شعار سال
پنجشنبه 27 دی 1403
  • 1401/05/22 - 07:58
  • - تعداد بازدید: 182
  • - تعداد بازدیدکننده: 68
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه

برگزاری دومین جلسه‌ی کارگروه ارتقاء اقتصادی و مشارکت های مردمی و تسهیلات ستادهای ملی و استانی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف با حضور مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان

دومین جلسه‌ی کارگروه ارتقاء اقتصادی و مشارکت‌های مردمی و تسهیلات ستادهای ملی و استانی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف با حضور محمدرضا انصاری مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان و مدیران ‌کل دستگاه‌های اجرایی به ریاست قاسلمو معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری در محل سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری برگزاری شد


دومین جلسه‌ی کارگروه ارتقاء اقتصادی و مشارکت‌های مردمی و تسهیلات ستادهای ملی و استانی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف با حضور محمدرضا انصاری مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان و مدیران ‌کل دستگاه‌های اجرایی به ریاست قاسلمو معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری در محل سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری برگزاری شد.


به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به نقل از  اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان،دومین جلسه‌ی کارگروه ارتقاء اقتصادی و مشارکت‌های مردمی و تسهیلات ستادهای ملی و استانی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف با حضور مدیران کل دستگاه‌های اجرایی و به ریاست قاسملو معاون محترم هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری با موضوع: بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرائی در ارائه آموزش‌های مهارتی, مشوق‌های حمایتی و تسهیل فرایندهای محیط کسب و کار با هدف تشکیل تعاونی‌های مشاغل خانگی در راستای ایجاد اشتغال در محلات هدف، تبیین مدل آموزشی بازار محور آموزش‌های مهارتی (آموزش، تولید , بازاریابی و فروش ) در محله‌های هدف، تبیین دستور العمل کارآموزی در محیط واقعی کار، ایجاد مرکز مهارت آموزی در منطقه غرب زنجان (فرهنگسرای کوثر) با رویکرد کنترل وکاهش آسیب‌های اجتماعی در محل سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری برگزار شد.


در این جلسه مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان گفت: به منظور همگام شدن با تمهیدات اقتصاد مقاومتی، افزایش اثربخشی و کارآیی آموزش‌های مهارتی، زمینه سازی ایجاد اشتغال پایدار و توسعه کارآفرینی،  رشد و توسعه مشاغل خانگی و کمک به حل مشکلات آسیب دیدگان اجتماعی شامل زنان بد سرپرست و بی سرپرست (سرپرست خانواده)، افراد حاضردرکمپ‌های اجباری، معتادین بهبود یافته، زندانیان، ساکنان سکونتگاه‌های غیر رسمی مدل آموزشی بازار محور پیشنهاد می‌شود.


در این مدل آموزشی کلیه فرآیندهای آموزش مهارت-تولید-بازاریابی وفروش محصول یا ارائه خدمات را در دوره بازار محور فرا می‌گیرد و پس از اتمام دوره آموزش تخصصی و اخذ گواهینامه مهارت ؛ فراگیر بطور مستقل ، تعاونی و یا از طریق پشتیبان و ... به بخش تولید و فروش متصل می‌شود.


این مدل آموزشی با هدف افزایش اثربخشی و کارآیی آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز بازار کار، افزایش اعتماد به نفس از طریق ارائه آموزش منطبق با محیط واقعی کار، زمینه سازی جهت ایجاد اشتغال پایدار و توسعه کارآفرینی، رشد و توسعه مشاغل خانگی، مشارکت بخش دولتی و غیردولتی به ویژه کارآفرینان و خبرگان در ایجاد اشتغال، ایجاد ارتباط بین بانک‌های اطلاعاتی مهارت آموختگان، متقاضیان تسهیلات و نیاز بازار کار و طراحی و استقرار سیستم نیازسنجی آموزشی با مشارکت متولیان و ذی نفعان اشتغال و آموزش در توانمند سازی اقشار آسیب پذیر موثر است.


