفته و استقبال از اجراي طرح هاي مهارتي در خصوص سوق دادن دانشجويان به امر مهارت آموزي، كاريابي ها، تعامل صنعت با آموزش و بررسی اجرای طرح آموزش دوگانه درحوزه های مرتبط با اصناف مباحثي را بيان کرد.
در ادامه، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان، ضمن ارائه گزارشي از فعاليت هاي اداره كل افزود: در استان اصفهان حرکتهای خوبی انجام شد که نخستین اقدام مشارکت جدی با بخش خصوصی است که هم آموزشگاههای آزاد و هم صنایع و صنوف هستند؛ در همه الگوهای موفق دنیا از جمله آلمان که کشوری صنعتی است بازوی اصلی آموزشهای مهارتی بخش خصوصی است.
اخوان با اشاره به بومیسازی ایده آموزش دوگانه گفت: تصمیم گرفته شد که این ایده در ابتدا با اجرای تفاهمنامه مشترک اداره کل با اتحادیه صنف خدمات فنی وسایل نقلیه سبک استان و بر اساس نیاز شهرستان اجرایی شود که در آن به آموزش تعمیرکارهای خودورهای سبک پرداخته میشود؛ نظام آموزش دوگانه میگوید كه 30 درصد آموزش مهارتی در کارگاه آموزش و 70 درصد هم در واحد صنعتی و صنفی آموزش داده شود که در قسمت اول کارآموز روی پروژههای تخیلی کار کرده و از ابزارهای نوین هم استفاده نکرده و آموزش نمیبیند اما با آموزش در واحد صنعتی و صنفی این مشکل حل میشود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان اصفهان با تأکید بر اینکه نقش سازمان آموزش فنی و حرفهای در اجرای فرمان رهبر معظم انقلاب بیشتر از سایر دستگاهها است، افزود: رونق تولید نیازمند افزایش کیفیت تولید کالاها بوده که قسمتی از آن مواد اولیه است اما آن چیزی که میتواند بر کیفیت لازم محصول اثر بگذارد نیروی ماهر است.
وی خاطرنشان کرد: امروزه ایران کشوری با جمعیت جوان بیکار است که بعضاً با عنوان معضل بیکاری جوانان مطرح میشود، اما خیلی از کشورها از جمله آلمان پیر بوده و به دنبال جمعیت جوان هستند؛ کار در بازار هست اما کننده کار یا کسی که صنعت احتیاج دارد در جامعه دچار فقدان است، ضعف نیروهای ماهر مورد نیاز صنعت علت مشکل اشتغال است.
وی با اشاره به اینکه ما به صنف و صنعت رفته و کارآموز ما به شیوه استاد و شاگردی اما با رویکرد نوین آموزش میبیند، عنوان کرد: نظام آموزش دوگانه به دنبال دو رویکرد کار در محیط واقعی کار و ايجاد اشتغال است.
اخوان اضافه کرد: در زمینه گیاهان دارویی، صنایع غذایی، کافی شاپ، لوازم خانگی و موبایل نیز اجرایی کردن نظام آموزش دوگانه را شروع کردهایم.
نظر دهید