" حمایت از کالای ایرانی "                       

صفحه اصلي|پست الكترونيكي|منشور اخلاقي سازمان|English
جستجوي پيشرفته جستجو در وب
? اخبار > تفاهمنامه همکاری بین اداره کل آموزش فنی و حرفه ای لرستان و دانشگاه لرستان منعقد شد


نسخه چاپي  ارسال به دوست


تفاهمنامه همکاری بین اداره کل آموزش فنی و حرفه ای لرستان و دانشگاه لرستان منعقد شد

تفاهمنامه همکاری برای ایجاد مراکز  SCDبین اداره کل آموزش فنی و حرفه ای لرستان و دانشگاه لرستان منعقد شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای لرستان، جلسه ای با حضور مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای لرستان، رئیس دانشگاه لرستان و معاونان دو دستگاه درخصوص ایجاد مراکز  SCDبا هدف توانمندسازی دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی و استفاده از ظرفیتهای آموزشی و پژوهشی طرفین، در دفتر ریاست دانشگاه لرستان برگزار شد.

رحمن قلاوند مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای لرستان ضمن تاکید بر ضرورت تعامل بیشتر بین دانشگاه ها و مراکز آموزش فنی و حرفه ای بیان داشت: بدلیل ساختار خاص آموزشی دانشگاهها و عدم پیش بینی مهارت ورزی در سرفصل اکثر دروس دانشگاهی، دانشجویان حتی در رشته های فنی بدون توانمندی فارغ التحصیل میشوند و نیاز است آموزشهای مهارتی در کنار واحدهای درسی دانشگاهی ارائه شود و این آموزشها مهارتهای مرتبط با رشته های تحصیلی دانشجویان به طریقه اولی و حتی بدون ارتباط ظاهری با رشته تحصیلی آنان را تحت پوشش قرار دهد.

قلاوند اظهار داشت: متأسفانه ابزارهای مختلف تبلیغاتی رنگارنگ و گرایش برخی مراکز آموزشی به سمت درآمدزایی آنان را از مأموریت های اصلی خود دور نموده و باعث شده است در حوزه دانش ورزی آمال و آرزوهای مردم به سمت های نامطلوبی متمایل شود، به نحوی که در هر حال افراد بایستی راهی به سوی تحصیلات هر چند نامربوط و غیر ضرور دانشگاهی پیدا کنند و بجای توانمند شدن، صرفا دریافت مدرک و گواهینامه را مد نظر داشته باشند، در غیر این صورت احساس شکست به آنان دست می‏دهد، در صورتی که نیاز جامعه این نیست و جامعه به نیروی ماهر و توانمند نیاز دارد. نرخ قابل توجه بیکاری در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی مؤید این نکته است که فارغ التحصیلی توأم با توانمندی مورد نیاز جامعه نیست.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای لرستان گفت: ما بخواهیم یا نخواهیم اکثریت قریب به اتفاق جامعه تحصیلات دانشگاهی را به عنوان راهی بسوی اشتغال مطلوب قلمداد می‏کند و بسیاری از کسانی که متقاضی ورود به مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها هستند، توجهی به رویکرد تربیت پژوهشگر در دانشگاهها ندارند، بنابراین تحصیلاتی که توانمندسازی مهارتی دانشجو را هدف قرار ندهد ابتر خواهد بود. دفاتر مشترک ارتقای مهارت دانشجویان برای افزایش سطح شایستگی حرفه ای دانشجویان تشکیل میشوند و پیشنهاد مشخص اینجانب این است که شورای عالی انقلاب فرهنگی با حذف بخشی از واحدهای تکراری درسی دانشجویان، بویژه در رشته های فنی، واحدهای مهارتی را جایگزین نماید تا مهارت آموزی به یک الزام تحصیلی مبدل شود و کسی بدون مهارت فارغ التحصیل نشود.

وی افزود: ما حاضریم بخشی از کارگاه های آموزشی فنی و حرفه ای را برای آموزش مراکز SCD اختصاص دهیم و باید مشترکا با ایجاد فرآیندی جهت ارزیابی اجرای طرح از ابتدا و در بین مقاطع، بر نحوه اجرای آموزشها نظارت کرده و در حین اجرای آن، اقدامات اصلاحی لازم را  در جهت رفع مشکلات و نواقص طرح اجرا نماییم.

خسرو عزیزی رییس دانشگاه لرستان با اشاره به سخنان ریاست جمهور مبنی بر نداشتن مهارت لازم در فارغ التحصیلان دانشگاهی و لزوم ایجاد کارگاههایی بمنظور مهارت آفرینی گفت: ایجاد کارگاه های مهارت آفرینی می تواند منجر به ایجاد اشتغالزایی شود و صرف گذراندن واحدهای دانشگاهی مهارت آفرینی را برای دانشجویان بهمراه ندارد و باید با تعامل بین دانشگاه و دستگاههای اجرایی از جمله آموزش فنی و حرفه ای مهارت آفرینی مورد نظر تحقق پیدا  کند و فنی و حرفه ای پتانسیل بسیار قوی در این زمینه دارد.

عزیزی ضمن اشاره به پیشرفت و حرکت دانشگاه ها به سمت دانشگاه های نسل سوم و مهارت آفرین بیان داشت: بخشی از مشکل گسست بین مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی، و جامعه به معنای عام و دستگاه های اجرایی به معنای خاص می باشد و ما بعنوان متولیان آموزش عالی و شما بعنوان متولیان دستگاه های اجرایی باید این گسست را برطرف کنیم.

وی تصریح کرد: راه حل رفع مشکل بیکاری و اشتغالزایی، مهارت آموزی به دانشجویان در حال تحصیل با حمایت دستگاه ها می باشد.

 

در پایان جلسه تفاهم نامه همکاری بین اداره کل آموزش فنی و حرفه ای لرستان و دانشگاه لرستان به امضای مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان و رییس دانشگاه لرستان رسید تا برای اجرا ابلاغ شود.










تاریخ درج خبر : چهارشنبه ٢٠ دی ١٣٩٦ | ساعت درج خبر : ١٠:٢٧ | تعداد نمایش خبر : 1817





صفحه اصلي|معرفي سازمان|پست الكترونيكي|تربيت مربي|منشور اخلاقي سازمان|English
بازديدکنندگان اين صفحه: 6573738 | بازديدکنندگان امروز: 46872 | کل بازديدکنندگان: 98959894 | بازديدکنندگان آنلاين: 28 | زمان بارگزاري صفحه: 0.2340 ثانيه