وی افزود:در اين شرايط سيستم آموزشي بازارمحور كارآمد ترين شيوه آموزشي است كه درآن فرآيند آموزش،توليد، بازاريابي و فروش به عنوان يك زنجيره به هم پيوسته متقاضيان اشتغال را مستقيما به بازار كار هدايت مي‌كند. اين سيستم آموزشي با محوريت فعالين اقتصادي بهره ور و علاقمند به توسعه مهارت آموزي و استفاده از مهارت آموختگان در افزايش سوددهي و توليد و فروش محصولات خود تعريف شده است، که با حمايت مستمر فعال اقتصادي عملا در خط توليد محصول نهايي قرارگرفته و باشناسايي بازار هدف محصولات و روشهاي فروش و بازاريابي قدرت و جسارت ورود به بازاررا دركنار مهارت كسب شده پيدا مي‌كنند وخود به‌عنوان خوشه‌هاي كسب و كار در مسير اشتغال پايدار قرار گيرند.


در این مدل آموزشی  با بهره‌گیری از ظرفیت مربیان آموزش فنی و حرفه‌ای و نیز بنگاه های اقتصادی در قالب طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی و آموزشگاه‌های آزاد ارائه آموزش‌های مهارتی و توانمند سازی گروه های هدف و سپس تولیدو فروش محصولات در غرفه های فروش محصولات مطابق با قوانین و دستور العمل ها( تبصره 75 و...) اقدام خواهد شد.


انصاری در ادامه گفت: به منظور اجرایی نمودن بند 2 سیاستهای کلی اشتغال ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، تصویب­نامه سی و ششمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به تاريخ 18/2/1396 در ارتباط با برنامه اشتغال فراگير و مصوبه جلسه هفتاد و ششم شورای­عالی اشتغال مورخ 12/12/1396، دستورالعمل اجرایی "طرح مهارت­آموزي در محيط کار واقعی" با رويكرد ايجاد بسترهاي لازم براي اشتغال مولد و پایدار، توسعه و تنوع بخشی به الگوهای آموزشی و همچنین استمرار و تثبیت فرصت­های اشتغال موجود و مورد نیاز جامعه بویژه در مشاغل خرد و کوچک با استفاده از ظرفيت‌های آموزشی موجود در محيط‌هاي كارگاهي بخش‌های تعاونی، خصوصی و عمومی غیردولتی (صرفاً کارگاه های وابسته به سازمان‌های نیروهای مسلح)، تصویب و ابلاغ شده است


وی در خصوص اهداف اجرای طرح به افزایش اشتغال‌پذیری نیروی کار از طریق آشنايي با محيط كسب وكار، کسب تجربه و آماده­سازي و ايجاد خودباوري در مهارت­آموز براي ورود به عرصه اشتغال و كارآفريني، توسعه رشته های آموزشی مورد نیاز بدون سرمایه گذاری جدید در مراکز دولتی و با استفاده از ظرفیت بنگاه های اقتصادی و حفظ و پایداری مشاغل سنتی و بومی، کمک به بنگاه‌های اقتصادی فعال به منظور شناسايي و جذب نيروي کار ماهر مستعد و توانمند، کاهش هزينه‌هاي تولید و خدمات از طریق جذب و بکارگيري نيروهاي مهارت‌آموخته و استفاده از ظرفيت و توان آموزشي عملي در محیط کار واقعی بنگاه‌هاي اقتصادي، جزئیات اجرای دوره مهارت آموزی در چارچوب قرارداد فی مابین واحد پذیرنده و مهارت آموز توضیحاتی ارائه داد.


مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان در ایجاد مرکز مهارت آموزی در منطقه غرب زنجان (فرهنگسرای کوثر) با رویکرد کنترل وکاهش آسیب های اجتماعی گفت:


فرهنگسرای کوثر در جوار سکونت گاه غیر رسمی اسلام آباد و سایر مناطق حاشیه ای شهر و منطقه غرب زنجان قرار گرفته است که هم اینک با مسائل عدیده ي کالبدي، اجتماعی، اقتصادي، فرهنگی ، زیست محیطی و ... مواجه است. کمبود درآمد و نبود پس انداز، فقر اقتصادي حاکم بر محلّه، عدم وجود مهارت شغلی و فنّی در ساکنین، عدم حمایت سازمان هاي تعاونی از فعالیت هاي اشتغالزایی، وجود مشاغل غیر رسمی در محلّه، ضعف تخصص فنّی و مهارت هاي لازمه در ایجاد خود اشتغالی، وجود آسیب هاي اجتماعی در محلّه،  بالا بودن بعد خانوار، پایین بودن فرهنگ شهرنشینی در بین ساکنین،کمبود NGOها، انجمن ها و شوراهاي محلّه،  بالا بودن میزان جرم و جنایت در محلّه ، افزایش گرایش به شغل هاي غیررسمی در سالهای اخیر ضرورت توانمند سازی ساکنین سکونتگاه ها را بیش از پیش نمایان می سازد.


در همین راستا  اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان با  مشارکت شرکای اجتماعی فعال در کاهش اجتماعی همچون کمیته امداد، بهزیستی، سمن‌های فعال در کاهش آسیب های اجتماعی به روش مشارکتی اقدام به ارائه آموزش‌های مهارتی در قالب اجرای دوره‌های آموزشی در محیط کار واقعی خواهد نمود. در این راستا با ارائه «مجوز مهارت آموزی  در محیط کار واقعی» در رشته‌های فرهنگ و هنر با رويكرد ايجاد بسترهاي لازم براي اشتغال مولد و پایدار، توسعه و تنوع بخشی به الگوهای آموزشی و همچنین استمرار و تثبیت فرصت‌های اشتغال موجود و مورد نیاز جامعه بویژه در مشاغل خرد و کوچک با استفاده از ظرفيت‌های آموزشی موجود در محيط‌هاي كارگاهي بخش‌های تعاونی، خصوصی و عمومی غیردولتی می‌پردازد.


وی در پایان با بیان اینکه درگیر کردن بیشتردستگاه‌های اجرای ذیربط، نهادها و سازمان‌هاي تعاونی در محلّه به منظور اشتغال آفرینی،  راه اندازي تعاونی‌هاي اقتصادي و شغلی، افزایش مهارت‌هاي فنّی و حرفه‌اي ساکنین، برپایی غرفه‌های فروش محصولات تولید شده ونمایشگاه‌هایی از صنایع دستی، ایجاد تعاونی‌های اشتغال‌زایی جهت ارتقاء و بهبود وضعیت فرهنگی و اجتماعی محله مد نظر قرار گرفته است گفت: در این راستا در شرح وظایف ذاتي این اداره كل، مبني بر فقرزدایي با رویکرد كنترل و كاهش آسیب‌هاي اجتماعي و توانمندسازي نیروي انساني به منظور ایجاد اشتغال پایداركه خود مستلزم توسعه آموزش‌هاي مهارتي وعدالت اجتماعي در برخورداري از این آموزش‌ها توسط افراد آسیب پذیر اجتماعي، وجود سکونت‌گاه‌هاي غیر رسمي در منطقه غرب شهر، با توجه به تمركز بالاي جمعیتي و وضعیت اقتصادي خاص اغلب خانوارهاي ساكن در این مناطق ، وظایف و اقدامات مهارت آموزي توسط این اداره‌كل ، نیاز به ایجاد مركز آموزش فني و حرفه‌اي در منطقه غرب شهر زنجان با مشارکت اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامي و ایجاد غرفه عرضه محصولات كارآموزان در پیرامون مکان مذكور مد نظر است.


  • گروه خبری :
  • کد خبر : 92865
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سایر پیوندها
تنظیمات قالب